Compania aeriană low-cost se confrunta cu dificultăți financiare încă din 2019 și, începând din martie 2020, a fost grav afectată de pandemia de COVID-19. „Din noiembrie 2022, Blue Air a încetat să funcționeze, deoarece autoritățile române i-au suspendat temporar licența de operare, din cauza situației financiare a societății”, a menționat Comisia Europeană.
Investigația instituției conduse de Ursula von der Leyen se referă la măsurile de sprijin aprobate de Comisie în august 2020, pe vremea când guvernul României era condus de Ludovic Orban:
- o garanție publică în valoare de aproximativ 28 de milioane de euro (aproximativ 137 de milioane de lei) pentru a compensa daunele suferite în contextul pandemiei de coronavirus și al restricțiilor de călătorie vizând limitarea răspândirii virusului impuse de România și de alte țări
- o garanție publică de aproximativ 34 de milioane de euro (aproximativ 164 de milioane de lei) aferentă unui împrumut de salvare, destinat să acopere parțial nevoile de lichidități ale Blue Air în următoarele șase luni.
„România s-a angajat să se asigure că garanția publică aferentă împrumutului pentru salvare va înceta după șase luni sau că va comunica Comisiei fie un plan de lichidare, fie un plan cuprinzător de restructurare a Blue Air în vederea evaluării ajutorului de stat”, arată Comisia Europeană.
În aprilie 2021, România a propus un plan de restructurare a Blue Air pentru perioada august 2020 – septembrie 2025. În noiembrie 2022, statul român a rambursat împrumutul și a preluat o participație de 75% în societatea low-cost.
„Comisia este preocupată de faptul că planul de restructurare și măsurile de ajutor puse în aplicare pentru a sprijini acest plan nu sunt conforme cu normele UE privind ajutoarele de stat, în special cu Orientările privind ajutoarele pentru salvare și restructurare”, a mai transmis instituția europeană.
Insolvență, la aproape 7 luni după suspendarea zborurilor
Pe 6 septembrie 2022, zborurile Blue Air au fost suspendate în urma popririi puse pe conturile companiei, din cauza datoriilor, ceea ce a generat haos pe aeroporturi. Ulterior, Blue Air a anunțat că nu poate relua zborurile pe 10 octombrie, așa cum spusese inițial, și nici nu a mai dat un nou termen.
Pe 13 septembrie 2022, Libertatea a publicat un document datat august 2021, în care compania aeriană low-cost avertiza că activitatea nu mai poate continua „fără o infuzie rapidă de fonduri de minimum 54 de milioane de euro”, bani „indispensabili supraviețuirii Blue Air”.
La finalul anului trecut, statul a devenit acționar majoritar al companiei românești private, prin Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului și deține 75% din acțiunile companiei.
Judecătorii de la Tribunalul București au admis pe 21 martie 2023 solicitarea Blue Air Aviation SA de intrare în insolvență.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro