Daca la o asociatie de proprietari se opreste fondul de rulment, trebuie data chitanta, sau nu?
Cristina Fogaras, Bucuresti
Pentru plata fondului de rulment se elibereaza obligatoriu chitanta personalizata, separata fata de chitanta pentru intretinere. Proprietarii nu trebuie sa accepte plata unei sume de bani fara sa primeasca o chitanta care reprezinta, pentru orice situatie, dovada platii. Chitantele trebuie pastrate cel putin 10 ani.
Apartamentele cu trei camere din blocul nostru au o teava de un tol si un sfert care trece prin toaleta de serviciu. Turul trece printr-un apartament, se duce in sus si se intoarce pe cealalta coloana. Problema e ca locatarul de la etajul 10 si-a pus un repartitor la calorifer si a oprit caldura ca sa nu-i mai inregistreze nici turul, nici returul. E normal ca acest om sa inchida caldura?
Marin Coman, Bucuresti
Proprietarul respectiv, prin actiunea sa, a provocat daune celorlalti locatari si are obligatia sa refaca de urgenta instalatia la starea sa initiala. Altfel, proprietarii au dreptul sa-i solicite, fie amiabil, fie prin instanta de judecata, plata daunelor. Persoana respectiva are obligatia sa inteleaga ca nu are dreptul sa intervina asupra unei instalatii comune a blocului pentru satisfacerea intereselor personale.
Distrigaz trimite factura la administratorul blocului cu pretul de 0,98780 lei/metru cub, iar administratorul incaseaza de la locatari banii la pretul de 1,80 lei pe metru cub. Ce lege ii da dreptul sa mai adauge inca o data TVA?
Elisa Dunareanu, Bucuresti
Pretul de 0,98780 lei/m.c. de gaze naturale este pretul unitar fara T.V.A. La acest pret, furnizorul adauga T.V.A. 19 % si rezulta 1,80 lei/m.c. pret final. Pentru a verifica pretul final pentru 1 m.c. de gaze naturale, impartiti valoarea facturii la nr. de metri cubi facturati. ?n concluzie, pentru aceasta situatie administratorul nu este vinovat de plata T.V.A.
Locuiesc la ultimul etaj. Asta- iarna, acoperisul s-a deteriorat si mi-a distrus tavanele la toate camerele. Pentru ca situatia mea financiara e limitata, am remediat acoperisul cu folie de asfalt pe o suprafata de circa 70 m patrati.
Am facturi cu suma cheltuita pe materiale. Vreau sa stiu, cei de la etajele inferioare, inclusiv firmele de la parter, cu ce trebuie sa contribuie si potrivit carei legi ii pot constrange sa-mi dea o cota-parte?
Ilarion Culie, Iasi
Conform Legii nr. 230 din 2007 art. 45 alin. (3) si H.G. nr. 1.588/2007 art. 44 alin. (1) si 45, proprietarii au obligatia sa stabileasca un fond anual de reparatii pentru lucrari de genul celei relatate de dvs. Obligatia platii revine tuturor proprietarilor din imobil, indiferent de faptul ca proprietarul este persoana fizica sau juridica, de stat ori privata, de apartament sau de spatiu comercial. ?n cazul unui imprumut facut asociatiei de un locatar pentru o reparatie pe proprietatea comuna, conducerea asociatiei are obligatia restituirii sumei imprumutate pe o perioada stabilita de comun acord, mai putin cota-parte ce ii revine proprietarului care a efectuat imprumutul.
Acum doi ani ni s-au montat repartitoare, dar firma spune acum ca nu mai are personal care sa le citeasca. In consecinta, administratia a decis inlocuirea vechilor repartitoare cu altele noi, montate de o alta firma, pe care va trebui sa le platim din nou. E normal? Suntem pensionari si nu ne permitem.
Vasile Borozia, Bucuresti
Nu e normala situatia pe care o reclamati. Din pacate, nu e suficienta o parere sau o reclamatie. Solutia este la indemana majoritatii proprietarilor, care trebuie sa se opuna unor astfel de actiuni foarte costisitoare. Daca proprietarii accepta sa plateasca mereu fara sa faca nimic, dv. singur nu aveti cum sa schimbati situatia.
Specialistul nostru,
Radu Opaina
Presedintele Federatiei Asociatiilor de Proprietari din Romania, www.fapr.ro