Cine a inventat centura de siguranță

Acest dispozitiv de protecție are rolul de a fixa ocupanții vehiculului pe scaunul lor, împiedicându-i să fie aruncați în afara mașinii sau să se lovească violent de alte părți ale interiorului vehiculului în timpul unui impact. Statistic vorbind, purtarea centurii de siguranță reduce riscul de deces într-un accident de mașină cu 45-50% și reduce riscul de răniri grave cu până la 65%.

Începuturile centurii de siguranță de astăzi datează de la sfârșitul secolului al XIX-lea, iar primul brevet a fost acordat în SUA în 1885 unui bărbat pe nume Edward Claghorn. Prima utilizare a unei centuri de siguranță într-un automobil a avut loc în 1896, în timpul cursei Marseille-Paris, și avea ca scop protejarea pilotului, mai ales în virajele periculoase.

Șapte ani mai târziu, francezul Gustave-Desire Leveau a brevetat o centură de siguranță în patru puncte, pe care a denumit-o „Bretea protectoare pentru automobile”. În anii 1930, colonelul John Paul Stapp, care era medic militar în cadrul Forțelor Aeriene ale SUA, a adus o serie de îmbunătățiri centurii de siguranță pe care a testat-o cu succes într-un „crash test” la peste 200 km/h. Abia pe la mijlocul anilor 1950, inginerul britanic în aeronautică Sir George Cayley a propus ideea unui astfel de dispozitiv de siguranță pe aparatele de zbor pentru a-i proteja pe pasageri în timpul unor aterizări forțate sau a turbulențelor, potrivit Drivesafeonline.org. Cu toate acestea, conceptul nu a fost niciodată pus în practică din cauza lipsei cererii de călătorii aeriene la acea vreme.

Când a apărut centura de siguranță pe mașini

Producătorul american de mașini Nash a început să ofere clienților astfel de dispozitive în 1949. Centura de siguranță așa cum o știm astăzi a apărut în 1955, când Ford a introdus-o ca dotare standard pe unele dintre modelele sale. Pe atunci, existau doar centuri în două puncte pe majoritatea mașinilor, percepția publicului asupra purtării acesteia lăsând încă mult de dorit. Asta până la inventarea centurii de siguranță în trei puncte din zilele noastre. Aceasta a fost proiectată în august 1959 de inginerul suedez Nils Bohlin, care pe atunci era angajat la Volvo. Concepută sub forma literei „V”, această centură se fixa mai degrabă pe șoldul pasagerului decât peste abdomen și este utilizată pe scară largă și astăzi.

Primul model al suedezilor echipat cu această centură a fost PV544, iar până în 1963 toate modelele Volvo aveau centuri de siguranță pentru scaunele din față. În paralel, Volvo a dezvoltat în 1967 un sistem de siguranță similar pentru locurile din spate, iar în 1986 a fost introdusă centura de siguranță pentru locul central din spate.

Până la mijlocul anilor 1970, peste 50% dintre șoferi și pasageri foloseau centurile de siguranță, iar în 1984, NHTSA (Administrația pentru Siguranța Traficului Rutier) a introdus o nouă regulă prin care toate mașinile noi trebuiau să fie echipate cu centuri de siguranță. În anii 1990, utilizarea centurii de siguranță ajunsese deja la 80%, iar din 1993 a devenit dotare standard pentru toate locurile din spate, relatează Carsafetyphysics.

Peste un milion de vieți salvate

Invenția lui Nils Bohlin a fost recunoscută drept una dintre cele mai importante opt invenții ale omenirii din perioada 1885-1985, potrivit Oficiului German de Invenții. Din 1958 și până în prezent, centura de siguranță a salvat peste un milion de vieți. Purtarea centurii reduce riscul deceselor și al rănirilor cu aproximativ 50%, iar la viteze mai mari, rolul centurii devine și mai important.

De exemplu, la o viteză de 45 km/h o persoană care nu poartă centura poate fi proiectată prin parbriz cu o forță de 30 de ori mai mare decât greutatea sa. Din 2006, în toate țările membre ale Uniunii Europene, purtarea centurii de siguranță este obligatorie atât pentru șoferi, cât și pentru pasageri, indiferent de locul pe care aceștia îl ocupă în autovehicul.

O altă statistică arată că bărbații folosesc centura mai puțin decât femeile, cu o diferență de 10 procente, în timp ce șoferii cu vârste între 18 și 34 de ani o folosesc mai rar decât cei mai mari de această vârstă. Neutilizarea centurii este a doua cauză principală de deces în accidentele rutiere, după viteza excesivă, și înaintea condusului sub influența alcoolului sau a substanțelor interzise.

Ce este centura de siguranță?

Centura de siguranță este un dispozitiv de protecție conceput pentru a preveni rănirile grave sau decesul în cazul producerii unui accident rutier. Chiar dacă un autovehicul încetinește sau se oprește după ce a intrat în coliziune cu un alt automobil sau cu un obiect, ocupanții care nu poartă centura de siguranță vor continua să se deplaseze cu aceeași viteză până când se lovesc violent de alte părți dure din interiorul vehiculului, potrivit IIHS.org.

Centurile de siguranță au rolul de a preveni sau de a reduce rănirea pasagerilor în urma unui accident prin fixarea acestora pe scaunul lor, astfel încât ei vor încetini odată cu vehiculul. În același timp, zona de strivire absoarbe cea mai mare parte a energiei cinetice asociate cu vehiculul și cu mișcarea ocupantului înainte de coliziune. Cu cât oamenii „încetinesc” mai mult un accident, cu atât este mai puțin probabil ca ei să fie răniți.

Cum funcționează centura de siguranță

Centura de siguranță în trei puncte, utilizată în majoritatea mașinilor moderne, constă dintr-o curea care trece peste umărul și pieptul ocupantului, precum și una care trece peste talie. Aceasta este proiectată să distribuie forțele generate de un impact între părțile mai puternice ale corpului, cum ar fi pieptul, bazinul și umerii.

Centura are un mecanism retractabil care permite ocupantului să se miște liber în scaun în condiții normale, dar se blochează automat în cazul unei frânări bruște, prevenind astfel mișcările periculoase și asigurând o mai bună fixare a pasagerului pe scaun sau pe banchetă. În plus, centurile moderne sunt dotate cu limitatoare de forță, care permit eliberarea treptată a centurii pentru a preveni vătămările cauzate de o presiune prea mare asupra pieptului.

Cum se poartă corect centura de siguranță?

Pentru a fi eficientă, centura de siguranță trebuie purtată într-un anumit mod. Astfel, cureaua superioară trebuie să treacă peste umăr, nu pe gât sau pe sub braț, în timp ce cureaua inferioară trebuie să fie plasată pe șolduri, nicidecum pe abdomen. De asemenea, centura trebuie să fie strânsă suficient de bine pentru a putea rămâne fixă în cazul unui nedorit impact, însă nu atât de strânsă încât să devină inconfortabilă. Totodată, este important ca centura de siguranță să nu fie răsucită deoarece acest lucru poate reduce eficiența acesteia și poate provoca leziuni suplimentare în cazul producerii unui accident.

Ce pățești dacă nu porți centura de siguranță

În România, potrivit art. 36 din OUG nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, cu modificările și completările ulterioare din Codul Rutier, purtarea centurii de siguranță este obligatorie pentru toți ocupanții vehiculului, adică atât pentru șofer și pasagerul de pe locul din dreapta, cât și pentru cei din spate.

Conform Codului Rutier, „cei care ocupă locuri prevăzute prin construcție cu centuri sau dispozitive de siguranță omologate trebuie să le poarte în timpul circulației pe drumurile publice”. Persoanele care încalcă legislația rutieră în vigoare și nu poartă centura de siguranță riscă în 2024 amenzi care sunt mai mari spre comparație cu anul trecut. Nepurtarea centurii de siguranță constituie contravenție din clasa I de contravenții și se sancționează cu 2 sau 3 puncte de amendă, ceea ce înseamnă o amendă cuprinsă între 330 și 495 de lei.

În cazul unui control al Poliției Rutiere, toți ocupanții unei mașini care nu folosesc centura de siguranță riscă să fie sancționați, iar amenda va fi aplicată individual. Spre exemplu, dacă șoferul poartă centura, însă pasagerii aflați pe banchetă nu au cuplată centura, fiecare dintre aceștia va fi primi câte o sancțiune de 2 sau 3 puncte de amendă.

Vezi și la ce viteză se declanşează airbagul

Cine nu este obligat să poarte centura de siguranță

În conformitate cu prevederile Regulamentului de aplicare a Codului Rutier în vigoare (HG nr. 1391/2006)  există câteva categorii de persoane pentru care purtarea centurii de siguranță nu este obligatorie. Iată care sunt aceste categorii de persoane:

  • conducătorii auto care staționează;
  • conducătorii auto care execută manevra de mers în marșarier;
  • femeile însărcinate (în stare vizibilă de graviditate);
  • conducătorii automobilelor care execută servicii de transport public de persoane, în regim de taxi, când transportă pasageri;
  • instructorii auto, pe timpul pregătirii practice a persoanelor care învăţa să conducă un autovehicul pe drumurile publice sau examinatorul din cadrul autorităţii competente în timpul desfăşurării probelor practice ale examenului pentru obţinerea permisului de conducere;
  • persoanele care dețin certificat medical în care să fie menţionată afecţiunea care contraindică purtarea centurii de siguranţă (adică din pricina căreia nu este indicat să o poarte). Respectivul certificat trebuie să aibă trecută data de valabilitate care să fie vizibilă.

Lista bolilor pentru care anumite persoane sunt scutite de la purtarea centurii de siguranță este stabilită prin Ordinul Ministerului Sănătății nr. 1246/2007 privind aprobarea Listei bolilor pentru care se exceptează de la portul centurii de siguranţă ocupanţii unui autovehicul cu o capacitate mai mică de 3,5 tone şi a formularului Certificatului medical de scutire pe motiv medical grav. Această listă poate fi vizualizată aici.

Foto: Shutterstock.com

Află și cu câți km/h pot depăși șoferii limita de viteză fără să se aleagă cu o amendă

Urmărește-ne pe Google News