„Cu Choco Lite toată lumea slăbește! Peste 7.000 de femei fericite care au reușit să slăbească!” Acesta este sloganul unui supliment alimentar pentru persoanele care se confruntă cu probleme de greutate.
Potrivit descrierii acestuia, produsul ar conține numai ingrediente naturale (cacao, fructe goji, cafea verde și extract de ganoderma lucidum – o ciupercă) și a făcut „o adevărată revoluție în domeniul corectării siluetei, sănătății și întineririi”.
Dar „Choco Lite” nu e doar încă un produs care promite că slăbești miraculos – 24 de kilograme în doar 4 săptămâni. Compania s-a remarcat și prin faptul că se folosește de ani buni de imaginea unor vedete precum Andra Măruță, Carmen Brumă, Andreea Raicu, Andreea Bălan, Antonia și altele pentru a-și promova suplimentul alimentar. Fără acordul acestora.
Fake news cu Andra Măruță
„Andra Măruță a fost dată în judecată pentru că a dezvăluit secretul slăbirii” este titlul unui fake news, în care artista ar povesti, într-un interviu fictiv, cum a reușit să slăbească după cele două nașteri, într-un timp record.
Astfel, „Choco Lite” își promovează produsele sub pretextul că Andra Măruță a fost dată în judecată de către „Alianța Națională a Nutriționiștilor” pentru că ar fi dezvăluit, în cadrul unei emisiuni televizate, cum a reușit să slăbească consumând produsul miraculos. Mai mult, Andra ar fi scăpat și de acnee.
Pe cale de consecință, nutriționiștii și-ar fi pierdut „pacienții”.
Reclame distribuite prin YouTube și Google
Firma se folosește intens de imaginea cunoscutei cântărețe încă din 2019. După ce mai multe persoane i-au atras atenția că imaginea ei este folosită pentru a promova produse de slăbit, Andra a transmis un mesaj pe fostul ei blog de lifestyle.
Fiind persoană publică, știu că trebuie să am mare grijă ce mesaje transmit, pentru că o mare parte din cei care îmi ascultă muzica îmi și urmează exemplul, dar și ce produse recomand celor din jurul meu. De aceea, mă văd nevoită să fac lumină în privința unor articole care au ajuns virale pe internet în ultima vreme, ce conțin informații despre anumite produse care, neaflate sub coordonarea unor specialiști, pot pune sănătatea oamenilor în pericol!
Andra:
În cazul Andrei, pentru a-și promova suplimentele, producătorii „Choco Lite” au creat un website fals care folosește grafica site-ului Cosmopolitan. Reclama falsă apare direct pe platforma YouTube, nu numai pe diverse site-uri prin coduri Google.
Alte vedete, același interviu inventat
Andra Măruță nu este singura vedetă de care firma se folosește pentru a-și promova produsele pentru slăbit. Carmen Brumă și Andreea Raicu apar și ele în aceeași reclamă falsă. Același interviu, aceleași declarații false. Chiar dacă cea din urmă nici măcar nu are copii.
Andreea Raicu a scris pe blogul personal, într-o postare din 2017, că nu a consumat niciodată suplimentul „minune”.
Este un abuz. Nu știu nimic despre acest produs, nu l-am testat niciodată și nu mi-am dat niciodată acordul de a-mi fi folosită imaginea pentru a fi promovat. În ultima vreme, am primit multe mesaje în care am fost întrebată despre acest produs și dacă este adevărat că l-am folosit.
Andreea Raicu:
Carmen Brumă a făcut plângere penală
Carmen Brumă a declarat, la rândul ei, că nu a consumat niciodată produsul. Mai mult, realizatoarea TV anunța, în 2019, că a depus o plângere penală la Parchetul de pe lângă Judecătoria Iași pentru că firma care vinde Choco Lite – Logistic World S.R.L., deținută de Bogatii Igor, cetățean moldovean, s-a folosit în mod ilegal de imaginea ei pentru a convinge femeile să cumpere produsul.
„După multe luni în care avocații mei au urmărit această firmă-fantomă cu încrengături în multe țări, printre care Polonia, Republica Moldova și Ucraina, am reușit să obținem în instanță interdicția de a folosi numele meu pentru produsul respectiv. Problema e că acești escroci au multe alte produse de slăbit cu alte nume. Dacă obții în instanță interdicția pentru un produs, ei schimbă imediat produsul pe care au interdicție și te bagă la altul, așa că trebuie să o iei de la capăt. E muncă de Sisif pe banii și pe nervii tăi”, a declarat Carmen Brumă pentru Libertatea.
Cine e Bogatii Igor
Bogatii Igor este cetățean moldovean și deține șase firme în România, dintre care patru încă în funcțiune: Logistic World SRL, înființată în anul 2016, în Iași (împotriva căreia Carmen Brumă a intentat o plângere penală), GAZOIL.BIJ Company SRL, Domus Invest SRL și Gorodok – Trans SRL.
