Biletul cu loc e trufanda la CFR. Apare rar și antrenează călătorii într-o bătălie a iuțelii, pe care puțini au ocazia s-o gâdile măcar, darămite s-o apuce de scaun. Cine pleacă din București de dimineață către Brașov, Sighișoara, Mediaș, Cluj-Napoca sau Baia Mare trebuie să știe că garnitura IR 1745 are doar două vagoane. Două vagoane, dintre care unul e de clasa I! Prea puțin pentru zecile de oameni care pleacă la 06:05 din Gara de Nord.
De la vagoane goale la înghesuială
Se intră puțin în contradicție cu vagoanele multe și goale cu care obișnuise CFR-ul în anii trecuți. De la o extremă s-a ajuns, însă, la cealaltă. Probleme nu sunt doar pentru călătorii care au de parcurs distanțe mici. Reporterii Libertatea au circulat cu trenul și dus, și întors către Cluj, și au observat că se eliberează bilete fără loc chiar și pe rutele lungi. De exemplu, chiar Cluj-Napoca – București! Adică aproximativ 10 ore și jumătate pe care mulți preferă să le ocupe întinși pe culoar.
140 de lei costă un bilet la clasa I de la București la Cluj-Napoca
Mix navetisto-turistic
La dus, zeci de navetiști care se deplasează pe Valea Prahovei se împletesc într-un năvod cu turiști străini care vor să ajungă la Brașov și Sighișoara. Când treci pe lângă Tâmpa ori Turnul cu Ceas, culoarul e ocupat de o rețea de picioare care-l pune în încurcătură pe „naș”. Controlorul îți cere biletul și de 3-4 ori pe parcurs, văitându-se și cerându-și scuze, „chiar nu am cum altfel”. Are și altfel de probleme.
Când vine miros de la frână în panta spre Brașov, capetele vagonului de clasa I se aglomerează, iar conductorul deschide geamurile cu cheia. O doamnă care va coborî la Copșa Mică se plânge că nu există ciocănele care să spargă geamurile în caz de nevoie.
Se rezistă.
14 ore și 35 de minute face trenul IR 1745 de la București la Baia Mare
Doamna cu cartea
La întoarcere, chiar în prima zi după Electric Castle, un festival la care fuseseră așteptați peste 120.000 de oameni, CFR suplimentează trenul. Însă cu doar alte două vagoane!
Degeaba, în dimineața zilei de luni nu mai sunt tichete cu loc la nicio garnitură. Lumea doarme pe jos și în gară, și în tren. Un puști se întinde chiar lângă toaletă, între cele două uși de acces în vagon.
– Cât mai avem?, întreabă, cu semicăscat, pe la Copșa Mică.
– 7 ore, i se răspunde.
– Perfect!, spune, mai în glumă, mai în serios, și se întoarce pe cealaltă parte.
Aproape de el sunt un om care stă pe valiză și o doamnă septuagenară care citește, în picioare, o carte. Se urcase înainte de Cluj-Napoca și fusese ridicată pe la Teiuș. Nu mai acceptă să stea jos după.
A înțeles că și ea traversează țara pe biletul fără loc.
90 de lei costă un bilet fără loc de la Cluj-Napoca la București
ALTERNATIVELE CLUJ-NAPOCA – BUCUREȘTI
– Mașină personală (pentru o singură persoană): 150-170 lei
– Bla Bla Car (aplicație carsharing): 50-75 lei
– Autocar: 59-90 lei
– Avion: depinde de perioadă, de la 100 de lei
Nu e caz singular
Situația se repetă și la alte trenuri. De exemplu, București – Sighetu Marmației, o garnitură care parcurge, pe șine, nu mai puțin de 606 kilometri! Libertatea a primit, ieri, imagini realizate joi seară pe această rută. Există un singur vagon de clasa a 2-a dintr-un total de 3, iar lumea se înghesuie, la fel, pe culoar!
Repoterii Libertatea au solicitat CFR un punct de vedere în legătură cu aceasă situație. Până la ora închiderii ediției, nu am primit un răspuns.
CITEȘTE ȘI
Cazul românului mort în India și uitat la morgă de două luni. Ce zice Ministerul de Externe român
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro