Printre noutățile incluse în proiectul de lege pe universitar se numără:
- deținătorilor de doctorat nu li se mai permite să renunțe voluntar la titlu;
- diploma de doctor va fi acordată de instituția care organizează studiile de doctorat. Anterior, inclusiv Ministerul Educației a emis titluri de doctor și prin urmare tot el trebuia să le retragă;
- toate tezele vor fi făcute publice pe o platformă națională pentru a fi consultate cu 90 de zile înainte de susținerea publică a acestora.
„În această perioadă de trei luni oricine poate să le consulte și să semnaleze dacă are suspiciuni”, au explicat sursele Libertatea.
Doctoranzii trebuie să semneze o declarație de originalitate
La dosarul pentru înscriere la doctorat, candidatul trebuie să semneze și o declarație de originalitate, adică declară pe proprie răspundere că lucrarea nu este copiată. Acest document este esențial în analiza unui posibil plagiat de către Comisia Națională de Atestare a Titlurilor și Diplomelor Universitare (CNATDCU).
Asta pentru că în prezent, potrivit unei decizii date de Curtea Constituțională a României vara trecută, CNATDCU nu mai poate reanaliza o lucrare care deja a trecut prin mâinile unei comisii, cum este cea formată la nivelul universității respective. Prin urmare, se întâmplă adesea ca ultimul cuvânt să-l aibă doar judecătorul, cum este și în cazul ministrului Bode.
În noul proiect de lege, traseul sesizării unui plagiat începe în universitatea în care a fost acordat titlul, ca și până acum. Așadar, sesizarea este analizată inițial de comisia de etică din cadrul acelei instituții de învățământ superior. Este stipulat și faptul că aceasta se poate autosesiza. În prezent, acest lucru nu există în regulamentele tuturor universităților.
Comisia de etică trebuie să se pronunțe cu privire la sesizare în 45 de zile, să dea o decizie și să facă un raport.
Deținătorul titlului are și el la dispoziție din acest moment 30 de zile să conteste decizia la CNATDCU, care practic va avea rolul unei instanțe de apel, adică va face o verificare administrativă. Prin urmare, va pune față în față declarația de originalitate și raportul făcut deja de comisia de etică universitară și va spune dacă s-a făcut o declarație în fals. Asta tocmai pentru că CCR a decis că nu mai este posibilă o reanaliză în sine a lucrării și atunci se face o verificare administrativă.
În 45 de zile, CNATDCU ia o decizie și propune și sancțiuni.
Universitățile pot pierde dreptul de a mai „face” doctori
„Aici este elementul de noutate. Pentru prima dată sunt prevăzute sancțiuni pentru cei care girează titlul de doctor, conducătorul de doctorat, comisia de evaluare și instituția care organizează studiile doctorale”, explică sursele oficiale.
Sancțiunile pentru universitate pot fi:
- suspendarea pentru o perioadă a dreptului de a numi coordonatori de doctorat;
- suspendarea dreptului de a organiza concursuri pentru gradele de profesori și conferențiar în cadrul acelei școli doctorale;
- retragerea acreditării școlii doctorale, care duce la desființarea acesteia.
În 30 de zile, rectorul are 30 de zile la dispoziție apoi să pună în aplicare decizia CNATDCU, adică să facă acțiune în instanță, în contencios-administrativ pentru retragerea titlului de doctor pentru cele care „au intrat în circuitul civil”, cum spune Curtea Constituțională, sau să-l retragă direct, pentru doctoratele care nu au produs efecte.
Dacă universitatea nu face asta timp de o lună, Ministerul Educației va face acțiunea în instanță pentru retragerea titlului.
În prezent, pachetul de legi se află pe masa coaliției de guvernare și urmează ca pe 1 februarie să ajungă în Guvern. După analiză, la jumătatea lunii februarie este estimat că va intra în Parlament și ar putea fi adoptată, în scenariul cel mai optimist, pe 15 martie.
Dacă acest calendar este respectat, se va lucra la legislația subsecventă, care va veni cu detaliile fiecărei măsuri în parte. Asta înseamnă că cel mai probabil universitățile se vor supune noilor reguli în ceea ce privește verificarea plagiatelor începând din 2024.