Capitala se sufocă pe zi ce trece, iar locurile de parcare sunt din ce în ce mai puține. Este o adevărată „bătaie” pentru a pune mâna pe un loc unde să-ți parchezi mașina pentru o ședință sau o întâlnire în centrul orașului.
Și vorbim aici de locurile cu plată, pentru care bucureștenii trebuie să scoată din buzunar între 2,5 și 10 lei pentru o oră, în funcție de zonă.
Pentru a crește numărul locurilor de parcare din oraș și încasările, CMPB a cerut Consiliului General suma de 26 de milioane de lei și a prezentat un raport detaliat despre schimbările pe care vor să le implementeze în următorii ani.
2,2 milioane de euro pentru 300 de parcometre
În primul rând, se va propune disponibilizarea tuturor taxatorilor din parcări și digitalizarea completă a procesului de plată.
În special prin aplicațiile ce se pot instala pe telefoanele inteligente, în paralel cu plata prin SMS, dar și montarea de parcometre pentru a evita discuțiile și negocierea cu personalul companiei.
Pentru început, compania ar dori achiziția de 300 de parcometre, cantitate ce poate acoperi până la 20.000 de locuri de parcare. Conform informațiilor celor de la CMPB, un singur parcometru ar costa 7.300 de euro, fiind nevoie de o investiție de aproape 2,2 milioane de euro pentru achiziția acestora.
Parcometrul permite plata contravalorii serviciului prin card bancar, pe baza numărului de înmatriculare. Opțional, poate permite implementarea de aplicații conexe precum: plata taxelor, sondaje de opinie adresate cetățeanului, reclame, comunicare media, informare rutieră, informare turistică.
Simona Stoica, directorul executiv al Companiei de Parking, în raportul de specialitate:
Mașinile inspector, spaima rău-platnicilor
Odată cu introducerea parcometrelor pentru plata parcării, vor exista mașini speciale ale Companiei Municipale care vor scana numerele de înmatriculare a autovehiculelor și vor face verificarea instantă a acestora în sistem.
Vorbim de o „mașină inteligentă de tip inspector”. În raport se notează că vorbim de un „automobil cu motor electric destinat deplasării eficiente între parcări a inspectorilor, în vederea activităților de monitorizare, verificare și emitere de sancțiuni contravenționale”.
Este nevoie de 20 astfel de mașini, la prețul de achiziție de 22.000 de euro, conform raportului.
Dacă acum nu există nicio sancțiune în bani pentru parcarea și neplata locului pentru perioada respectivă, ci doar primirea unui avertisment, pe viitor administrația locală din București are în plan introducerea unei amenzi pentru astfel de abatere.
„Este un proces de durată nu se poate face de azi pe mâine. Trebuie să existe un proiect bine pus la punct, apoi va exista un regulament de parcare ca în cele mai importante capitale europene”, au declarat pentru Libertatea surse din cadrul Primăriei București.
Parchezi și nu plătești? Roți blocate și amendă
Ce se va întâmpla dacă cineva își lasă mașina pe un loc cu cu plată și nu plătește?
„Dacă va fi depistat la timp, i se vor bloca roțile sau parbrizul. Pentru deblocare va trebui să achite o taxă suplimentară pe lângă o amendă. În cazul în care parchează, nu plătește și nu este depistat de echipele de control, acesta va fi amendat cu ajutorul monitorizării 24 de ore din 24 a zonelor respective. Ca la o amendă radar pe care o primești acasă”, au mai spus sursele ziarului.
În acest sens urmând să fie cumpărate 200 de dispozitive de blocare a roților mașinilor parcate neregulamentar, dar și două autospeciale pentru ridicarea acestora. Cele două autovehicule au prețul de achiziție de 45.000 de euro.
În planul autorităților există și montarea de stâlpi în zonele cele mai aglomerate pentru evitarea unei parcării haotice pe trotuarele din București, dar și soluții pentru închiderea cu barieră a 10 parcări publice din cele mai aglomerate zone ale orașului.
Venituri scontate: „50 de milioane de euro pe an”
Oficialii Companiei Municipale Parking București susțin că „din punct de vedere economic, obiectivul companiei este realizarea unor venituri de cel puțin un milion de lei pe zi din exploatarea parcajelor, aproximativ 50 de milioane de euro pe an, ceea ce va duce la amortizarea investițiilor în maximum șase luni de la implementarea proiectului”.
Veniturile scontate sunt de peste 10 ori mai mari decât cele încasate anul trecut. În 2021 au existat venituri de aproximativ 20 de milioane de lei, undeva la 4 milioane de euro.
În acest moment, Compania Municipală Parking București gestionează 19.874 de locuri de parcare avizate și exploatează cu taxă 11.384 de locuri de parcare din 149 de parcaje.
Este regretabil şi ruşinos cum au fost exploatate aceste parcări în ultimii ani, pentru că veniturile din aceste parcări se ridică la maxim 60.000 de lei pe zi. Dacă faceţi un calcul simplu, veţi vedea că gradul lor de încasare este la sub 20%. Ne-am propus să triplăm acest număr de parcări în următorii doi ani.
Stelian Bujduveanu, viceprimar București:
Veniturile Companiei Municipale Parking
2017 » 0 lei
2018 » 2.851.279 de lei
2019 » 16.856.804 lei
2020 » 15.741.561 de lei
2021 » 19.547.280 de lei
TOTAL: 54.996.924 de lei
Cheltuielile Companiei Municipale Parking
2017 » 281.316 lei
2018 » 4.969.958 de lei
2019 » 15.461.567 de lei
2020 » 14.587.915 lei
2021 » 15.259.188 de lei
TOTAL: 50.559.944 de lei
milioane de lei este profitul Companiei Municipale Parking București în perioada 2017-2021.
Nicușor Dan vrea 100.000 de locuri de parcare
Într-o declarație pentru TVR Info, primarul general al Bucureștiului, a precizat că-și dorește creșterea rapidă a locurilor de parcare plătite din oraș, dar și că „este nevoie de o decizie politică pentru a taxa parcare”.
Primarul a declarat: „Ce este în neregulă în momentul de faţă este că faptul că avem aproximativ 10.000 de locuri de parcare plătite în Bucureşti, dar lângă aceste locuri plătite există locuri de parcare gratuite. Şi atunci, puţini oameni parchează în locurile plătite şi toată lumea se duce pe străduţe şi parchează. Trebuie să ajungem de la 10.000 la 100.000 de locuri de parcare”.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro