Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) ne sfătuiește ca, în cazul întârzierilor la livrarea unor bunuri comandate online, să ne adresăm direct comercianților. Ei au obligația de a se asigura că produsele ajung la clienți în termenul agreat.
Comanda online întârzie – verifică ce spune contractul!
-Achiziționarea online a unor bunuri reprezintă un contract încheiat prin mijloace de comunicație la distanță între comercianți și persoana care comandă. De regulă, prin acest contract, comercianții se angajează față de clienții lor să furnizeze produsele comandate într-un anumit termen.
-Expedierea bunurilor achiziționate online se face în baza unor contracte de prestări de servicii poștale dintre comercianți (expeditori) și furnizorii de servicii poștale (firme de curierat, de exemplu). În acest caz, utilizatorii reprezintă o terță parte. Ei sunt destinatarii coletelor poștale. Nu au o relație contractuală cu prestatorii de servicii poștale. Ci doar cu acei comercianți online de la care au achiziționat produsele.
-Dacă livrarea coletelor nu se încadrează în termenul precizat de site-ul de pe care au comandat produsele, utilizatorii se pot adresa comercianților online. Aceștia pot verifica stadiul expedierilor și îi pot solicita curierului să livreze coletele.
Ai dreptul să refuzi un colet deteriorat
-În măsură în care site-ul comerciantului permite acest lucru, utilizatorii sunt sfătuiți să opteze pentru un serviciu poștal care le permite verificarea conținutului coletului la livrare, iar dacă observă eventuale deteriorări, să le semnaleze atât curierului (printr-un document încheiat la recepționarea coletului), cât și comerciantului sau să refuze primirea coletului.
-Chiar și în lipsa unui astfel de serviciu, este bine ca utilizatorii să procedeze în același mod dacă observă că ambalajul coletului este deteriorat.
Ce, cum și unde reclami
-Comerciantul nu a soluționat amiabil reclamația ta referitoare la întârzierea comenzii? Te poți adresa Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (tel.: 021.9551). Aceasta poate verifica în ce măsură comerciantul a respectat legislația referitoare la executarea contractelor și aplică sancțiuni corespunzătoare.
-Conținutul coletului este deteriorat și comerciantul refuză să rezolve amiabil problema? Te poți adresa instanței de judecată competente. Coletul a fost deteriorat pe parcursul livrării? Tot instanța de judecată poate aprecia în ce măsură poate fi angajată răspunderea furnizorului de servicii poștale. Și îl poate obliga la plata despăgubirilor aferente prejudiciului suferit.
Mai multe detalii despre serviciile poștale găsești în InfoCentrul ANCOM: www.ancom.org.ro/info-centru_3761.
Citește și:
LIBERTATEA TE AJUTĂ: Vrei să faci cumpărături online? Cum trebuie să procedezi, ca să nu iei țeapă!