Una dintre aceste componente cruciale pentru ca un motor cu combustie internă să funcționeze corect este chiulasa. În cele ce urmează îți vom spune tot ceea ce este important de știut despre această piesă.

Ce este chiulasa unei mașini

Înainte de toate, trebuie să stabilim pronunția corectă deoarece există destulă confuzie în rândul multor șoferi, care în mod eronat o denumesc chiuloasă.

Denumirea provine de la cuvântul franțuzesc „culasse” și a fost preluat în limba română sub cele două forme: chiulasă sau chiuloasă. Varianta corectă este, însă, chiulasă.

Piesele unui motor convențional sunt de două tipuri: cele în mișcare și cele statice. Chiulasa este una dintre aceste componente statice care au rol funcțional. Acesta este confecționată din fontă sau din aliaje de aluminiu prin turnare.

Chiulasa este o componentă esențială a propulsorului, care se montează deasupra cilindrului. Ea are rolul de a crea un spațiu închis între capătul superior al pistonului și pereții interiori ai cilindrului. Altfel spus, are ca scop „închiderea” camerei de ardere. Chiulasa, blocul motor și pistonul formează împreună camera de ardere.

De obicei, chiulasa este este una pentru toți cilindrii motorului. Sunt însă cazuri când pentru fiecare cilindru este câte o chiulasă individuală. Indiferent de arhitectură, chiulasa prezintă niște orificii care înlesnește circuitul apei în blocul motor pentru îndeplinirea procesului de răcire.

Ce rol are chiulasa unei mașini

Chiulasa este localizată în partea superioară a blocului motor. Ea înglobează o parte semnificativă a sistemului de distribuție și aici ne referim la supape, arcurile supapelor, arborii cu came, culbutori și tacheți. De asemenea, chiulasa mai conține injectoarele și bujiile incandescente.

Deoarece este parte din mai multe sisteme, chiulasa este o componentă suprasolicitată atât termic, cât și mecanic motiv pentru care este obligatoriu ca ea să funcționeze la parametri.

Astfel, ea trebuie să aibă un nivel de rigiditate mecanică foarte mare, să aibă o rezistență termică ridicată, etanșeitate față de lichidul de răcire, gazele de admisie și de evacuare și uleiul de lubrifiere. 

Ce este garnitura de chiulasă

Etanșeitatea chiulasei trebuie să fie foarte bună pentru a nu permite amestecarea acestor circuite. În caz contrar, uleiul va pătrunde în cilindri și va conduce la arderea acestuia și la un nivel ridicat de emisii de fum albastru. În același timp, contaminarea cilindrilor cu lichid de răcire va provoca uzura prematură a pieselor în mișcare, precum pistoanele și segmenții, dar și emisii de fum alb.

Fiind vorba despre un contact „fier pe fier” nu va exista niciodată o etanșeitate perfectă. De aceea, pentru asigurarea etanșeității chiulasei, între aceasta și blocul motor se montează așa-numita garnitură de chiulasă.

Aceasta are rolul de a etanșa diferitele circuite care fac parte din chiulasă. În afară de asigurarea compresiei în cilindri și a etanșeității lichidului de răcire și a uleiului, garnitura de chiulasă trebuie să prezinte o rezistență termică și mecanică ridicate.

Vezi rezultatele alegerilor prezidențiale – turul 1 și află când este turul al doilea al votului pentru președinție!
 

Urmărește-ne pe Google News