În după-amiaza zilei de 24 mai, într-un apartament din orașul african Kitwe, Zambia, a avut loc un concurs de frumusețe improvizat. Participantele au defilat pe rând în fața camerei de filmat pe muzica unui popular show chinezesc. Amfitrionul le-a pus să repete în chineză diverse fraze, precum: „Bună, tuturor! Am 19 ani, sunt singură și ochii mei sunt mici”, potrivit Rest of World.

În China, transmisiunea „concursului” a fost o sursă de divertisment. Zeci de mii de persoane au vizionat și au comentat în timp real, pe aplicația chineză Kuaishou. „Totul e bine, cu excepția faptului că sunt prea negre”, a comentat unul dintre spectatori. 

Kuaishou este aplicația de video-uri scurte cu 580 de milioane de utilizatori activi lunar, concurența directă a platformei Douyin, care în afara Chinei este cunoscută cu denumirea TikTok. 

„Africanii sunt în mod genetic sălbatici”

Gazda, Cheng Wei, în vârstă de 28 de ani, ale cărui conturi din rețelele sociale chineze însumează aproape 10 milioane de abonați, a emis propriile opinii după ce le-a prezentat pe tinere. „Aceasta nu este China, ci Africa. Africanii sunt în mod genetic sălbatici, barbari, știți? Se poate citi în ochii lor goana după profit”, a spus el. 

Cheng este doar unul dintre numeroșii influenceri chinezi care au făcut avere promovând un sentiment de superioritate economică, culturală și politică în rândul fanilor chinezi prin exploatarea ideologiei rasiste, au explicat experții pentru Rest of World.

  • Organizația Rest of World este compusă din jurnaliști care documentează ce se întâmplă atunci când tehnologia, cultura și experiența umană se ciocnesc în locuri din afara lumii occidentale.

Ore întregi de conținut rasist

Sursa citată a analizat zeci de conturi populare din Guinea, Tanzania, Zambia, Mozambic și Kenya, precum și din alte țări din Africa, Asia de Sud și Asia de Sud-Est și a constatat că acești vloggeri, care sunt urmăriți de milioane de persoane, formează o industrie de comerț electronic care valorează milioane de dolari. 

O parte din boom-ul comerțului electronic bazat pe livestreaming din China, spun experții, are la bază ore întregi de conținut rasist și misogin. 

De pildă, în timpul unui livestream de patru ore și jumătate, Cheng Wei a vândut tricouri, șervețele și ceasuri în valoare de aproximativ 22.000 de dolari, potrivit serviciului de supraveghere online Bihukankan.

În zecile de clipuri încărcate online de acești influenceri, persoanele de culoare sunt tratate în moduri degradante. Tinere africane dansează în jurul unui bărbat chinez, căruia i se adresează cu apelativul „soț”. Un bărbat din Africa mătură, în timp ce angajatorul său chinez îi flutură banii prin față. Vloggerii se prezintă drept salvatori, care le oferă localnicilor bani, locuri de muncă, haine, locuințe și mâncare.

Deși aceștia pretind că nu fac decât să-i ajute pe cetățenii africani, experții spun că munca lor monetizează în esență inegalitatea rasială. „Dacă te uiți la reprezentările din acele videoclipuri, se încearcă o delimitare între vloggeri, prezentate drept persoane moderne, și africani, prezentați drept persoane inferioare, premoderne, înapoiate”, a explicat pentru sursa citată Sheng Zou, cercetător la Universitatea din Michigan.

Profit de 7 milioane de dolari în doar două luni

În iunie, o investigație a BBC a dezvăluit cum Lu Ke, un producător video chinez din Malawi, a abuzat fizic cel puțin un copil de culoare. După ce videoclipul a stârnit indignare la nivel mondial, guvernul chinez a promis că va reprima rasismul online. La scurt timp, platformele de social media, cum ar fi Kuaishou, Xiaohongshu, WeChat și Douyin (versiunea chineză a TikTok), au blocat căutările care conțineau termenul „Africa”. Aproape toți cei mai importanți influenceri chinezi din Africa și-au oprit livestreamurile zilnice. 

