Cei doi se luptă în justiție de peste șase ani, iar povestea, demnă de un scenariu de film, a fost numită „Afacerea Bouvier”. Este cel mai mare război judiciar din istoria artei, notează jurnaliștii de la CNN.
Bouvier a declarat pentru CNN că pregătește, la rândul său, un proces împotriva lui Rybolovlev, în care va cere daune de miliarde de dolari. El susține că acesta i-a afectat afacerile și reputația.
Cum a ajuns un tablou cumpărat cu 10.000 de dolari cea mai scumpă pictură din lume
În joc sunt unele dintre cele mai scumpe și controversate opere de artă. Una dintre ele este un tablou considerat de unii ca fiind pictat de Leonardo de Vinci – „Salvator Mundi” – și care a devenit cea mai scumpă și enigmatică pictură din lume.
Considerată inițial o copie sau o operă realizată în atelierul lui Leonardo da Vinci, dar nu pictată de Da Vinci însuși, pictura a fost cumpărată în 2005 de un consorțiu de dealeri de artă pentru 10.000 de dolari.
Opt ani mai târziu, opera a fost restaurată și declarată ca fiind opera maestrului Renașterii, iar Bouvier a achiziționat-o pentru 80 de milioane de dolari.
Dealerul i-a vândut-o apoi rapid lui Rybolovlev, care era clientul său pe atunci, prin intermediul unor firme offshore.
La rândul său, rusul a vândut-o mai departe, în 2017, pentru nu mai puțin de 450 de milioane de dolari. Cumpărătorul este secret, dar se crede că e vorba despre Mohammed bin Salman, prințul moștenitor al Arabiei Saudite.
Rybolovlev, care susține că a fost fraudat de Bouvier, acuzații negate de acesta din urmă, a refuzat să stea de vorbă cu jurnaliștii de la CNN.
El a trimis, totuși, un comunicat în care îl acuză pe Bouvier că l-a înșelat mințindu-l că-l va „consilia” în vederea realizării unei galerii cu opere de artă în valoare de două miliarde de dolari. În realitate, elvețianul a oprit jumătate din sumă pentru el însuși, acuză rusul.
Bouvier contestă că a fost vreodată „consilier de artă”, susținând că este doar „comerciant”. „Rybolovlev nu a reușit niciodată să convingă un singur judecător sau procuror altfel, în nicio jurisdicție, din simplul motiv că afirmațiile sale nu se potrivesc cu realitatea relațiilor noastre contractuale”, a afirmat el.
„Salvator Mundi”, în centrul unei dispute diplomatice
Saga judiciară a scos la iveală multe dintre problemele privind reglementarea pieței de artă. În mâini greșite, arta a devenit încă o marfă folosită pentru a muta banii dintr-o parte în alta, fără responsabilitate, mai arată jurnaliștii de la CNN.
„Salvator Mundi” nu a mai fost văzut de la vânzarea-record. Tabloul a revenit însă în atenția presei în luna aprilie, după ce un documentar francez a arătat că pictura se află în centrul unei dispute diplomatice între Paris și Riad, pe fondul îndoielilor cu privire la autenticitatea sa și a cererii Arabiei Saudite ca aceasta să fie expusă la Luvru.
CNN a contactat autoritățile din Arabia Saudită pentru un punct de vedere, însă nu a primit niciun răspuns.
În documentarul „Mântuitorul de vânzare”, un oficial francez de rang înalt, care a cerut să rămână anonim, susține că prințul bin Salman era convins că „Salvator Mundi” va fi afișat lângă „Mona Lisa”, pentru a-și consolida astfel statutul de tablou autentic al lui Leonardo, în ciuda controverselor asupra lucrării.
Guvernul francez a decis în cele din urmă să nu expună piesa în condițiile saudiților. Oficialul spune, în documentar, că expunerea la lucru ar fi semănat cu „spălarea unei piese pentru care s-au plătit 450 de milioane de dolari”.
Chiar dacă pictura nu este pusă la dispoziția publicului, istoricii de artă și experții au continuat să se întrebe dacă „Salvator Mundi” este o pictură originală a lui Leonardo sau dacă maestrul doar a contribuit la o pictură executată în atelierul său.
Diferența i-ar putea afecta valoarea cu sute de milioane de dolari, având în vedere că în lume există mai puțin de 20 de picturi autentificate ca fiind semnate de Leonardo.