Solicitarea vine în urma unui raport realizat de Expert Forum (EFOR), care evidențiază o creștere semnificativă a preferințelor electorale pentru Călin Georgescu, de la 2% la 22%.
„Această evoluție a fost atribuită în mare parte unei campanii desfășurate pe TikTok, bazată pe coordonarea unor conturi care au promovat activ conținut electoral, fără marcaje adecvate și pe amplificarea artificială a mesajelor prin algoritmi, utilizând hashtaguri dedicate, precum #echilibrușiverticalitate, care au atras milioane de vizualizări”, a precizat membrul CNA.
Concret, CNA a cerut Comisiei Europene să inițieze o investigație a TikTok care să ofere următoarele răspunsuri:
- investigarea transparenței algoritmilor și a riscurilor sistemice asociate cu conținutul politic
- publicarea unei evaluări detaliate a riscurilor democratice generate de activitatea platformei în România
- implementarea unor măsuri corective și sancționarea încălcărilor.
- asigurarea publicării unui raport complet privind transparența algoritmică, în special pentru campaniile electorale desfășurate în contextul alegerilor prezidențiale din România 2024.
Călin Georgescu a câștigat primul tur la prezidențiale cu o campanie pe TikTok
Primul tur al alegerilor prezidențiale din România s-a terminat cu victoria neașteptată a lui Călin Georgescu, un candidat care și-a făcut campanie pe TikTok, cu videouri care au milioane de afișări fiecare.
Inițial, Marcel Ciolacu era pe primul loc în sondajele făcute înaintea alegerilor prezidențiale, iar duminică seară, 24 noiembrie, exit-poll-urile l-au confirmat câștigător.
Peste noapte însă, după numărarea oficială a voturilor, lucrurile au luat o întorsătură neașteptată. Luni dimineață, 25 noiembrie, Marcel Ciolacu a căzut oficial pe locul al treilea, după Călin Georgescu și Elena Lasconi.