Primul șantier din A7 vizitat săptămâna trecută de cei doi social-democrați, cu un întreg alai de oficiali ai statului și lideri locali, a fost Buzău-Focșani. Cu siguranță în glas, Marcel Ciolacu a afirmat: „Am mers cu domnul Grindeanu şi am văzut stadiul lucrărilor pe aproximativ 82 de kilometri din Autostrada Moldovei. Sunt patru tronsoane, tronsonul unu şi tronsonul doi au finalizare în contract anul acesta şi cu certitudine vor fi finalizate. Şi mai rămân trei şi patru, unde stadiul este foarte avansat. Deci, vorbim de la Buzău la Focşani, deci aşa cum văd eu, cred că până la sfârșitul anului se va da drumul la circulație pentru aceşti 82 de kilometri”, a afirmat Marcel Ciolacu.
Loturi pe care progresul ar fi ajuns la 90%
Ministrul Transporturilor a fost și mai precis în promisiuni: „Loturile 1 și 2 și lotul 4 vor fi date în circulație la jumătatea lunii octombrie. Podul și lotul 3 – undeva pe finalul lunii noiembrie. Se va circula pe cei 82 de kilometri în această toamnă, între Buzău și Focșani”.
Cascada promisiunilor a continuat în zona de început a porțiunii de autostradă Ploiești-Buzău, dinspre A3, unde au vorbit cei doi lideri politici. „Ambele loturi (n.r. – lotul 1 și lotul 2) sunt în timpul asumat prin contract. Trebuie să se finalizeze până la finalul anului”, a subliniat prim-ministrul României.
Ministrul Transporturilor a fost și de această dată mai generos în detalii: „Aici, în ceea ce privește infrastructura rutieră, pe lotul 1 și pe lotul 2, de la Dumbrava la Mizil și de la Mizil la Pietroasele, stăm așa: pe lotul 1, progresul e undeva pe la 80%, pe lotul 2 – 88% până în 90%. Termenul, așa cum amintea primul-ministru, e toamna acestui an (…) își fac treaba (n.r. – companiile) în ritmul care să ne ducă în octombrie la darea în circulație”, a afirmat Sorin Grindeanu săptămâna trecută, la vizita privind porțiunea de autostradă dintre Ploiești și Buzău.
Sorin Grindeanu a precizat că viitoarea vizită ar urma să fie pe 15 septembrie, când se așteaptă ca pe lotul 1 să fie undeva la 90% gata porțiunea de autostradă, în timp ce pe lotul al 2-lea 95%, „astfel încât în octombrie, final de octombrie”, lumea să poată circula pe aceste porțiuni de autostradă, a completat ministrul Transporturilor. Mai mult, și la declarațiile date exact la început de lot 1 din Ploiești-Buzău, Grindeanu a plusat privind mersul pe autostradă aproape pe întreg traseul Ploiești-Focșani în 2024, cu excepția a 13 kilometri, adică lotul 3 din Ploiești-Buzău.
Politicul versus realitatea din teren
Libertatea a vorbit cu Ionuț Ciurea, directorul executiv al Asociației Pro Infrastructura, organizație care urmărește atent modul cum avansează construcțiile de autostrăzi și alte drumuri, dar și dezvoltarea căilor ferate. Iar explicațiile date, punct cu punct, pentru fiecare lot de autostradă, arată o imagine radical diferită față de tabloul prezentat de guvernanți. Iar tabloul e mult mai sumbru.
„Șansele ca loturile 1, 2 și 4 din Buzău-Focșani să fie gata la jumătatea lui octombrie, adică în două luni, sunt zero. Singurul lot care are șanse, chiar mari, dacă ar accelera desfășurarea lucrărilor, este lotul 4, celebra „cocoașă de la Focșani”, vreo 11 kilometri, între nodul Focșani nord și nodul Focșani sud. Acea bucată ar putea fi inaugurată în două luni. Lotul 1, capătul celălalt de la Buzău, care e un ciot de vreo 4 kilometri (n.r. – 4,6 kilometri), nu va fi gata anul acesta. Și vorbesc aici inclusiv de podul peste Buzău. Ceea ce se va deschide din lotul 1 al autostrăzii Buzău-Foșcani este drumul de legătură, care funcționează ca un fel de centură a localității Vadu Pașii, care e, de fapt, o suburbie a Buzăului”, a declarat, pentru Libertatea, Ionuț Ciurea.
„Lotul 2, de la Buzău la Râmnicu Sărat (n.r. – 30,8 kilometri), nu are nicio șansă pentru jumătatea lunii octombrie. Lotul 2 poate fi gata la sfârșit de noiembrie. Iar lotul 3 (n.r. – 36,1 kilometri) care este promis de Grindeanu la sfârșit de noiembrie cel mai probabil nu o să fie gata anul acesta”, a completat directorul executiv al Pro Infrastructura.
Reprezentantul asociației a vorbit și de termenele din contracte, pentru finalizare. „Loturile 1 și 4 din Buzău-Foșcani, care sunt capetele, au termene (n.r. – de finalizare) august, luna aceasta. Acestea sunt termenele contractuale inițiale. Așadar o să fie întârzieri”, a precizat Ciurea, care a afirmat că la Podul Buzău „d-abia s-au apucat să ridice grinzile și e un pod metalic de 1,3 kilometri, din totalul de 4 kilometri” al lotului.
