În dimineața zilei de 6 noiembrie 2016, în jurul orei 9.45, Florin Chirea conducea, la volanul unei mașini Mazda, între localitățile arădene Sintea Mare și Chișineu-Criș, pe DN 79A. 

Cu aproximativ 2 kilometri înainte de intrarea în Chișineu-Criș, un plop de pe marginea drumului a fost doborât de vânt, iar copacul a căzut pe mașina bărbatului, rănindu-l grav. După 24 de zile de comă, șoferul a murit, lăsând în urmă o soție și doi copii, de 13 și 15 ani. 

CNAIR a primit voie să ia măsuri, dar a uitat să le aplice

În urma accidentului, a fost deschis un dosar penal pentru ucidere din culpă, iar ancheta a scos la iveală că, în 4 iulie 2016, cu patru luni înainte de producerea evenimentului rutier, angajații locali de la CNAIR (fostă CNADNR) au transmis Gărzii Forestiere o adresă prin care au cerut „deplasarea în teren a delegaţilor ocoalelor silvice adiacente drumului naţional 79A de la Vârfurile la Vărsând, în vederea marcării plantaţiei care prezintă pericol pentru siguranţa circulaţiei”. 

Compania de drumuri a mai cerut, în adresă, analizarea posibilității tăierii integrale a plantației de plopi de pe marginea șoselei, având în vedere că arborii au ajuns la vârste de 40-50 de ani. 

Două săptămâni mai târziu, Garda Forestieră a aprobat „punerea în valoare (n.r. – tăierea arborilor)”. Din acel moment, CNAIR „a rămas în pasivitate” până în 8 noiembrie 2016. La două zile după producerea accidentului în care a murit Florin Chirea, CNAIR s-a pus în mișcare din nou și a cerut Ocolului Silvic Chişineu-Criş „marcarea şi punerea în valoare a plantaţiei ce urmează a fi tăiată pe DN 79 A Chereluş – Sintea Mare – Chişineu-Criş”. 

Ancheta n-a găsit niciun vinovat

După trei ani de anchetă, dosarul a fost clasat, deși polițiștii responsabili de caz au concluzionat că CNAIR (DRDP Timișoara) și Garda Forestieră au dat dovadă de „lipsă de implicare în obţinerea şi eliberarea avizelor necesare şi tăierea efectivă a plantaţiei de plopi de pe DN 79 A”. 

Ancheta a mai scos la iveală că, la doi ani şi jumătate de la producerea accidentului, pe drumul Sintea Mare – Chişineu-Criş încă mai erau plopi netăiați. Imaginile Google Maps indică faptul că situația nu s-a schimbat nici în 2021. La data curentă, mijlocul lunii aprilie 2024, niciun arbore nu mai există pe sectorul de drum menționat. 

Locul aproximativ al accidentului, în mai 2021.

Procurorul de caz a dispus închiderea dosarului pe motiv că fapta nu este prevăzută de legea penală „întrucât făptuitorul este o instituție și, drept urmare, nu răspunde penal”. 

Locul aproximativ al accidentului, în mai 2023.

Traumele suferite de copii, invocate la proces

Printr-un proces civil deschis la Tribunalul Arad, soția și cei doi copii ai bărbatului omorât de plop au dat în judecată CNAIR și Garda Forestieră cerând daune morale de 600.000 de euro. 

În proces, mama și fiii ei au afirmat că „le-a fost creat un prejudiciu moral de o gravitate extrem de ridicată”. „Ambii părinţi au fost preocupaţi în mod deosebit de creşterea, sănătatea şi educaţia copiilor, fiind animaţi de dorinţa de a le crea condiţii de viață şi de trai foarte bune. Tocmai de aceea au decis să lucreze în străinătate pentru a putea obţine venituri care să le permită îndeplinirea acestui scop”, a arătat avocatul reclamanților în proces. 

Momentul accidentului | Foto: Paul Babuțău / Arad Online

Un martor din dosar a spus în instanță că, după decesul tatălui, copiii au fost traumatizați. „Băiatul cel mare se uita în gol, nu vorbea, iar cel mic refuza să iasă din cameră”, a declarat bărbatul care cunoaște situația familiei Chirea. 

Nimeni nu și-a asumat responsabilitatea

În procesul judecat în primă fază la Tribunalul Arad, Garda Forestieră s-a apărat spunând că nu trebuie să fie parte în dosar pentru că nu are nicio vină. Instituția s-a mai apărat spunând că acuzele de pasivitate ale polițiștilor sunt formulate la modul general, „fără să probeze vinovăţia instituţiei lor”. 

În întâmpinarea din dosar, Garda Forestieră a mai completat că „a făcut toate demersurile necesare pentru aprobarea marcării plopilor de pe DN 79A” și nu poate fi vinovată instituţia pentru că CNAIR s-a adresat Ocolului Silvic Chişineu-Criş pentru marcarea efectivă a plopilor, în vederea tăierii, abia după trei luni și trei săptămâni de la acordul Gărzii Forestiere. 

