Măsura se va aplica tuturor societăților cu venituri totale mai mari de 750 de milioane de euro la nivel mondial, din care veniturile digitale obținute în Uniunea Europeană sunt de cel puțin 10 milioane de euro pe an.
Astfel, măsura va viza societățile care vând reclame online, atât motoarele de căutare precum Google (deținut de către holdingul Alphabet) sau Bing (deținut de Microsoft), dar și asupra rețelelor sociale, precum Facebook, Instagram sau Twitter. Instagram este deținută tot de către Facebook.
De asemenea, măsura se va aplica și economiei colaborative, precum Uber, Airbnb, Taxify sau companiilor de livrare Deliveroo ori Bringo.
Pe de altă parte, măsura nu se va aplica presei online, a serviciilor de streaming precum Netflix sau Spotify.
Concomitent, măsura nu s-ar aplica nici în domeniile jocurilor online și al serviciilor de cloud computing.
Taxa va fi plătită în statele unde companiile respective au utilizatori, nu în țările unde acestea au sediul. Companii ca Uber folosesc Olanda ca bază fiscală, Google și Facebook utilizează Irlanda, iar Amazon își canalizează vânzările prin Luxemburg.
Va fi doar o taxă temporară
Taxa va trebui aprobată de către toate cele 28 de țări europene. Aceasta va fi temporară, până când se va implementa o soluție extinsă de taxare a activităților digitale.
Franța a cerut anul trecut o taxă pe cifra de afaceri a companiilor de internet, nemulțumită de Google. Compania americană a fost acuzată e evaziune fiscală în Franța, dar Fiscul francez a pierdut cazul pe motiv că Google nu are sediul în Franța, ci în Irlanda.
Ulterior, și România s-a raliat acestei inițiative.
Serviciul de închirieri Airbnb a fost amendat recent de către autoritățile din Insulele Baleare pentru încălcarea legislației. De asemenea, anul trecut Comisia Europeană a amendat Amazon cu 250 de milioane de euro pentru avatantaje fiscale ilegale și a cerut Irlandei să recupereze mai repede cele 13 miliarde de euro cu care a fost sancționat gigantul american în 2016.