În aceste condiții, unii șoferi de camion trebuie să aștepte zile întregi pentru a alimenta, potrivit postărilor de pe site-ul de socializare Weibo.
Șoferilor de camioane li se permite, în cel mai fericit caz, să alimenteze cu 100 de litri de motorină, ceea ce reprezintă aproximativ 10 % din capacitatea rezervorului, conform un dealer de camioane din orașul Shijiazhuang, provincia Hebei.
În alte părți ale Chinei, rațiile de combustibil sunt mult mai stricte, șoferii de camioane neputând să cumpere mai mult de 25 de litri de motorină.
În orașul Fuyang, la aproximativ șapte ore de mers cu mașina la sud de centrul cheie de transport din Shijiazhuang, benzinăriile limitează achizițiile sau percep șoferilor suprataxe de până la 300 de yuani (47 de dolari) pentru a-și umple rezervoarele.
„După ce am mers la câteva stații (de benzină), am constatat că nu mai există motorină, iar prețurile vor continua să crească, în condițiile în care camioanele mari care transportă logistică nu vor putea alimenta”, a scris un utilizator Weibo.
„Lipsa actuală de motorină pare să afecteze afacerile de transport pe distanțe lungi, care ar putea include bunuri destinate piețelor din afara Chinei. În funcție de durata și de intensitatea acestei crize, am putea vedea că aceasta contribuie la provocările lanțului global de aprovizionare”, a declarat Mattie Bekink, director pentru China la Economist Intelligence Unit.
În acest moment, China se află într-o penurie majoră de energie. Lipsa de cărbune și gaz natural a oprit foarte multe centrale electrice, iar asta a afectat milioane de locuințe și companii. Această problemă nu face decât să contribuie la o criză continuă a lanțului de aprovizionare la nivel mondial, spun analiștii.
„Aceasta este doar cea mai recentă manifestare a penuriei care afectează China. Miezul problemei este criza energetică”, a spus Jeremy Stevens, economist-șef pentru China la Standard Bank.
Criza globală a lanțului de aprovizionare a fost determinată în mare parte de pandemia Covid-19, cererea crescând brusc pe măsură ce economiile se redeschid.
Prețurile petrolului au atins în ultimele săptămâni cele mai ridicate niveluri din 2014 încoace, provocând crize de combustibil în Europa și Marea Britanie.
FOTO: EPA