Lotul cel mai mare și cu șanse de inaugurare
„Loturile 2 și 3 din Buzău-Foșcani au termene inițiale în aprilie 2025. Dintre 2 și 3, dacă o să fie gata unul dintre ele, noi credem că o să fie Buzău-Râmnic (n.r. – lotul 2), la cum stă mobilizarea în teren, care are în jur de 31 de kilometri. Noi sperăm că o să fie gata la sfârșit de noiembrie, început de decembrie. Iar lotul 3, care este de la Râmnic la Foșcani, nu o să fie gata anul acesta. Așa arată estimarea noastră”, a precizat directorul executiv al Pro Infrastructura.
Pe teren sunt mai multe aspecte care fac dificilă evoluția lucrărilor. „Pe lotul 2, punctul critic, elementul de care depinde inaugurarea, este podul peste Râmnic. Acesta a primit ultima grindă acum o săptămână și e un pod lung, metalic”, a punctat Ciurea, care a subliniat că sunt numeroase procese de la betonare, armare, șlefuirea de dinainte de hidroizolație, iar în cele din urmă, două straturi de asfalt. Iar la acestea se adaugă parapetul și marcajele, ceea ce înseamnă că sunt numeroase procese. „Concluzia privind Buzău-Focșani e că nu o să se circule pe 80 de kilometri anul acesta”, a subliniat Ciurea.
Evoluție mai mult simbolică și pe Ploiești-Buzău
Situația nu e deloc una fericită nici pe Ploiești-Buzău, tronsonul II din A7, după cum arată estimările Asociației Pro Infrastructura. „Loturile 1 și 2 sunt de aproximativ 50 de kilometri. Lotul 1, dinspre Dumbrava, este de 21 de kilometri, celălalt de vreo 29 de kilometri. Pe primul, problemele sunt tot la structuri. Punctul critic pe lotul 1 sunt structurile. Unele dintre ele sunt hibride, unele sunt complet metalice”, a precizat Ionuț Ciurea, care a completat că la „tablierul metalic” constructorii sunt întârziați, iar termenul inițial de deschidere este începutul lunii octombrie, dar e greu să se încadreze.
„Dacă va fi o deschidere în decembrie, după alegeri, va fi o mare performanță. Orice sincopă ne aruncă în primăvara lui 2025”, a mai afirmat directorul executiv al Pro Infrastructura. De altfel, acesta a vorbit și de o soluție de compromis, adică deschiderea parțială pe lotul 1 din Ploiești-Buzău, adică deschiderea porțiunii A3-Albești-Paleologu sau de la Albești-Paleologu la Mizil.
Factorul vreme
„Pe lotul 2 din tronsonul Ploiești-Buzău, dacă mă întrebați pe mine, au șanse din ce în ce mai mici să inaugureze ceva anul acesta. Pentru că ei vor să inaugureze toți cei 29 de kilometri, de la Mizil până la Spătaru (n.r. – lotul 2 se termină undeva în câmp, între Stâlpu și Spătaru), în apropiere de Buzău. Sunt foarte multe lucruri făcute la nivel de structuri, care îți ia mult timp. Și rămân câteva elemente: cum va fi vremea în toamnă, cât vor putea accelera antreprenorii lucrările”, a completat Ionuț Ciurea.
De altfel, în condițiile în care, de-a lungul timpului, între Pro Infrastructură și Ministerul Transporturilor condus de Grindeanu au fost dispute, Ciurea a subliniat, glumind: „Dacă pe 15 sau 16 octombrie vom circula pe loturile 1, 2 și 4 din Buzău-Foșcani, nu-mi iau tricou cu UMB (n.r. – firma românească care are lucrări pe toate cele patru loturi ale tronsonului menționat), ci direct pufoaică, pe care să scrie «UMB e cel mai tare» și o port toată iarna”.
Nu în ultimul rând, directorul executiv Pro Infrastructura a fost foarte sceptic în legătură cu promisiunea lui Sorin Grindeanu privind posibilitatea să termine centura orașului Adjud, parte componentă din A7: „E imposibil. Dacă va fi inaugurată anul acesta centura Adjud, îmi dau demisia din API și mă duc să mă călugăresc pentru că nu înțeleg cum stă treaba cu infrastructura”.
Mizele menținerii controlului Ministerului Transporturilor
PSD a ținut cu dinții de portofoliul de la Ministerul Transporturilor în cursul negocierilor cu PNL, la rotativa guvernamentală din iunie 2023. Cu toate că în protocolul coaliției de guvernare scria că trebuie să aibă o rocadă în ceea ce privește Ministerul Transporturilor și cel al Investițiilor și Proiectelor Europene, social-democrații au refuzat să renunțe la minister.
La mijloc sunt cel puțin două motive, susțin surse din PSD pentru Libertatea. Primul e legat exact de posibilitatea inaugurării de cât mai multe loturi de autostradă, mai ales din Autostrada Moldovei, în plin an electoral. Evaluarea PSD încă din iunie 2023 era că într-un scenariu pesimist vor da în circulație cel puțin trei loturi, în timp ce pe un scenariu optimist trei ar fi realizabile.
Miza mare este ca PSD să prezinte în prag de alegeri rezultatul vizibil: românii care merg spre Moldova pot să folosească mai multe zeci de kilometri de autostradă.
Al doilea motiv era ținerea lui Sorin Grindeanu departe de funcția de președinte al Camerei Deputaților. În cazul în care rămânea fără Transporturi, iar la Camera Deputaților era vacantă funcția, Grindeanu ar fi revendicat-o, ceea ce însemna că un alt lider social-democrat deține o funcție de top în arhitectura statului, ceea ce ar însemna conturarea unui alt pol de putere.