Declarația vine la o zi după ce Garda de Coastă a Statelor Unite a transmis că a observat patru nave de la Garda de Frontieră rusă și de la Garda de Coastă chineză în Marea Bering, locația „cea mai nordică” în care au fost observate vreodată navele chineze.
Patrula comună „a extins în mod eficient domeniul de aplicare al navigației oceanice a pazei de coastă” și le-a testat capacitatea „de a efectua misiuni în ape necunoscute”, a precizat miercuri Garda de Coastă din China.
Aceasta nu a comunicat însă locația exactă a patrulei. Pe un banner vizibil pe una dintre nave era postat mesajul: „Garda de Coastă a Chinei își dedică inima Partidului; demonstrând loialitate în Oceanul Arctic”.
Guvernul rus nu a recunoscut oficial patrularea comună, despre care postul de stat chinez CCTV a declarat că a avut loc „cu câteva zile în urmă”. Agenția rusă de presă TASS a publicat o știre despre patrulare, citând Paza de Coastă a Chinei.
Paza de Coastă a SUA (USCG) a declarat luni că a observat sâmbătă cele patru nave de la Garda de Frontieră rusă și Garda de Coastă chineză „tranzitând în formație în direcția nord-est” în Marea Bering, la aproximativ cinci mile în interiorul Zonei Economice Exclusive a Rusiei.
Marea Bering se întinde între Rusia și Alaska și face parte din Oceanul Pacific de Nord. Se conectează la Oceanul Arctic prin strâmtoarea Bering, o trecere îngustă care separă Asia și America de Nord.
„Această activitate recentă demonstrează interesul crescut pentru Arctica din partea concurenților noștri strategici”, a declarat contraamiralul american Megan Dean, comandantul Districtului 17 al Gărzii de Coastă.
SUA și-au exprimat îngrijorarea cu privire la rolul în creștere și coordonarea Chinei cu Rusia în regiunea arctică sensibilă din punct de vedere strategic și ecologic, pe măsură ce cele două țări își întăresc legăturile de securitate și economice.
Forțele americane și canadiene au interceptat în iulie bombardiere rusești și chineze care zburau în premieră împreună în apropiere de Alaska. Potrivit armatei americane, nave ale Rusiei și Chinei au operat împreună în apele internaționale din largul coastelor Alaskăi în 2022 și 2023,
Anul trecut, Paza de Coastă din China și Serviciul Federal de Securitate al Rusiei, care își operează paza de coastă, au convenit să-și consolideze „cooperarea în domeniul aplicării legii maritime”, iar China a fost invitată să observe exercițiile de securitate „Patrula Arctică-2023” ale Rusiei.
Analiștii spun că noua patrulă face parte dintr-un model mai larg de colaborare și este concepută pentru a trimite un mesaj către Washington, care a deranjat Beijingul cu activitățile maritime din Marea Chinei de Sud și de Est.
„Semnificația Gărzii de Coastă (chineză) care operează mai departe spre nord decât a făcut-o vreodată arată că vrea să-și extindă Garda de Coastă în zonele pe care SUA le-au considerat în mod tradițional propriul domeniu”, a spus Carl Schuster, fost căpitan al Marinei SUA și fost director de operațiuni la Centrul Comun de Informații al Comandamentului Pacific al SUA.
„China în special semnalează că Garda de Coastă a SUA nu este singura care (poate) să opereze în și în apropierea zonelor de excludere economică ale altor țări din apele proprii”, a adăugat Carl Schuster.
Ambiții arctice
Beijingul a căutat de ani buni să-și sporească dominația în Arctica, declarându-se un „stat aproape de Arctica” și consolidându-și capacitățile de spărgător de gheață și de cercetare în regiune, unde, de asemenea, a investit masiv în proiecte energetice rusești.
Rusia, ca unul dintre cele opt state arctice, nu a fost prea înțelegătoare cu China, din punct de vedere istoric, într-o regiune-cheie pentru propria sa securitate și putere militară.
Dar observatorii spun că dependența tot mai mare a Moscovei de Beijing – cel mai important partener diplomatic și economic – în urma războiului său împotriva Ucrainei ar putea schimba acest calcul.
În prima sa actualizare a strategiei pentru Arctica în următorii cinci ani, Departamentul de Apărare al SUA a avertizat în iulie că „cooperarea în creștere” dintre Rusia și China în regiune are „potențialul de a modifica imaginea stabilității Arcticii”.
Activitățile comune recente, inclusiv patrula din iulie în apropiere de Alaska, ridică semne de întrebare dacă accentul Rusiei asupra controlului accesului la Arctica rusă este „din ce în ce mai umbrit de considerente economice și politice”, a spus Sophie Arts, profesor la German Marshall Fund.
Andreas Østhagen, cercetător senior la Institutul Fridtjof Nansen din Norvegia, și-a exprimat scepticismul că navele chineze au operat chiar în Oceanul Arctic.
„Se leagă de regiunea arctică în sens mai larg, chiar dacă nu este Oceanul Arctic. Operarea în largul coastei din Alaska sau în Marea Bering în general face parte dintr-o tendință în curs în care China își afirmă capacitatea de a fi prezentă în Arctica sau în apropierea Arcticii”, a precizat Andreas Østhagen.
Interese economice
Paza de Coastă a Chinei face parte din Poliția Armatei Populare a țării, care se află sub comanda Comisiei Militare Centrale și a fost adesea în prima linie a eforturilor Chinei de a-și afirma revendicările teritoriale în apele disputate din Marea Chinei de Sud.
Filipine, de exemplu, a acuzat în mod repetat Paza de Coastă a Chinei că îi atacă navele de pescuit și alte nave cu jeturi de apă și alte tactici, inclusiv unele mai brutale.
În politica sa arctică din 2018, Beijingul și-a descris viziunea pentru un „Drum al mătăsii polar”, care leagă Asia de Europa prin dezvoltarea rutelor de transport maritim, cum ar fi Ruta Mării Nordului, care traversează Arctica până în China.
Această rută, acum navigabilă în mare parte doar vara și toamna, este de așteptat să devină mai viabilă din punct de vedere comercial pentru transportul mondial, pe măsură ce schimbările climatice topesc gheața mării.
Tranzitul de-a lungul Rutei Mării Nordului în timpul sezonului de navigație vară-toamnă este pe cale să atingă niveluri record de mărfuri până la sfârșitul sezonului, potrivit datelor Centrului pentru Logistica Nordului afiliat la Universitatea de Nord din Norvegia. Începând cu 30 septembrie, aproximativ 95% din volumul de mărfuri de-a lungul rutei mergea din Rusia către China, se arată într-un raport recent.
Colaborarea pazei de coastă „se referă la interesele chineze în transportul maritim de-a lungul a cel puțin a unei părți a Rutei Mării Nordului. Faptul că au inițiat aceste tipuri de operațiuni este încă un pas în cooperarea continuă între cele două state într-un context arctic sau aproape arctic”, a conchis Andreas Østhagen.