Însă până la recentele măsuri, platformele chineze au recompensat conținutul rasist și misogin, notează Rest of World. Site-urile video, precum Bilibili și ByteDance Xigua, plătesc creatorii de conținut în funcție de traficul și veniturile din publicitate pe care le generează. Alte aplicații video, cum ar fi Douyin și Kuaishou, pun în contact vloggerii cu agenții de publicitate și împart veniturile din plasarea produselor. 

Potrivit Bihukankan, transmisiile live din Africa analizate de sursa citată au vândut produse în valoare de peste 7 milioane de dolari în mai și iunie, companiile de tehnologie primind până la 10% din venituri. Și telespectatorii au opțiunea să trimită bacșișuri virtuale, iar aproximativ 50% merg către platforme. 

5,6 milioane de dolari

a obținut în ultimele trei luni Cheng, cel mai de succes vlogger chinez.

Și companiile occidentale au profitat de pe urma acestor practici. În Guineea, Wang Fei deține un canal YouTube cu 255.000 de abonați, unde prezintă în mod regulat un băiat pe care l-a adoptat din familia unui vecin. Copilul, pe care l-a poreclit „micuța maimuță”, vorbește fluent chineză, gătește mâncare chinezească și urmează cursuri la un institut finanțat de China. Videoclipurile lui Fei au fost vizionate de peste 100 de milioane de ori și se estimează că i-au adus câștiguri de aproximativ 229.000 de dolari.

Cum a ajuns un imigrant chinez cel mai popular vlogger

Unul dintre sutele de mii de imigranți chinezi ajunși în Africa în căutarea de oportunități economice, Cheng Wai s-a angajat la o fabrică din Zambia, în 2015. După câteva luni, tânărul a început să posteze scurte clipuri cu africani pe aplicația Kuaishou. În general, îi filma pe copii recitând poezii chinezești și stând la coadă pentru a le da dulciuri și gustări. Apoi, a realizat o serie de clipuri în care livra mâncare unui bătrân sărac și îl ajuta să-și construiască o cabană din lemn. 

Runako Celina, producătorul documentarului BBC „Racism for Sale”, spune că un astfel de conținut întărește discriminarea împotriva africanilor în China.

După trei ani în Zambia, Cheng a devenit vlogger cu normă întreagă. A angajat femei locale să apară în videoclipurile și transmisiunile sale live, arătându-le în timp ce spun glume în chineză și gătesc mâncăruri chinezești. Pe măsură ce baza sa de fani din China s-a extins, Cheng a devenit un personaj central: a început să apară în fața camerei purtând ochelari de soare și cămăși Dior. A promovat imaginea unui chinez bogat și puternic, care ajută cu generozitate africanii și este venerat pentru asta.

„Chinezilor le place să vadă cum alte locuri nu sunt la fel de bune cum este China”

Întrebat despre concursul de frumusețe din mai, vloggerul a spus că le-a plătit pe concurente și chiar le-a oferit o masă bună. Iar câștigătoarea spectacolului s-a alăturat personalului său ca bucătar care, ocazional, mai apare în videoclipuri. El susține că personalul său african, inclusiv o tânără de 20 de ani care este cameraman, a fost remunerat peste nivelul salariului local.

Cheng crede că afacerea lui îi salvează pe africani de la sărăcie. „Le-am schimbat soarta și viața. Și ei m-au ajutat să am succes. Este o reciprocitate”.

„Chinezilor le place să vadă cum alte locuri nu sunt la fel de bune cum este China”, a mai spus Cheng, argumentând că a portretizat Africa într-un mod sincer. „Dacă filmezi niște lucruri avansate aici, oamenilor s-ar putea să nu le placă să se uite. Ei preferă să vadă vieți mai rele decât ale lor”.

Urmărește-ne pe Google News