Creşterea prezenţei operatorilor privaţi pe liniile interoperabile, în special pe rutele cele mai frecventate ar putea determina creşterea eficienţei şi calităţii transportului, precum şi scăderea preţurilor biletelor, în condiţii de concurenţă reală… este doar una dintre concluziile documentului, citat de clubferoviar.ro.
Specialiştii de la CNSDF remarcă faptul că, în momentul de faţă, piaţa românească a transportului feroviar de pasageri este una de tip oligopol, dominată de CFR Călători, care deţine o cotă de piaţă de 80-86%, cu un grad de concentrare foarte ridicat.
“Concurenţa se manifestă doar în cadrul anumitor trase din secţiile interoperabile, precum Bucureşti – Constanţa, Bucureşti – Braşov, Braşov – Craiova, pe care sunt prezenţi atât operatorul de stat cât şi o parte dintre operatorii privaţi, secţii caracterizate de o cerere importantă (în anumite cazuri sezonieră)”, se arată în document.
Pentru creșterea competitivității, ar trebui luat în considerare accesul operatorilor privați la întreaga infrastructură interoperabilă.
Autorii acestui studiu susţin alocarea traseelor aflate pe secţiile interoperabile, care fac obiectul contractului de serviciu public, pe baza unor proceduri competitive, transparente şi nediscriminatorii, inclusiv pe baza unor indicatori de calitate suplimentari.
“În cadrul procesului de atribuire a traseelor ar trebui avute în vedere, pe lângă actualele criterii, o serie de indicatori precum: punctualitatea trenurilor, curăţenia vagoanelor, confortul şi dotările existente (cum ar fi prezenţa instalaţiilor de climatizare, internet), posibilităţi variate de achiziţionare a biletului de călătorie, inclusiv online, eventuale facilități destinate călătoriilor de agrement (de exemplu spaţii pentru biciclete sau pentru echipamente destinate sporturilor de iarnă). Prin luarea în calcul a acestor criterii, se va permite alocarea celor mai competitive trasee către acei operatori care îndeplinesc, nu numai condiţii tehnice ci şi un anumit nivel de performanţă din punct de vedere al percepţiei directe a consumatorului”, se mai arată în document.
CFR domină transportul feroviar românesc, iar specialiștii cer dezvoltarea operatorilor privați
Tot în sprijinul operatorilor privaţi, autorii documentului recomandă ca închirierea secţiilor de circulaţie neinteroperabile să se facă pe perioade de timp care să permită efectuarea de investiţii. “În cazul infrastructurii neinteroperabile neutilizate sau care necesită investiţii ce exced capacităţii de reabilitare a CFR SA, trebuie avută în vedere posibilitatea închirierii acesteia pe perioade de pâna la 30 de ani, în funcţie de natura investiţiei/reparaţiei efectuate de gestionarul de infrastructură şi de perioada necesară amortizării”, se motivează în studiul de piaţă.
Tot în acelaşi document, se subliniază necesitatea eliminării posibilelor discriminări în rândul operatorilor feroviari făcute de către administratorul sau gestionarii de infrastructură.
”Totodată, ar trebui avută în vedere includerea, în mod gratuit, a tuturor companiilor feroviare în cadrul aceluiaşi document privind graficul de circulaţie („mersul trenurilor”), accesibil călătorilor inclusiv în format electronic (online). În plus, toţi operatorii feroviari trebuie să aibă acces, în mod egal şi transparent, la spaţiile din gări destinate comercializării legitimaţiilor de călătorie (case de bilete) sau amplasării automatelor de bilete”, se precizează în document.
FOTO: clubferoviar.ro