Numele lui Bogatii Igor a fost legat de scandalul „Euro Tombola”, în 2005, alături de omul de afaceri Paul Petre Ţârdea. Atunci, firma Sorom Tur SRL, care producea jocul de noroc difuzat pe Prima TV, a intrat în incapacitate de plată. Efectul: zeci de concurenţi nu şi-au mai încasat premiile câştigate, scria Rise Project.
Compania Sorom Tur aparținea lui Petre Paul Țârdea și Gheorghe Micula-Cociuban. După faliment, Țârdea și Micula-Cociuban au fost înlocuiți în firmă de un cetățean moldovean necunoscut, Igor Bogatii. Potrivit sursei citate, înlocuirea reprezentanților unei firme cu persoane necunoscute este o practică larg folosită de către patronii care vor să scape de datorii.
Unde se vinde „Choco Lite”
„Choco Lite” este vândut pe cel puțin cinci site-uri „oficiale” (pe care le-am identificat până acum), iar unul dintre ele este înregistrat în Lvov, Ucraina. De asemenea, suplimentul alimentar este promovat pe alte zeci de site-uri clonate, din România, care publică fake news-uri.
De exemplu, „Choco Lite” este lăudat pe site-ul unui „medic român”, cu recomandări la produse de înfrumusețare și slăbit, Aurelian Perjovschi. Nu doar că numele lui nu apare în Registrul Colegiului Medicilor din România, însă fotografia utilizată de acesta este a unui cunoscut gastroenterolog din Rusia, profesor la cea mai veche universitate medicală din țară.
Site-ul există de peste doi ani, timp în care Perjovschi a „analizat” multe produse, inclusiv „Choco Lite”. Cu toate că printre laudele la adresa suplimentului pentru slăbit sunt amintite „controverse”, concluziile lui Perjovschi sunt favorabile.
„Pe lângă rezultatele testelor clinice pe care producătorul le-a făcut asupra acestui produs pentru slăbit, pe site-ul oficial Choco Lite vei găsi și mai multe mărturii ale utilizatorilor precum și poze făcute înainte și după cura de utilizare a suplimentului. În marea lor majoritate atât mărturiile cât și pozele acestea par să confirme afirmațiile și promisiunile producătorului în ceea ce privește rezultatele pe care băutura Choco Lite le poate oferi”, dă asigurări „medicul”.
În realitate, mărturiile și fotografiile „utilizatorilor” sunt și ele false. De exemplu, Emilia Dan, în vârstă de 32 de ani, care spune că „a băut ciocolată timp de două săptămâni și deja încape în blugii ei preferați, pentru prima oară în patru ani”, devine Vogon Fruszina, în Ungaria, unde își exprimă aceeași satisfacție pentru produsul de slăbit.
„În România, compania noastră este singurul furnizor oficial de ciocolată Choco Lite! Toate celelalte sunt produse contrafăcute! Puteți plasa o comanda DOAR pe site-ul nostru”, este menționat pe site-ul „oficial”, care amintește și că produsul nu se găsește în farmacii, pentru că acolo prețul unei cutii ar fi „mult mai mare”.
A ajuns și pe eMag
Complexul de slăbit este vândut însă și pe eMag, la prețul de aproximativ 160 de lei, unde există doar două recenzii la adresa acestuia, ambele negative.
„Nemulțumită, nu recomand. Nu are un gust bun și nici estetic nu arată OK (pare un verde și textura e de nisip) și nu slăbești niciun gram”, a scris o clientă.
Pe site-ul „oficial”, produsul este întotdeauna „la ofertă”: 159 de lei cutia (de 150 de grame), în loc de 318 lei. Pentru a cumpăra produsul, clientul are o singură opțiune: să-și lase numele și numărul de telefon pentru a fi sunat de un operator. Ceea ce se întâmplă în mai puțin de 10 minute. Operatorul va încerca să te convingă că pentru a ajunge la silueta visată ai nevoie de doar două cutii de Choco Lite.
„Este recomandarea specialiștilor”, spune operatorul cu accent moldovenesc. În tot acest timp, nu ai nicio restricție alimentară: poți mânca „normal” și vei ajunge să slăbești într-o lună cât alții în 10: până la 24 de kg.
Răspunsul Google
Într-un răspuns pentru Libertatea, reprezentanții Google au declarat că investesc constant resurse pentru identificarea și dezactivarea site-urilor web și a conturilor false.
„Numărul de reclame neconforme a crescut cu 70%, de la un milion la 1,7 milioane. De asemenea, am blocat sau eliminat peste 867 de reclame înșelătoare, inclusiv cele de cloaking (o tehnică de optimizare a motorului de căutare în care conținutul prezentat păianjenului motorului de căutare este diferit de cel prezentat browserului utilizatorului), plus alte 101 milioane de reclame pentru încălcarea politicilor noastre. Acestea însumează peste 968 de milioane de reclame neconforme”, au transmis reprezentanții Google.
*Anul acesta, Recorder a publicat o investigație amplă despre uriașa escrocherie a suplimentelor alimentare.