Casa Națională de Asigurări de Sănătate a anunțat luni că a luat măsuri pentru remedierea fluctuaţiilor apărute în funcţionarea Platformei Informatice a Asigurărilor de Sănătate (PIAS).
”Specialiştii firmei SIVECO România au demarat deja, la solicitarea Casei Naționale de Asigurări de Sănătate (CNAS), activităţi tehnice în acest scop, care vor fi derulate până la soluționarea indisponibilității temporare a PIAS, fără costuri din partea CNAS”, a precizat conducerea instituției.
Potrivit CNAS, pentru consolidarea funcţionalităţii Platformei Informatice a Asigurărilor de Sănătate (PIAS), urmează ca în seara de 14 mai, acesta să fie oprită programat între orele 19:00 şi 24:00.
CNAS a reamintit că serviciile medicale, medicamentele și dispozitivele medicale acordate/eliberate off-line din data de 7 mai 2018 și până la soluţionarea problemelor platformei informatice vor putea fi transmise în PIAS până la termenul de raportare a activității lunii mai 2018.
Pentru validarea serviciilor medicale, medicamentelor și dispozitivelor medicale acordate/eliberate off-line, CNAS modifică unele reguli de validare: în loc de ”serviciul medical nu a fost raportat on-line în trei zile lucrătoare” va fi din data de 7 mai 2018 și până la remedierea PIAS. Iar ”serviciul nu a fost semnat cu cardul” din data de 10 mai 2018 și până la remedierea PIAS.
În acest sens, până la termenul de raportare a activității lunare pentru perioada în care au fost constatate întreruperi în funcționarea PIAS, președintele CNAS va emite ordin, potrivit legislației în vigoare, care va permite validarea serviciilor prestate în perioada în care nu a funcționat platforma informatică. Aceste prevederi se adaugă celor deja anunţate pentru ziua de 3 mai 2018.
Colegiul Medicilor din România îngrijorat de situație, va cere Parlamentului să se implice urgent în rezolvarea problemei.
Este timpul ca legislativul -Parlamentul României – să se implice urgent și să asigure cadrul legal de funcționare a sistemului informatic, a spus CMR, într-un comunicat postat pe site-ul instituției.
”Sistemul informatic de gestionare a datelor privind serviciile medicale furnizate în sistemul asigurărilor sociale de sănătate a ajuns în situația critica de a bloca funcționarea sistemului, periclitând major înregistrarea serviciilor furnizate, validarea și transmiterea lor în vederea decontării, dar și comunicarea între asistența medicală primară, farmacii, laboratoare, spitale etc. și a altor furnizori de servicii medicale, punând în primejdie accesul pacienților la servicii de sănătate. Situația nu este nouă. Sistemul a mai funcționat cu sincope, care s-au accentuat în ultimii ani, atingând acum apogeul”, a precizat CMR.
În acest context, Colegiul Medicilor din România consideră că este timpul ca legislativul- Parlamentul României- să se implice urgent.
” Colegiul Medicilor din România consideră că este timpul ca legislativul- Parlamentul României- să se implice urgent și să asigure cadrul legal de funcționare a sistemului, pentru că sănătatea unui popor este o problemă de siguranță națională. Modalitatea de atribuire a contractelor de achiziții și mentenanță pentru sistemul informatic din sănătate trebuie legiferată în așa fel încât să nu mai existe loc de interpretări și derapaje periculoase în funcționarea sistemului”, a precizat Colegiul Medicilor din România.
În ultima perioadă sistemul informatic al Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate a funcționat cu mari întreruperi ceea ce a creat nemulțumiri atât în rândul medicilor , dar și al pacienților.
În 10 mai, CNAS a solicitat furnizorilor de servicii de sănătate să trateze în continuare cu toată responsabilitatea problemele medicale ale asiguraţilor şi să nu amâne acordarea tratamentelor necesare, chiar dacă sunt probleme cu sistemul informatic.
Pentru data de 3 mai, în care PIAS a fost indisponibilă pentru transmiterea şi validarea serviciilor acordate, sunt aplicabile dispoziţiile legale care fac posibilă validarea serviciilor, anunța CNAS.
Și tot atunci, conducerea CNAS a anunțat că se ia în calcul ca pentru întreaga perioadă în care s-au înregistrat probleme în funcţionarea sistemului informatic, transmiterea şi validarea serviciilor acordate de furnizorii aflaţi în contract cu casele de asigurări de sănătate să se facă în conformitate cu regulile aplicabile pentru perioadele de indisponibilitate a PIAS.
Potrivit conducerii CNAS, circumstanţele apariţiei problemelor în funcţionarea PIAS, imediat după încetarea unui contract de mentenanţă, vor fi clarificate cu aportul unor specialişti.
Totodată, CNAS afirmă că se preocupă de asigurarea mentenanţei acelor componente ale PIAS care, în prezent, nu mai sunt acoperite contractual, iar specialiştii IT din cadrul instituţiei depun toate eforturile în vederea soluţionării disfuncţionalităţilor apărute, acestea putând fi semnalate de furnizorii de servicii de sănătate aflaţi în relaţii contractuale cu casele de asigurări de sănătate la adresa de e-mail suport.siui@casan.ro.
„CNAS reiterează, pe această cale, angajamentul său ferm de continuare a dezvoltării şi de perfecţionare a funcţionalităţii PIAS, ca instrument de raportare, validare şi control asupra serviciilor de sănătate decontate din fonduri publice, acesta fiind de altfel unul dintre cele mai mari şi mai întrebuinţate sisteme informatice din România, cu peste 70.000 utilizatori şi peste 700.000 de servicii medicale raportate şi validate zilnic, din care circa 200.000 sunt prescripţii medicale”, preciza în 10 mai instituția.
Vezi rezultate exit poll alegeri parlamentare 2024 și urmărește rezultatele alegerilor pentru Parlamentul României!