Adina Vălean a precizat că distanţarea socială nu poate fi obligatorie în avioane “din cauza particularităţilor acestui mijloc de transport”.
Totodată, comisarul european a arătat că “avioanele au sistemele de filtrare a aerului cele mai performante” şi că “fluxul aerului este vertical”, iar dacă oamenii vor purta măşti, ceea ce va fi obligatoriu, şi nu se vor mişca mult, atunci riscul de răspândire a coronavirusului va fi diminuat.
Principalele declaraţii făcute de Adina Vălean:
- Vom circula cu virusul, pentru că în absenţa unui vaccin sau a unui tratament eficace trebuie să învăţăm să ne protejăm
- Cel mai important este să purtăm mască în mijloacele de transport şi să continuăm dezinfectarea mâinilor
- Noi nu am recomandat ca distanţarea socială să fie obligatorie în avioane din cauza particularităţilor acestui mijloc de transport
- În faţa acestui sezon, se vor deschide tot mai multe curse, iar cei care călătoresc cu avionul trebuie să se informeze cât mai bine asupra condiţiilor pe care le vor găsi la capătul cursei, adică restricţiile de la destinaţie
- În avion, trebuie restricţionate mişcările, purtarea măştilor este obligatorie şi trebuie ca mâinile să fie dezinfectate
- Avioanele au sistemele de filtrare a aerului cele mai performante, iar fluxul aerului în avion este vertical, nu ca în alte mijloace de transport. Deci, dacă oamenii nu se mişcă mult şi poartă mască, riscul de răspândire a virusului este redus. Purtarea măştii va fi obligatorie
- Pierderile companiilor aeriene sunt foarte mari
- Intenţia noastră este de a aloca masiv fondurile pentru a stimula repornirea economică
- Sunt puţin îngrijorată. O bună parte din fondurile disponibile va fi prin instrumente financiare speciale, iar pentru asta trebuie proiecte. Proiectele trebuie promovate de entităţi private, nu de stat, iar România a dovedit că nu a fost… să zicem [n.r. că are] o capacitate administrativă sau de ştiinţă, în scrierea acestor proiecte, destul de redusă. Pe o scară de la 1 la 10, România este sub 5.
- Dacă călătoriile sunt anulate, asta intră sub legislaţia privind drepturile pasagerilor. Dacă oamenii doresc banii înapoi, trebuie să îi primească. Pot primi şi vouchere, care trebuie să fie cât mai atractive, şi oamenii trebuie să aibă siguranţa că acel voucher nu devine o hârtie fără valoare în timp.
- Această criză îşi va pune amprenta, iar oamenii vor deveni mai precauţi. Cum va arăta transportul în viitor, vom vedea. Când vom putea călători normal? Când se va termina criza, când vom scăpa de virus. Atunci vom putea călători fără măşti, dacă nu apare ceva nou.
Ştirea inițială
Comisia Europeană a recomandat reluarea treptată și în siguranță a transporturilor și unele țări au început deja să relaxeze măsurile de restricționare a circulației luate după declanșarea pandemiei de coronavirus.
Asta după mai multe luni în care companiile de transport au fost nevoite să își suspende activitatea, din cauza închiderii granițelor. Comisarul european spune ce pierderi sunt până acum în acest domeniu, care este planul de relansare și cum vor fi sprijiniți transportatorii.
Totodată, turismul este unul dintre cele mai afectate sectoare de restricțiile severe impuse circulației și călătoriilor în urma pandemiei de COVID-19.
Călătoriile, transportul, cazarea, alimentația, recreerea și cultura contribuie cu aproape 10% la PIB-ul UE. Până la pandemie, aproape 270 de milioane de europeni (62% din populație) au făcut cel puțin o călătorie privată de agrement pe an, spune Comisia Europeană.
Când și cum vom putea merge din nou în vacanțe, în țară și în străinătate, aflați de la comisarul european Adina Vălean, la Interviurile Libertatea.