La rândul său, CNAIR a refuzat să își asume vreo responsabilitate, susținând că „nu se face vinovată nici măcar din culpă uşoară”. Compania de drumuri s-a apărat spunând că în ziua accidentului „au fost emise două coduri galbene de vânt, având loc fenomene extreme, manifestate prin intensificări serioase ale vântului care la rafală depăşeau 70-80 km/h”. 

„Datorită (n.r. – din cauza) acestor fenomene meteo, copacul a căzut peste autoturism”, este menționat în întâmpinarea din instanță depusă de CNAIR. Compania susține că plopul care l-a omorât pe Florin Chirea „nu era afectat de putregai şi nu prezenta elemente care să indice eventuale probleme de natură fitosanitară”. 

„Faptul că instituţia nu a formulat nicio adresă către Ocolul Silvic Chişineu-Criş, astfel cum se reţine în cuprinsul referatului cu propunere de clasare, nu conduce la concluzia că se face vinovată de producerea accidentului”, a subliniat CNAIR, specificând că Garda Forestieră a aprobat tăierea „doar a arborilor rupţi şi uscaţi care prezintă pericol pentru siguranţa circulaţiei”. 

Daunele acordate de tribunal

Tribunalul Arad a admis în parte cererea familiei Chirea. Judecătorul a constatat că apărarea Gărzii Forestiere este validă, dar Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere trebuie să le achite soției și fiilor victimei daune morale. 

Astfel, judecătorul a dispus plata unei sume de 100.000 de euro pentru fiecare copil și 80.000 de euro pentru soția bărbatului omorât de plopul de pe marginea drumului. 

„Instanţa apreciază că daunele morale necesare a compensa prejudiciul suferit de reclamantă sunt în cuantum mai mic decât cel necesar pentru compensarea prejudiciului suferit de copiii minori, având în vedere că, spre deosebire de copii, care erau minori şi care au rămas de la o vârstă fragedă fără îndrumarea şi sprijinul unui părinte, reclamanta, adult fiind, nu a resimţit lipsa soţului în aceeaşi măsură ca și cei doi copii care, la o vârstă fragedă, au trebuit să facă faţă unei asemenea pierderi”, a explicat judecătorul. 

Hotărârea Tribunalului Arad a fost contestată, iar dosarul a ajuns la Curtea de Apel Timișoara. Judecătorii de aici au menținut decizia referitoare la vinovăția CNAIR, dar a redus valoarea daunelor de la 280.000 de euro la 130.000 de euro (50.000 pentru fiecare dintre copii și 30.000 pentru mamă).

„Luând în calcul atât intensitatea deosebit de mare a suferinței familiale, cât și consecințele negative pe plan psihologic și educațional, Curtea apreciază că acordarea unor despăgubiri de câte 50.000 de euro pentru fiecare dintre cei 2 copii ar fi în măsură să răspundă atât criteriului echității în acoperirea prejudiciului moral, cât și păstrării unui raport de proporționalitate cu nivelul de trai al victimelor”, și-a justificat Curtea de Apel Timișoara decizia. 

Contactați de Libertatea prin intermediul avocatului care îi reprezintă în dosar, soția și fiii lui Florin Chirea nu au dorit să comenteze cazul. O sentință finală va fi pronunțată, în recursul de la Curtea Supremă. 

Despăgubiri de milioane de lei plătite de statul român din cauza problemelor la drumuri

Un răspuns transmis de CNAIR la solicitarea Libertatea arată că, în perioada 2015-2023, compania responsabilă cu administrarea drumurilor a plătit daune morale de 3,9 milioane de lei și 70.000 de euro în urma unor procese deschise în instanță de victimele accidentelor rutiere. Cele mai mari sume, peste 3,2 milioane de lei, le-a plătit DRDP București. 

„Principalele motive pentru achitarea daunelor morale includ prezența gropilor în carosabil, care au reprezentat un pericol pentru participanții la trafic, precum și deteriorarea gardurilor de protecție, fapt care a permis animalelor să pătrundă pe drumuri, sporind riscul de accidente”, se arată în răspunsul transmis de CNAIR la solicitarea Libertatea.

Din daunele de aproape 4 milioane de lei, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a reușit să recupereze de la angajații considerați responsabili suma de 52.000 de lei. E vorba de sume pe care au fost obligați să le plătească angajați ai DRDP Timișoara, găsiți vinovați de plata prejudiciilor plătite de CNAIR.

În alte cazuri, „pentru că daunele morale au fost plătite în urma unor fenomene imprevizibile (impact cu animale sălbatice, copaci căzuți, fenomene meteo imprevizibile etc.) a fost imposibilă identificarea unor persoane responsabile de producerea evenimentelor și nici nu este posibilă luarea unor măsuri din partea CNAIR”. 

 
 

Urmărește-ne pe Google News