Incidentul a ridicat întrebări punctuale cu privire la calitatea serviciilor numeroaselor companii de stat din Bolivia, o sursă continuă de dezbateri între guvernul de stânga și opoziție.
Pisica Tito a fost declarată pierdută de către proprietara sa, Andrea Iturre, care a spus presei boliviene că operatorul aerian a încetat căutările după o săptămână – deși a fost de acord să îi plătească costurile atât cât timp ea va continua căutările felinei pe aeroportul din orașul bolivian Tarija.
Clarvăzătoarea, care lucrează la distanță din La Paz, a luat legătura cu Iturre prin WhatsApp pentru a-i spune că are senzația că Tito este încă în viață. Dar nu există, până acum, nicio urmă a felinei dispărute, notează publicația britanică.
Incidentul a stârnit o serie de ironii pe rețelele de socializare, dar și noi critici la adresa companiei aeriene de stat, cunoscută după acronimul spaniol BOA (Boliviana de Aviacion). Operatorul a fost înființat în 2007, la scurt timp după venirea la putere a partidului de stânga Movimiento al Socialismo (MAS).
MAS guvernează în Bolivia de atunci, cu excepția unui singur an, iar în acest timp a naționalizat o companie importantă și a înființat alte zeci de companii de stat. Modelul economic al partidului este definit prin respingerea politicilor neoliberale de privatizare și prin încurajarea rolului statului în economie.
Guvernul afirmă că scopul companiilor de stat este de a genera resurse, ajutându-l să își finanțeze programele sociale și devenind motorul „unei noi arhitecturi economice a țării”.
Dar opoziția susține că societățile de stat sunt conduse în scopuri politice și nu fac decât să irosească banii publici.
Companiile de stat din Bolivia au angajat peste 35.000 de persoane – un număr semnificativ într-o țară în care marea majoritate lucrează în sectorul privat.
Aproape toate aceste societăți înregistrează deficite sau nu publică nicio informație financiară, potrivit think tank-ului bolivian Cedla.
În 2022, BOA a primit un punctaj de două stele din cinci din partea Skytrax, un serviciu de evaluare a companiilor aeriene. BOA a susținut că datele folosite pentru evaluare erau depășite și a pus la îndoială obiectivitatea Skytrax.
Situația dificilă a motanului Tito a devenit rapid o chestiune de stat. Jorge Silva, un viceministru bolivian care se ocupă de apărarea drepturilor consumatorilor, a afirmat: „(Clarvăzătoarea) a spus că ar putea (…) să vorbească cu Tito pentru a afla unde se află, dacă îi este frică sau este ascuns sau dacă s-a întâmplat ceva mai grav”.
🔵 #ANF I El ministro de Obras Públicas, Edgar Montaño, informó que las direcciones de la ATT, DGAC, BoA y NAABOL se sumaron a la búsqueda del gato Tito que fue extraviado por la aerolínea estatal en el aeropuerto de #Tarija. „Tenemos la esperanza que Tito aparecerá”, dijo. pic.twitter.com/9CND11Ud8b
— Agencia de Noticias Fides (@noticiasfides) December 12, 2022
Reacțiile pe rețelele de socializare au fost însă mai sceptice. „Dacă această clarvăzătoare pentru animale chiar îl găsește pe motanul Tito, îmi voi mânca tweet-urile pe care le-am postat despre geniul din spatele acestei idei”, a scris un utilizator de pe Twitter.
La finalul anului trecut, aproximativ 20 de avocați și-au asumat apărarea în justiţie a drepturilor motanului Tito, în procedura împotriva BOA, care a pierdut felina pe 8 decembrie.