Cuprins:
Despre călătoriile lui Vladimir Putin, ei bine, ele sunt învăluite în mister, iar costurile reale ale deplasărilor sale sunt greu de aflat. În plus, date internaționale arată că președinții Statelor Unite cheltuie și mai mult pentru deplasările externe, cu costuri exorbitante pentru operarea Air Force One. Deci… cât de mult plătesc contribuabilii pentru aceste călătorii?
Italia: Guvernul Meloni și zborurile controversate
În 2024, membrii guvernului italian au folosit avioane de stat de 121 de ori, scrie La Stampa. Deși numărul este mai mic decât recordul de 165 de zboruri din 2023, rămâne ridicat comparativ cu anii anteriori. În 2019, pe vremea guvernului Conte I, au existat doar 49 de zboruri oficiale. Un exemplu este ministrul justiției Carlo Nordio, care a aterizat de mai multe ori la Treviso, orașul său natal.
:contrast(8):quality(75)/https://static4.libertatea.ro/wp-content/uploads/2025/03/matteo-salvini-si-giorgia-meloni-roma-21-aprilie-2016--foto-profimedia-images-e1742365662266-1024x577.jpg)
Oficial, zborurile au fost pentru evenimente politice și conferințe, dar presa italiană a ridicat suspiciuni că unele dintre ele ar fi fost pentru vizite private. Matteo Salvini, ministrul infrastructurii, a fost și el criticat pentru zborurile oficiale către Budapesta și Tel Aviv, care au coincis cu întâlniri de natură politică.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_97a4325ac79cb187785293b66c5a3de7.jpg)
Costul mediu al unui astfel de zbor este de cel puțin 13.000 de euro pe segment, ceea ce înseamnă că suma totală cheltuită de guvernul italian în 2024 pe aceste călătorii este de ordinul milioanelor de euro.
România: Klaus Iohannis și zborurile de lux
În România, atenția publicului s-a îndreptat spre costurile uriașe ale deplasărilor fostului președinte Klaus Iohannis. Ilie Bolojan, președintele interimar al României, a desecretizat marți, 18 martie, cheltuielile pentru deplasările lui Iohannis din perioada 2015-2025, iar sumele sunt impresionante.
:contrast(8):quality(75)/https://static4.libertatea.ro/wp-content/uploads/2025/03/cati-bani-au-costat-zborurile-speciale-ale-lui-klaus-iohannis-e1742327795432-1024x575.jpg)
În cei 10 ani de mandat, fostul președinte a cheltuit peste 113 milioane de lei (aproximativ 22,5 milioane de euro) pe zboruri oficiale. Anul cu cele mai mari cheltuieli a fost 2023, când costurile au ajuns la 36,45 milioane de lei. Cel mai scump drum a fost cel din America de Sud, unde vizitele în Brazilia, Chile și Argentina au costat peste 7,5 milioane de lei.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_c232ad081d79a0095e1498b961041086.jpg)
Deplasarea la Londra pentru funeraliile reginei Elisabeta a II-a, urmată de un zbor către New York pentru Adunarea Generală a ONU, a costat 2,7 milioane de lei. În 2024, Iohannis a cheltuit 20,89 milioane de lei pe deplasări, iar în 2025, chiar dacă a avut un singur zbor oficial în Belgia, costul acestuia a fost de 685.000 de lei.
Franța: Emmanuel Macron și opulența pe distanțe scurte
În Franța, președintele Emmanuel Macron a fost criticat de mai multe ori pentru utilizarea excesivă a avioanelor prezidențiale, chiar și pe distanțe scurte.
Cel mai controversat episod a fost când Macron a folosit un avion prezidențial pentru o călătorie de 110 km între Paris și Rouen, deși ar fi putut lua un tren de mare viteză care dura mai puțin de 90 de minute. Această călătorie a costat statul francez peste 5.000 de euro.
Într-un alt episod, Macron a folosit două avioane guvernamentale pentru un turneu prin Franța, vizitând mai multe regiuni într-o singură zi. Această decizie a fost criticată nu doar pentru costuri, ci și pentru impactul ecologic, având în vedere că președintele francez promovează măsuri pentru reducerea emisiilor de carbon.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_447a93d781e8fb8697ebe65a47376f97.jpg)
În primele trei cele mai scumpe călătorii ale lui Macron, turul Oceaniei este pe primul loc, cu 3,1 milioane de euro, urmat de călătoria în Africa (1,9 milioane de euro) și apoi de cea în China (1,8 milioane), arată publicația Le Opinion.
Costul total al zborurilor prezidențiale din Franța nu este complet transparent, dar estimările arată că în 2023, Macron a cheltuit peste 10 milioane de euro doar pentru deplasările interne, scrie Le Parisiene.
Statele Unite: Air Force One costă 200.000 de dolari pe oră
Potrivit Fundației NTU, președinții americani cheltuie sume colosale pe deplasările internaționale. Cel mai mare cost individual este operarea aeronavei Air Force One, care în 2020 costa 176.393 de dolari pe oră de zbor.
În anii anteriori, acest cost a variat între 142.380 de dolari în 2017 și 180.118 dolari în 2016, influențat în principal de prețul combustibilului. Datele arată că un președinte american poate petrece, în total, sute de zile în străinătate în timpul mandatului său.
- Barack Obama – 218 zile
- George W. Bush – 215 zile
- Bill Clinton – 233 de zile
Cea mai scumpă călătorie raportată a fost un turneu în Africa al lui Obama, care i-a costat pe americani peste 15 milioane de dolari doar pentru zborurile Air Force One.
Air Force One, avionul președintelui american, este unul dintre cele mai scumpe avioane prezidențiale din lume.
Costul unui singur zbor ajunge la 200.000 de dolari pe oră, iar flota include două aeronave Boeing 747-200B, modificate pentru a fi adevărate birouri zburătoare. În total, întreținerea și operarea acestor avioane costă anual peste 500 de milioane de dolari.
Zborurile lui Vladimir Putin și sumele uriașe pentru flota prezidențială a Rusiei
Călătoriile lui Vladimir Putin sunt învăluite în mister, iar costurile reale ale deplasărilor sale sunt greu de aflat. Totuși, se știe că președintele Rusiei folosește o flotă impresionantă de avioane prezidențiale, în frunte cu Ilyushin Il-96-300, un avion modificat special pentru el, scrie The New York Times.
Avionul principal al lui Putin, Ilyushin Il-96-300, este dotat cu interioare luxoase, având marmură, tapițerii scumpe și finisaje aurite. Spre deosebire de alte avioane prezidențiale, care au un design mai discret, interiorul aeronavei lui Putin seamănă mai degrabă cu un palat zburător. În avion se află:
- O sală de ședințe pentru întâlniri importante
- Un dormitor spațios
- O baie de lux
- Un birou complet echipat
- Sisteme avansate de comunicații și securitate
Putin nu se bazează doar pe un singur avion. Flota prezidențială include cel puțin patru Il-96-300, plus mai multe aeronave mai mici și elicoptere pentru deplasări scurte. Costurile exacte ale acestor avioane nu sunt făcute publice, dar întreținerea și operarea lor sunt estimate la sute de milioane de dolari anual, posibil apropiat de cel al SUA.
Marea Britanie nu face rabat la închirierea de avioane
Premierul din Marea Britanie, Keir Starmer, nu beneficiază de un avion prezidențial propriu, așa cum au liderii altor state, iar în călătoriile sale internaționale și interne folosește avioane de linie sau închiriate, ceea ce implică un buget semnificativ. Costurile exacte variază în funcție de destinație și tipul de aeronavă utilizat.
Zborurile comerciale sunt mai economice, costă între 500 și 3.000 de lire sterline pe bilet, în timp ce avioanele private închiriate pot costa între 10.000 și 50.000 de lire sterline per zbor, în funcție de distanță și luxul aeronavei, scrie Economic Times.
În total, călătoriile premierului britanic Keir Starmer în jurul lumii în primele trei luni de mandat au costat nu mai puțin de 700.000 de lire sterline.
Turcia: Se zboară cu un Boeing 747-8 VIP, un cadou de 400 de milioane de dolari
Președintele Turciei, Recep Tayyip Erdogan, a primit un Boeing 747-8 VIP ultraluxos, cadou din partea emirului Qatarului. Avionul valorează peste 400 de milioane de dolari, iar întreținerea sa costă anual milioane de dolari. Turcia deține deja o flotă impresionantă, cu trei elicoptere și unsprezece avioane, printre care și un Airbus A340 VIP.

FreeWokeNoReligion • 19.03.2025, 10:51
E bine ca se discuta , asa afla romanii ca vizitele de stat costă ceva și un președinte cu echipa sa de consilieri , miniștri, nu poate merge in turneu de stat in Africa sau la Washington cu trenul . Mai ales ca e însoțit de o echipa. Acum trebuie văzut daca e mai ieftin sa cumperi o aeronava prezidențială , extrem de scumpă investiția inițială, dacă e mai bine sa închiriezi o avioneta (de lux cică , toate sunt de lux) sau să călătorească toți din alaiul președintelui cu avion de linie cu wizz air ?!?
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/281_0c8f61a202815fb1d540e0d4b8376c1a.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/153_b79fb1dabf7273b23c6edd4448b74afc.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/197_1d327f3fa421f0f4aba9d62da3bb69e8.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/plugins/rro-feed/no-picture.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/43_ea6bc32fa52d18eb878eb6aa9f75dbbc.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/15_abb79e55a53807b7234568fd0c991b14.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/253_9cf95cf3942fcdfec93b4c9f5bd23a52.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/190_47a1cd665e34dc063cde3cfae2078bf0.jpg)