Specialiștii STS, care au dezvoltat întregul sistem informatic, au făcut ultimele optimizări, iar de joi, 1 iulie, cei care vor dori un certificat pentru a călători în siguranță pe timpul pandemiei de COVID-19 vor avea la dispoziție site-ul certificat-covid.gov.ro.
Cuprins:
Potrivit STS, „interfața aplicației este intuitivă”, iar cei 8 pași necesari sunt:
- Autentificarea – se face pe baza unei adrese de e-mail.
- Dacă e-mail-ul este valid, sistemul informatic trimite un link, care după accesare va direcționa utilizatorul în pagina principală a platformei.
- Se accesează butonul verde „Certificat nou”.
- Se alege tipul actului de identitate în baza căruia solicitantul a fost înregistrat la testare sau vaccinare.
- Cetățenii români și cei cu CNP emis de autoritățile române accesează butonul „CNP”, urmat de categoria de vârstă. În câmpurile dedicate, introduc: codul numeric personal, seria și numărul actului de identitate, inițiala numelui, inițiala prenumelui și tipul certificatului dorit. Cetățenii străini selectează opțiunea „Pașaport/Act de identitate” și completează câmpurile care cuprind: „Țara care a emis pașaportul”, numărul „pașaportului sau al cărții de identitate”, inițialele numelui și prenumelui, iar apoi aleg tipul de certificat.
- În funcție de categorie, se completează:
1. județul în care s-a realizat testarea și luna în care s-a efectuat. Pentru acest tip de certificat, valabilitatea este de maximum 72 de ore de la realizarea testului negativ
2. Pentru generarea certificatului de recuperare după COVID, se alege județul în care s-a realizat testarea și luna în care persoana a fost depistată pozitiv
3. Pentru generarea certificatului de testare, se alege județul în care s-a realizat testarea și luna în care s-a efectuat. Pentru acest tip de certificat, valabilitatea este de maximum 72 de ore de la realizarea testului negativ.
- Se apasă butonul „Salvează”, iar aplicația înregistrează cererea de generare a certificatului digital UE privind COVID.
- Ulterior, în secțiunea „Listă certificate” se vor putea vizualiza toate certificatele emise de pe acel cont de e-mail.
Precizările STS:
- Certificatul este gratuit
- În cazul minorilor sub vârsta de 14 ani, este necesar acordul părinților.
- Timpul de generare a certificatului poate fi de la câteva secunde, până la o oră, în funcție de numărul de solicitări.
- În momentul generării certificatului, persoana care l-a solicitat este notificată prin e-mail.
- La intrarea în statele membre ale Uniunii Europene, verificarea certificatelor se realizează prin scanarea codului QR. Utilizatorul îl poate accesa și vizualiza atât din lista de certificate – prin selectarea certificatului, cât și prin descărcarea efectivă, în format *pdf, a documentului, care se poate tipări.
Pentru obținerea altor informații, se poate suna în Call Center, la numărul de telefon 021.414.44.25.
VEZI GALERIA FOTOPOZA 1 / 4Soluțiile pentru persoanele fără acces la internet
Andrei Baciu, secretar de stat în Ministerul Sănătății, a explicat cum procedează cei care doresc să obțină pașaportul COVID și pentru rude, nu doar pentru ei.
„Aici o să fie mesaje cu dublă confirmare, o să avem adresa de e-mail, adică aceste lucruri vor putea fi făcute”, a afirmat Baciu la Digi24.
Secretarul de stat a precizat că și cei care nu au acces la internet vor primi acest certificat și a enumerat două posibilități: cu ajutorul medicului de familie sau cu ajutorul DSP-ului din județul respectiv.
Cum funcționează certificatul digital UE
Certificatul permite „să călătoriți mai ușor și în siguranță prin UE, demonstrând că ați fost vaccinat, aveți un test cu rezultat negativ sau v-ați vindecat de COVID-19 în ultimele șase luni”, potrivit Parlamentului European.
Concret, informația din certificat va fi cuprinsă într-un cod QR, care poate fi prezentat în format electronic, pe smartphone sau tabletă sau poate fi imprimat.
Certificatul va fi gratuit și va fi disponibil de la 1 iulie, iar acest sistem va funcționa timp de 12 luni.
Poate fi folosit ca document de călătorie?
Conform Parlamentului European, certificatul digital nu poate fi folosit, singur, ca document de călătorie. „Veți avea nevoie în continuare de pașaport sau de alt document de identitate”, a explicat instituția condusă de David Sassoli.
Certificatul nu este obligatoriu pentru a putea călători. În lipsa acestuia se vor aplica regulile specifice fiecărei țări. „Însă posesia certificatului vă va ușura călătoriile. De exemplu, ar putea să vă scutească de carantină”, a informat Parlamentul European.
Totuși, dacă într-unul din statele UE intervin situații excepționale, „cum ar fi apariția subită și propagarea unei noi tulpini, se pot impune noi restricții”.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro