Comisia Europeană a solicitat României modificarea Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR), aceasta fiind a doua oară când planul este respins.
Vicepremierul Dan Barna a afirmat că executivul european a respins partea de irigații din PNRR, în vreme ce Cristian Ghinea, ministrul investițiilor și proiectelor europene, a declarat că autoritățile europene consideră prea mare alocarea pentru construcția de autostrăzi.
Cîțu neagă că planul ar fi respins
Întrebat joi, la Palatul Victoria, premierul Florin Cîțu a negat că forul european condus de Ursula von der Leyen ar fi respins ceva, afirmând că este vorba de „fine tuning‟ (reglare fină).
Eu nu aş spune că a refuzat ceva Comisia Europeană, pentru că nu este adevărat, nu are cum să se întâmple acest lucru. Cred că este vorba de fine tuning, de a remodela ceea ce avem noi în PNRR pentru a intra exact în tiparele pe care le ia în calcul Comisia Europeană. Deci nu văd aici nicio problemă.
Florin Cîțu:
Ședință la Cotroceni
Președintele Klaus Iohannis a declarat că planul a fost realizat într-o perioadă scurtă și că România va îmbunătăți proiectele, astfel încât acestea să fie acceptate.
Șeful statului a mai spus că luni va avea o ședință cu miniștrii responsabili din Guvern pe tema PNRR.
„Vom evalua primul feeedback, vom îmbunătăți planul. Ministerul se va prezenta din nou la Comisie cu planul îmbunătățit și în final sunt convins că va fi acceptat. Avem șanse imense să punem în practică reforme care s-au tot amânat și să facem investiții. Sunt hotărât să ducem lucrurile în zona de succes”, a spus Iohannis.
Ce prevede planul
Planul a fost pus în dezbatere publică în luna martie. Guvernul a propus proiecte în valoare de 41,1 miliarde de euro, cu 11 miliarde euro mai mult decât are România sume alocate.
Transportul rutier și autostrăzile au alocate 4,5 miliarde de euro în PNRR, în vreme ce componenta de gestionare a apei, care include și irigațiile, are alocate 4 miliarde de euro. Documentul nu prevede o defalcare pentru irigații.
Principiile care stau la baza programului european sunt tranziția verde și digitalizarea.