Anabel Diaz, șefa diviziei de mobilitate a Uber în Europa, i-a îndemnat pe oficialii europeni care dezbat săptămâna aceasta directiva privind platformele de lucru să aprobe norme care să păstreze ceea ce ea a descris ca fiind dorința de flexibilitate a lucrătorilor independenți.

„Dacă Bruxelles-ul forțează Uber să reclasifice șoferii și curierii în întreaga UE, ne-am putea aștepta să vedem o reducere de 50-70% a numărului de oportunități de muncă”, a declarat Díaz.

Acest lucru ar face ca Uber să înceteze să mai opereze în „sute” din cele 3.000 de orașe din UE pe care le deservește în prezent, a adăugat Diaz.

Creșterea tarifelor cu 40%

Noua lege care ar urma să ofere șoferilor drepturi depline de muncă ar forța, de asemenea, Uber să crească prețurile plătite de consumatori, conform acesteia.

„Ar putea duce la creșterea prețurilor cu până la 40% pentru consumatorii din marile orașe – potrivit propriilor estimări ale Comisiei Europene – și, cu mai puțini șoferi, călătorii s-ar putea aștepta să aibă parte de timpi de așteptare semnificativ mai lungi”, a afirmat executivul Uber.

Săptămâna importantă

Comentariile șefei diviziei de mobilitate a Uber în Europa vin în săptămâna în care principalele instituții ale UE – Comisia Europeană, Parlamentul și Consiliul European – au dat startul negocierilor asupra textului final al noii legi. Aceasta are ca scop îmbunătățirea condițiilor economice pentru lucrătorii „gig” din blocul european.

Este probabil ca legea să reprezinte o schimbare semnificativă față de statutul actual din Europa, unde majoritatea lucrătorilor de pe platforme sunt prezumați a fi lucrători independenți, ceea ce înseamnă că nu au acces la drepturile și beneficiile muncii, cum ar fi, de exemplu, concediul de paternitate sau un salariu minim.

Avertismente

Vorbind pentru Financial Times, Diaz a avertizat cu privire la consecințele propunerii legislative a UE, care ar oferi persoanelor care lucrează pentru platformele digitale – inclusiv șoferilor pentru serviciile de transport și curierilor celor care livrează mâncare – drepturile lucrătorilor cu normă întreagă în mod implicit.

Ea a declarat că Uber este „sincer angajată față de modelul social european”, dar a avertizat că hotărâri similare care clasifică șoferii ca angajați în Spania și Geneva au dus la pierderi „devastatoare” de locuri de muncă, conform sursei citate.

„Pentru a gestiona costurile de angajare, Uber ar fi forțată să consolideze orele de lucru pe un număr mai mic de lucrători”, a spus ea. „Șoferii și curierii ar trebui să candideze pentru un rol liber, în cazul în care există unul disponibil; să se prezinte pentru ture la ore și locuri specifice; să accepte fiecare cursă pe care o primesc; și să fie de acord să nu lucreze pe alte aplicații”, a completat aceasta.

Modele alternative

Diaz a negat că modificările aduse legii ar afecta profitabilitatea Uber în Europa. „Nu este vorba despre profiturile Uber”, a comentat ea. „Ne-am dovedit deja capacitatea de a ne dezvolta în locuri precum Germania și Spania folosind un model de angajare a terților”, a susținut aceasta.

În Germania, Uber contractează companii de gestionare a flotei, care își angajează șoferii, pentru a putea funcționa în conformitate cu normele locale. Uber spune că, prin urmare, prețurile sale sunt mai mari în Germania, iar serviciul său de transport de persoane este disponibil doar în orașele mari, unde se poate aștepta la un flux constant de cerere.

În Marea Britanie, în urma unei hotărâri judecătorești din 2021, Uber funcționează după un model diferit: șoferii săi sunt desemnați drept „lucrători”, ceea ce le dă dreptul la beneficii precum plata concediilor de odihnă și a concediilor medicale, fără a avea însă statutul de angajați cu drepturi depline.

UE, determinată să rezolve problema

În ciuda avertismentelor din partea Uber și a rivalilor din sector, precum Bolt, cu privire la normele propuse privind lucrătorii de platformă, oficialii UE au ripostat la ceea ce unii consideră a fi tactici de lobby ale industriei tehnologice.

La lansarea propunerii, Nicolas Schmit, comisarul european pentru locuri de muncă și drepturi sociale, a declarat că este vorba de stabilirea unor criterii clare și de examinarea faptelor. „Dacă platforma este, de fapt, un angajator, atunci persoanele care lucrează pentru ea au dreptul la aceleași drepturi și protecție ca și lucrătorii din lumea «offline»”.

Efecte și în România

Uber este prezentă și în România, alături de Bolt. În domeniul livrărilor de mâncare, în țara noastră mai activează Glovo și Tazz.

În țara noastră, platformele contractează flote comerciale, care mai departe au angajați. Libertatea a scris recent că aceste flote comerciale au importat mii de lucrători din Asia, în special Sri Lanka, Nepal sau Pakistan, iar mulți dintre aceștia acuză abuzuri.

Aceștia reclamă că primesc alte sume față de cele negociate, programul de lucru de câte 10 ore pe zi sau faptul că lucrează câte 6 zile pe săptămână.

 
 

Urmărește-ne pe Google News