La cinci zile după ce Willie Walsh, CEO la IAG, compania care deține British Airways, a avertizat că epidemia de coronavirus ar putea aduce operatorii aviatici aflați deja în dificultate pe marginea prăpastiei, a fost declarat primul faliment din industrie.

Autoritatea Aeronautică Civilă din Marea Britanie a anunțat joi dimineață că Flybe, cel mai mare operator regional din Europa, a intrat în insolvență.

E al doilea faliment al unei companii aviatice importante din Regatul Unit înregistrat în ultimele șase luni. În septembrie, grupul Thomas Cook – operator de turism și companie aeriană – și-a anunțat falimentul, câteva sute de mii de turiști rămânând atunci blocați în stațiuni și aeroporturi din întreaga lume.

Compania Flybe avea dificultăți financiare
dinaintea izbucnirii epidemiei de coronaviroză, iar guvernul britanic anunțase
că se caută soluții pentru salvarea sa. Se luase în considerare un împrumut de
100 de milioane de lire sterline, dar acesta n-a mai fost acordat.

Săderea dramatică a numărului de călători, pe fondul epidemiei de coronaviroză, care a făcut până acum aproape 3.300 de victime la nivel global, a fost picătura care a umplut paharul.

Flybe, înființată în urmă cu 4 decenii, avea
peste 2.000 de angajați și acoperea 40% din zborurile interne din Marea
Britanie, fiind cel mai important operator pe aeroporturile din Belfast,
Southampton, Manchester și Birmingham. Înregistra, anual, 8 milioane de călători.

În dimineața anunțării falimentului, toate
zborurile au fost anulate, iar oamenii au fost anunțați să nu se mai prezinte
în aeroporturi.

Celor care aveau bilete cumpărate le-au fost
oferite, la schimb, bilete de tren. Compania low-cost EasyJet și-a anunțat
disponibilitatea de a ajuta cu preluarea unei părți a călătorilor Flybe.

Sindicatele au avertizat că falimentul Flybe
va avea efect de domino, trăgând după sine o serie de companii care funcționau
ca sateliți, iar un oficial din transporturi a declarat că guvernul caută să
identifice “de urgență” alternative și poartă discuții
pentru preluarea de către celelalte companii aeriene a rutelor rămase descoperite.

Sunt în pericol și companiile mari. Virgin
are deja probleme

Conform analiștilor citați de The Guardian,
nici companiile aviatice mari nu ar fi la adăpost de probleme și s-ar putea
confrunta cu falimentul, în viitorul apropiat, dacă epidemia de coronavirus nu
e stopată, iar turismul își continuă declinul, la nivel mondial.

Virgin Atlantic, consorțiu care deține o parte
din falimentara Flybe, și-a anulat majoritatea zborurilor înspre și dinspre China,
asumându-și pierderile. Însă la scurt timp, s-a confruntat cu o scădere masivă
a cererilor la nivel global – o pierdere neprevăzută.

Miercuri, 4 martie, compania a anunțat că
rezervările au scăzut cu 50% și e nevoită să ia măsuri de urgență – tăieri salariale
la nivel de management și băgarea angajaților în concedii fără plată.

Ryanair și EasyJet au pierderi, după anularea
a sute de zboruri către Italia și alte țări unde s-a înregistrat un număr mare
de infectări cu coronavirus, iar companiile IAG și British Airways au renunțat
la o parte din zborurile transatlantice.

Doug Parker, CEO la American Airlines, s-a întâlnit cu Donald Trump, la Casa Albă, pentru a discuta despre impactul devastator al epidemiei de coronavirus asupra companiilor aeriene, iar Asociația Internațională de Transport Aerian, IATA, și-a exprimat temerea că pierderile cauzate de noul virus vor fi mai mari decât cele înregistrate după atentatele de la 11 septembrie 2001.

Foto: EPA

Urmărește-ne pe Google News