Cuprins:
Puțini sunt, însă, cei care înțeleg cu adevărat ce reprezintă această operațiune sau cum se realizează ea. Dacă ești convins că mașina ta are nevoie de așa ceva îți spunem în rândurile următoare tot ceea ce trebuie să știi despre chip tuning.
Ce înseamnă chip tuning?
Operațiunea de „chip tuning” a apărut încă de la inceputul anilor 1990, odată cu introducerea sistemelor de injecție controlate electronic.
Primele care au beneficiat de chip tuning au fost motoarele pe benzină, în timp ce mașinile echipate cu propulsoare diesel au putut primi un chip tuning pe la sfârșitul anilor 90.
Prin chip tuning nu se aduc modificări structurale la nivelul motorului. Operațiunea de chip tuning constă în optimizarea softului mașinii cu scopul creșterii sau diminuării puterii motorului. Procedura de reducere a puterii se numește „eco tuning” și implică un consum mai mic de combustibil.
Chip tuning-ul este optim în cazul autoturismelor care nu prezintă probleme la nivel de transmisie sau motor.
Trebuie să știi că această operațiune presupune modificarea unor parametri de funcționare ai motorului, și anume timpii de injecție și presiunea turbo. De aceea, va trebui să te adresezi unor persoane calificate.
Cum se face un chip tuning?
În principiu, motoarele autoturismelor de serie sunt capabile să dezvolte mai multă putere decât cea înscrisă în cartea tehnică a mașinii, fără să sufere modificări constructive.
Astfel, motoarele sunt configurate să scoată doar 65-70% din puterea lor maximă din motive de siguranță de exploatare și a reducerii emisiilor de CO2.
În cazul propulsoarelor supraalimentate (cu turbocompresor), creșterea de putere este estimată la 25-40 %. La motoarele normal aspirate, creșterea va fi de 8-12, maximum 15 procente, în funcție de uzura mașinii.
Cât costă chip tuning?
Prețurile pentru un chip tuning variază în funcție de marcă, model, anul de fabricație și motorizare.
Dacă lucrarea este mai complexă și este nevoie sau nu de desfacerea calculatorului de motor și de dificultatea de modificare a softului, prețul poate crește.
Astfel, un chip tuning poate avea următoarele prețuri:
- mașini cu motoare pe benzină normal aspirate: 250-1.500 lei;
- mașini cu motoare turbo pe benzină sau diesel: 350-2.000 lei;
- mașini cu motoare biturbo pe benzină sau diesel: 1.300-2.700 lei.
Ai nevoie de chip tuning?
Dacă îți dorești mai multă putere pentru mașina ta trebuie să ști că operațiunea de chip tuning trebuie făcută doar de către mecanici calificați de la o firmă specializată și folosind un soft actualizat.
Atenție! Deși, la prima vedere, pare o intervenție simplă, trebuie evitat ca aceasta să fie efectuată de către un „băiat cu un laptop” în spatele blocului. În această situație, modificările ar putea afecta elemente mecanice ale mașinii, și anume cutia de viteze, turbina sau pistoanele.
Chip tuning – avantaje și dezavantaje
În primul rând, primind un chip tuning, mașina ta va oferi performanțe sporite prin reglarea cipului motorului. Astfel, vor fi eliminate limitele puse pe motor de către producător. Rezultatele vor fi diferite, în funcție de modul în care estre modificat cipul.
Un soft auto bine optimizat poate îmbunătăți puterea și cuplul motorului, iar motorul mașinii tale va răspunde mult mai bine atunci când vei apăsa pedala de accelerație.
Un alt avantaj al operațiunii de chip tuning îl reprezintă varianta eco tuning, care presupune exclusiv reducerea consumului de combustibil. În condițiile unui șofat normal, consumul poate scădea cu 0,3 – 0,5 litri / 100 km.
Există, însă, și un mare dezavantaj al chip tuning-ului, și anume stresul la care este supus motorul. Orice creștere de putere va duce la o creștere a încărcării motorului, ceea se traduce printr-o uzură mai mare și mai rapidă a acestuia, precum și la creșterea consumului și a emisiilor de CO2.
Deoarece sunt eliminate limitele pe care producătorul le-a pus asupra motorului acest lucru poate duce la o uzură mai mare și mai rapidă a acestuia. De asemenea, crește riscul de deteriorare a pieselor din interior, ceea ce ar putea să-ți scoată foarte mulți bani din buzunar.
De asemenea, după resoftare, este posibil să simți altfel mașina la condus. Mulți soferi au nevoie de câteva călătorii pentru a se adapta la volanul unei mașini proaspăt modificată, în timp ce alții s-ar putea să nu o mai poată conduce niciodată la fel de confortabil.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro