• Mii de turiști vin anual în 2 Mai și Vama Veche, iar unii parcurg pe jos drumul dintre cele două sate de vacanță. Însă cele două localități nu sunt unite de un trotuar pe toată distanța.
  • Pista de bicicletă pe care merg pietonii se termină chiar în apropierea locului unde doi tineri au decedat sâmbătă, 19 august 2023, loviți de o mașină condusă de un șofer drogat.
  • Ce spune primarul Daniel Gheorghe Georgescu (PSD)?

Între Vama Veche și 2 Mai, Drumul Național 39, cel care leagă stațiunile de la malul Mării Negre, este deservit de un trotuar de facto, o pistă de biciclete folosită și de turiștii care sunt cazați într-o locație și merg în cealaltă. Nu sunt nici 4 kilometri pe drumul drept, în câmp, din care vezi o mare de vegetație și, dacă stai pe vârfuri, marea.

Construcția pistei de biciclete folosite pe post de trotuar a fost începută acum 16 ani și finalizată în 2011 de fosta conducere PSD a comunei Limanu. Pista are aproape 3 kilometri. Însă ea se termină brusc la circa 500 de metri înainte de intrarea în 2 Mai, în dreptul unei baze militare, un fost sediu al Bateriei de coastă.

Locul în care șoferul a intrat în grupul de 8 tineri

În 2018, mașina Google Street View, care captează imagini cu șoselele de pe Glob încă de acum aproape două decenii, surprindea, exact în locul unde se termină pista de biciclete, un bărbat care își plimbă copilul într-un cărucior. Chiar pe carosabil.

Trotuarul nu există, carosabilul este delimitat prin banda continuă din dreapta

Acum, pe aceeași porțiune de drum, după terminarea pistei de biciclete, în dreptul gardului de beton văruit, o mașină condusă de un șofer drogat a spulberat sâmbătă, 19 august 2023, un grup de 8 persoane. Doi tineri au decedat pe loc.

„Problema e de identificat finanțarea”

Contactat de ziarul Libertatea, Daniel Gheorghe Georgescu, primarul PSD al localității Limanu, care înglobează cele două sate, 2 Mai și Vama Veche, a explicat ce se întâmplă în zonă. 

Întrebat dacă există vreun plan pentru prelungirea trotuarului dintre Vamă și 2 Mai, acesta a spus că da, însă nu s-a găsit încă o sursă de finanțare pentru a fi pus în aplicare.

„Există un proiect finalizat, în care se reabilitează întreaga stradă principală (n.r. din 2 Mai), denumită Mihail Kogălniceanu. În cadrul proiectului se prelungește cu trotuar și iluminat până în acea pistă de biciclete”, a punctat Daniel Gheorghe Georgescu.

Locul unde se termină brusc pista de biciclete

Problema de acum, spune primarul, este de „identificat finanțarea. În sat există trotuar, dar accidentul s-a produs în afara localității, pe drumul național”, explică el.

Avem proiectul, parcări laterale, îngropat cabluri, acolo e inclusă și unirea trotuarului din 2 Mai cu acea pistă de bicicletă care vine din Vama Veche.

Daniel Gheorghe Georgescu, primar Limanu:

Libertatea a insistat pe subiectul pistei întrerupte brusc: de ce nu s-a continuat lucrarea, inițial, până în 2 Mai? „Nu cunosc motivul. Oricum a fost un proiect cu probleme. Probleme care nu s-au încheiat nici până în acest moment”, a menționat edilul.

„Vom încerca să accelerăm realizarea acestui proiect”

Acesta a revenit cu noi precizări într-un mesaj text.

„Drumul pe care s-a petrecut oribilul eveniment este un drum național, prin urmare administrarea intra în responsabilitatea Direcției Regionale de Drumuri și Poduri Constanța”, a scris edilul.

El a menționat că studiul de fezabilitate și proiectul tehnic pentru extinderea trotuarului și iluminatul public de-a lungul drumului național, până la pista de biciclete, „imediat după unitatea militară”, s-a făcut tocmai pentru că „noi am sesizat pericolul”.

Acum suntem la faza în care așteptăm o linie de finanțare pentru a implementa acest proiect și pentru a trece la execuție. Știți, de altfel, că realizarea unor astfel de proiecte înseamnă și o perioadă destul de lungă de timp, mai ales din cauza procedurilor extrem de anevoioase.

Daniel Gheorghe Georgescu, primar Limanu:

El a conchis că va insista pentru grăbirea proiectului și a cerut sprijin din partea autorităților centrale.

„Vă garantez că vom încerca să accelerăm realizarea acestui proiect și voi iniția, din nou, discuții cu reprezentanții instituțiilor abilitate. Trebuie să accelerăm implementarea proiectului și să reușim împreună cu autoritățile centrale o soluție pentru finanțarea lucrărilor”, a spus el.

Pista de biciclete, marcată cu albastru. Zona roșie este fără pistă și fără trotuar. Foto: Bing Maps

Se fac piste în alte zone ale comunei

Dacă primarul Georgescu spune că proiectul este gata, însă are nevoie de finanțare, Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP) reține alte contracte referitoare la piste de biciclete încheiate, în ultimii ani, tot în comună, unde s-au găsit finanțări. 

Însă zonele nu sunt nici pe departe turistice, ci se referă la Drumul Comunal (DC) 8 Limanu – Hagieni, aflat în sensul opus litoralului, la minimum 5 kilometri de cea mai apropiată plajă.

De exemplu, în 2022, au fost încheiate două contracte, ambele prin încredințare directă:

  • Unul de 8.000 de lei, referitor la ridicare topografică și plan de situație vizat OCPI – Pistă de biciclete;
  • Altul de 44.000 de lei, elaborare DALI (n.r. – Documentaţie de avizare a lucrărilor de intervenţie) pentru înființare pistă biciclete în lungime de 1-3 km.

În 2023, Primăria Limanu a mai virat 48.000 de lei pentru elaborare DALI pentru pistă biciclete în lungime 1-3 km aferentă DC 8.

Așadar, circa 20.000 de euro s-au dus doar pentru elaborarea documentației și lucrări topografice referitoare la o pistă aflată într-o zonă departe de stațiuni. 

Dosar penal pentru pista de biciclete, achitări pe bandă

Pista de biciclete a fost făcută înaintea celor două mandate câștigate de Georgescu, în timp ce primar era Iustin Urdea, PNL-ist care a candidat în 2012 din partea alianței USL (PNL+PSD).

Conform ziare.com, Tribunalul Constanța l-a achitat chiar în 2023 pe fostul primar pentru că, printr-un act adițional, a modificat construirea pistei de biciclete de pe faleză pe lângă drumul național.

Decizia nu este una definitivă.

Procurorii au considerat că era nevoie de o altă licitație pentru mutarea locului unde să fie construită calea de rulare. Tribunalul le-a dat dreptate primarului și celorlalți funcționari publici, care au argumentat, împreună cu constructorul, că pista nu mai putea fi făcută pe faleză din cauza alunecărilor de teren.

 
 

Urmărește-ne pe Google News