Expunerea cetățenilor la dezinformarea la scară largă este o provocare majoră pentru Europa. Comisia a lucrat pentru a pune în aplicare un set clar, cuprinzător și larg de acțiuni pentru a combate răspândirea și impactul dezinformării online în Europa și pentru a asigura protecția valorilor și sistemelor democratice europene.
De la izbucnirea crizei coronavirusului, Comisia a lansat un website dedicat răspunsului la coronavirus și o secțiune împotriva dezinformării cu privire la pandemia COVID-19. În secțiune sunt publicate materiale pentru a demonta mituri și a facilita verificarea factuală.
Ce spun giganții tehnologici
Google, Twitter, Facebook, Microsoft, Mozilla și asociația comercială EDiMA (European Digital Media Association) au avut teleconferințe cu vicepreședinta Comisiei pentru Valori și Transparență, Vera Jourova, pentru a furniza informații actualizate cu privire la răspândirea dezinformării legate de pandemia de coronavirus.
Giganții virtualului susțin că au pus în aplicare măsurile de eliminare a anunțurilor legate de echipamente de protecție, precum măștile. Cu toate acestea, există hibe în aplicarea acestor noi politici, din cauză că “există un flux constant de informații false și dăunătoare, în principal legate de sănătate”.
Platformele menționate, toate semnatare ale Codului de bune practici privind dezinformarea, au raportat o creștere a utilizării informațiilor oficiale, cum ar fi cele publicate de OMS sau de autoritățile naționale de sănătate, precum și retrogradarea și eliminarea anumitor materiale cu conținut considerat “dăunător”.
Ce spune Comisia Europeană
Însă, potrivit comunicatului de joi al Comisiei Europene, giganții tehnologici “nu fac destul”.
Iar Vera Jourova a solicitat companiilor să facă schimb de date relevante cu cercetătorii, cu verificatori ai veridicității informației, să colaboreze cu autoritățile din toate statele membre și să facă schimb de modele de conținut eliminat, inclusiv cu Comisia Europeană.
Sunt mai multe deficiențe, pot fi grupate în patru mari categorii: aplicarea inconsecventă și incompletă a codului între platforme și state membre, lipsa unor definiții uniforme, existența mai multor lacune în acoperirea angajamentelor referitoare la cod și limitări de autoreglare a codului.
Raport al Comisiei Europene:
Vicepreședintele Comisiei pentru Valori și Transparență a cerut mai multe acțiuni pentru a contracara noile riscuri.
Un nou set de reguli
“Este timpul să mergem mai departe și să propunem noi măsuri. Platformele trebuie să devină mai responsabile și mai transparente”, a mai spus Vera Jourova.
Comisia va propune noi reguli, denumite Legea serviciilor digitale, până la sfârșitul anului, care vor spori responsabilitățile social media și răspunderea pentru conținutul de pe platformele lor.