”Adoptăm astăzi noul Cod Administrativ, un proiect important pentru administrația publică, rezultat al unor ample consultări cu structurile administrației. Punem într-o procedură simplificată prevederi care se găsesc în 17 documente.
Vom stabili proceduri mai rapide pentru situația în care un post este vacantat la nivelul Guvernului.
Pentru administrația locală, vom revizui situațiile de dizolvare a consiliului local pentru a asigura stabilitatea administrațiilor locale. Am adoptat deja alegerea uninominală a președinților de consilii județene, aceștia vor reprezenta voința cetățenilor, nu al unor negocieri politice.
Tot astăzi adoptăm proiectul de act normativ privind transportul alternativ prin intermediul aplicațiilor digitale”, a afirmat premierul Dăncilă.
Concomitent, aceasta a anunțat că de la 1 iulie se vă mări numărul afecțiunilor din spectrul autist care vor beneficia de finanțare de la stat.
Pensii speciale pentru primari
Ordonanța privind Codul Administrativ instituie ”indemnizații speciale” pentru primari, aceștia urmând să primească pensii speciale pentru care nu au cotizat la sistemul de pensii. Acesta este unul dintre principalele puncte criticate în privința Codului Administrativ.
Un alt punct contestat îl constituie faptul că se poate dispune de patrimoniu prin majoritate simpla, nu prin votul a două treimi din consilierii locali. Prevederea vine în contextul în care o instanță a decis că înființarea companiilor municipale din Bucuresști este ilegală.
Acesta a primit săptămâna trecută aviz negativ în Consiliul Economic și Social (CES), însă avizul este doar consultativ.
Anterior, Codul Administrativ a fost adoptat prin lege de către Parlament, dar Curtea Constituțională a găsit că acesta încalcă legea fundamentală.
Taxi vs ridesharing: condiții diferite pentru același lucru
Ordonanța care prevede legalizarea transportului alternativ este un alt punct contestat.
Guvernul a modificat legea taximetriei în luna mai, eliminând sintagma ”în mod repetat”, astfel că serviciile Uber, Bolt și Clever au devenit ilegale.
Acestea au demarat însă o petiție, semnată de peste 400.000 de oameni, pentru legalizarea serviciilor lor.
Astfel, Ministerul Transporturilor a venit cu un proiect privind transportul alternativ. Potrivit acestuia, atât șoferii, cât și platformele trebuie să se autorizeze.
De asemenea, aceștia vor trebui să aibe case de marcat, pentru plățile în numerar.
Taximetriștii reclamă, însă, că serviciile de ridesharing vor avea condiții preferențiale, în contextul în care acestea pot folosi mașini vechi de până la 15 ani, în vreme ce la taxi cerința este de maximum 10.
De asemenea, tariful dinamic este o altă problemă, ca și faptul că aplicațiile de ridesharing nu sunt controlate metrologic.
Proiectul ar putea fi adoptat azi de Guvern, după ce săptămâna trecută a fost dezbătut în primă lectură.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro