70% dintre români nu au citit o carte în ultimul an, arată niște dureroase statistici. Românii citesc însă printre rânduri și citesc mai ales ce se postează pe rețelele de socializare. Pe internet, în spațiul libertății absolute, liniștea pozelor din concedii exotice a fost tulburată de un clip realizat de lanțul de librării Alexandria în care mai multe femei librar spuneau, printre altele: „Pentru noi, familia este sfântă. Mama e femeie și tata e bărbat.” Sau „Noi ne facem semnul Sfintei Cruci și intonăm cu sinceritate «Deșteaptă-te, române!»”.
Așa că internetul a explodat în comentarii care mai de care mai radicale, și de-o parte și de alta a veșnicei dezbateri despre familia tradițională. „Aveți cărți de Slavici și Sadoveanu în care femeile sunt altoite creștinește? M-ar interesa. Mulțumesc!” sau „Doamnelor, dumneavoastră chiar credeți în ce spuneți în videoclipul ăsta sau vă țâțâie fundurile că rămâneți fără loc de muncă?”. Iar de pe partea cealaltă a baricadei au venit mai cuminți felicitări: „Felicitări. În zilele noastre, a respecta valorile creștine e un act de curaj”, dar și cârcoteli: „Am dat inimioară doar ca să-i enervez pe libertarieni și pe #rezist.”
Prin urmare, era nevoie de niște lămuriri. „Ce a vrut să spună autorul?” era întrebarea cu care eram chinuiți la orele de limba română. Am adresat-o și noi celor de la Librăriile Alexandria. Însuși directorul general al lanțului de librării ne-a dat explicațiile necesare, iritat pe alocuri de comentariile necreștinești. „Lanțul nostru se regăsește în mare parte să spunem, în provincia istorică Moldova, și se adresează exact segmentului de clienți pe care îl vizăm, ni-l dorim și îl avem în mare măsură: clienți care au valori conservatoare și care rezonează la mesajul nostru. În SUA, Starbucks la un moment dat se poziționa în piață având întâlniri cu gay. Nu era nimic în neregulă, nu considerăm că ar fi ceva în neregulă. Dar tot marketing era. Noi vrem să ne apropiem și mai mult publicul. Avem părerea că… avem mai mult decât o părere, avem o convingere: că România profundă reprezintă cea mai mare parte din această Românie și vrem să ne-o atragem cât mai mult pe aceasta”, explică Dan Alexandrescu, proprietarul lanțului Alexandria, care duce mai departe afacerea familiei sale de trei generații.
„Nimeni nu a fost forțat vreodată să facă ceva împotriva voinței sau dorinței lui”
A vrut să sublinieze că nimeni nu va fi oprit la ușa vreunei librării pe criterii de orientare sexuală sau religioasă și oricine e bine venit. „Să nu aveți senzația că în librăriile noastre care nu sunt puține, sunt 29 de librării în România, stă cineva la intrare și în chestionează cu privire la orientarea sexuală. Dar apropo, unde anume în cadrul clipului nostru ați observat vreo aluzie cu privire la orientarea sexuală? O aluzie, nu vorbim de o afirmație, o aluzie?!”, este revoltat directorul librăriilor Alexandria.
Dan Alexandrescu nu a fost neapărat surprins de cum s-a viralizat clipul lor, ci de mânia unor comentarii. Consideră că acest filmuleț trebuie judecat cu aceeași relaxare cu care și alte lanțuri de librării concurente s-au poziționat politic prin acțiunile lor: „Atâta timp cât un PR de la Cărturești își permite să intre pe o pagină a concurenței, cred că s-a depășit un nivel al deontologiei, etică sau ce vreți dumneavoastră. Noi nu ne-am permis vreodată să intrăm pe pagina concurenței și să ne dăm cu părerea despre modul în care ei consideră să se promoveze. Am văzut și noi acel bilet de voie dat de Humanitas pentru salariați pentru a participa la un miting. Prin absurd, ce-ar fi trebuit să se întâmple? Ce-ar fi trebuit să se întâmple ca cineva să se ducă pe pagina lor și să întrebe: „hello, ce faceți?” Nu, fiecare se promovează în modul în care consideră că vrea să apară în fața clienților săi. Avem alte cazuri și parteneriate cu Fundația Cărturești și diferite ONG-uri sponsorizate sau chiar ale domnului Soroș. Îmi permit eu să zic de ce? Nu, nu-mi permit să o fac. Fiecare face exact ceea ce consideră”.
Proprietarul Librăriilor Alexandria a vrut să menționeze și că nimeni nu le-a pus pe angajatele sale să apară în clip, ci a fost alegerea lor. „Ceea ce se întâmplă cu Alexandria Librării este exact ceea ce simt, cred și am convingerile mele. Toți cei care apar în clip, iarăși o altă mare minciună, niciunul nu a fost forțat, toți sunt în mare măsură librari de peste 10 ani sau chiar mai mult în librăriile noastre. Ne cunoaștem, ne simțim, suntem ca o familie. Nimeni nu a fost forțat vreodată să facă ceva împotriva voinței sau dorinței lui”, a spus Dan Alexandrescu.
Așa că a venit firesc întrebarea: „Ce-ați spune dacă un angajat al dumneavoastră ar participa la parada gay?” Iar răspunsul a fost: „Din punctul meu de vedere, slavă Domnului, în Suceava nu avem așa ceva. Nu știu când ați văzut dumneavoastră prima paradă a gay-lor, dar eu am văzut-o în anii 90, în Germania. Nu mă interesează, n-am nimic cu ei. Fiecare face ce vrea. Angajații mei pot participa la ce vor ei. Hai să ne înțelegem, suntem în 2018, suntem într-o piață a muncii liberă, suntem într-o țară încă liberă, sper eu, în care face fiecare exact ceea ce vrea, asumându-și ceea ce face.”
În privința celor care au hulit demersul lor, aceștia sunt „un număr mic, dar extrem de gălăgios, extrem de agresiv în condițiile în care ei se consideră foarte toleranți”, potrivit managerului lanțului de librării.
Doamnele din clip au explicat de la început că „Această librărie este un spațiu public, dar incorect politic.” Iar subiectul pro și contra familia tradițională, care a atras după sine și posibilitatea organizării unui referendum, este unul foarte politic. Clipul se încheie cu îndemnul adresat clienților: „Ești binevenit, chiar dacă nu ne împărtășești valorile, atâta timp cât nu mi le impui pe ale tale.” Iar dacă o faci, social media e locul unde nu ți se închide nicio ușă în față.
Citește și: VIDEO/ Am fost la cel mai mare show aviatic din lume. Afaceri de 100 de miliarde € în două zile