Din anumite motive de sanatate sunteti nevoiti sa iesiti mai devreme la pensie? Desi e necesar sa recurgeti la aceasta masura, nu stiti ce pasi aveti de urmat si care sunt actele de care aveti nevoie? Reprezentantii casei de pensii va spun in ce situatii puteti obtine pensia de boala (invaliditate).
Pensia de boala e reglementata de Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, care a intrat in vigoare la 1 aprilie 2001. Potrivit acesteia, au dreptul la pensie de invaliditate:
– asiguratii care si-au pierdut total sau cel putin jumatate din capacitatea de munca, din cauza accidentelor la serviciu, bolilor profesionale si tuberculozei, bolilor obisnuite si accidentelor care nu au legatura cu munca;
– asiguratii carora le este afectata sanatatea in perioada cat sunt militari pe durata legal stabilita, sunt concentrati sau in prizonierat;
– elevii, ucenicii si studentii care si-au pierdut total sau cel putin jumatate din capacitatea de munca din cauza accidentelor sau bolilor profesionale survenite in timpul si din cauza practicii;
– persoanele care si-au pierdut total sau partial capacitatea de munca si cele care au suferit accidente grave, ca urmare a participarii la Revolutia din decembrie 1989.
In functie de afectiune, trebuie sa stiti ca sunteti supusi revizuirii medicale la intervale de 6-12 luni, pana la implinirea varstelor standard de pensionare.
Neprezentarea la control, din anumite motive, atrage suspendarea platii pensiei incepand cu luna urmatoare celei in care sunteti programati. Pensionarii incadrati in gradul I de invaliditate beneficiaza, in afara pensiei, de o indemnizatie pentru insotitor, in cuantum fix. Aceasta suma nu poate fi mai mica decat salariul de baza minim brut pe tara.
De ce acte aveti nevoie
Dosarul complet trebuie depus la casa de pensii de care apartineti si trebuie sa cuprinda urmatoarele:
– cerere;
– decizia medicala;
– adeverinta din care sa rezulte in-cetarea platii indemnizatiei pentru incapacitate temporara de munca;
– carnetul de munca;
– carnetul de asigurari;
– alte acte privind vechimea;
– livretul militar;
– diploma de studii si foaie matricola;
– adeverinta privind sporurile si adaosurile;
– adeverinta privind conditiile de munca speciale;
– dovada stagiului de cotizare;
– dovada calitatii de beneficiar al Legii nr. 42/1990, al Decret-Lege nr.118/1990.