Spre exemplu, înainte de a fabrica telefoane mobile, Nokia a făcut galoși și anvelope auto, BMW a realizat motoare de avioane, la fel ca și Dacia, în vreme ce Saab încă produce avioane, ca și Honda. General Motors a produs însă frigidere.
Exemplele nu se opresc aici: Samsung produce vapoare, Apple a scos în trecut un PDA și o consolă de jocuri, Microsoft produce tastaturi și mouse-uri, LG realizează baterii auto și este și operator de telefonie, iar Sony scoate senzori și cipuri.
Lista poate continua la infinit: Yamaha este cunoscută pentru motociclete, însă produce și piane sau roboți industriali, Kawasaki realizează trenuri, Mitsubishi are în portofoliu rachete spațiale, iar Hitachi și Toshiba fac de la electronice la centrale nucleare.
Libertatea vă arată fețele mai puțin cunoscute ale companiilor.
Dacia și BMW au produs motoare de avioane
Înainte de a se numi Dacia, pe terenul de la Mioveni se afla o fabrică numită Uzinele Vasile Tudose. Iar înaintea acesteia, în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial, acolo se realizau motoare pentru avioanele IAR Brașov.
Dacia nu este singurul producător auto care are legături cu industria aviatică. În timpul Primului Război Mondial, grupul german BMW producea motoare pentru avioane. În fapt, acesta este și motivul pentru care sigla mărcii germane este un cerc împărțit în patru zone, două albe și două albastre. Acestea simbolizează o elice de motor aviatic cu cerul senin pe fundal.
Saab încă produce avioane
Grupul industrial suedez Saab are chiar ca activitate principală, în aceste momente, producerea de avioane militare. Fondat în 1937, Saab a fost, între 1947 și 1990, proprietarul mărcii auto cu același nume.
Între timp, aceasta a fost vândută de mai multe ori, ajungând întâi la grupul american General Motors, care a vândut divizia auto a Saab în 2010 către producătorul olandez de mașini Spyker.
Un consorțiu chinez a vrut să preia rămășițele Saab, dar General Motors s-a opus, iar acum producătorul auto este deținut de NEVS (National Electric Vehicle Sweden).
Saab a produs și camioane, sub brandul Scania, dar acesta este acum în proprietatea Volkswagen.
Honda face roboți, biciclete și mașini de tuns iarba
Producătorul auto japonez Honda își realizează cea mai mare parte a veniturilor din vânzarea de mașini și motociclete, dar Honda produce și avioane de pasageri, plus motoare de ambarcațiuni.
De asemenea, Honda mai realizează și roboți, dar și biciclete sau produse electrice, precum mașini de tuns iarba, pompe sau freze de îndepărtat zăpada.
Lamborghini făcea tractoare
Înainte de a produce mașini de viteză, Feruccio Lamborghini – fondatorul companiei cu același nume – producea tractoare agricole.
Fabrica de tractoare a luat ființă în 1948, apoi a trecut la calorifere electrice și aparate de aer condiționat.
Legenda spune că, după ce s-a îmbogățit, și-a cumpărat o mașină Ferrari. Dar nu i-au plăcut diverse aspecte la ea, așa că i s-a adresat celebrului Enzo Ferrari. Dar acesta l-a trimis la plimbare, spunându-i că dacă nu-i convine să își facă el propria mașină.
Și așa, Lamborghini a ajuns să producă celebrele sale supermașini, declanșând rivalitatea cu Ferrari. Divizia de mașini a Lamborghini a luat ființă în 1963.
Între timp, Lamborghini a ajuns în curtea Volkswagen, în vreme ce Ferrari a ajuns la Fiat.
General Motors a produs frigidere
Un alt colos auto, grupul american General Motors, a avut, la rândul său, activități care nu prea aveau legătură cu domeniul de bază.
În 1918, William C. Durant, fondatorul General Motors, a investit într-o companie numită Frigidaire, care producea aparate refrigeratoare și al cărui nume a ajuns să se confunde cu întreaga categorie de electrocasnice. Între 1919 și 1979 Frigidaire a fost deținută de General Motors.
Din 1986, Frigidaire este deținută de suedezii de la Electrolux.
Renault a produs tancuri
Grupul Renault a fost fondat în 1898 de către Louis Renault și doi frați ai săi, iar acum se axează pe producția de autoturisme, deținând și mărcile Dacia (România) și Lada (Rusia), plus Alpine (marca sa sport).
De-a lungul timpului, Renault a mai produs și camioane, tractoare, autobuze, dar și… tancuri. În timpul Primului Război Mondial realiza motoare de avioane, iar în anii 30 producea avioane de mici dimensiuni.
Atât în Primul, cât și în al Doilea Război Mondial, Renault a produs tancuri.
Samsung produce vapoare, deține parcuri de distracții și construiește zgârie-nori
Samsung este cel mai mare producător de smartphone-uri și televizoare din lume la acest moment. Dar este mult mai mult: Samsung produce și ecrane, display-urile sale găsindu-se chiar în iPhone. De asemenea, este cel mai mare producător de memorii din lume și unul dintre cei mai mari producători de electrocasnice.
Până aici am discutat doar despre Samsung Electronics. Restul grupului produce mult mai multe: Samsung Heavy Industries construiește nave oceanice, iar altele sunt mari firme de asigurări.
De asemenea, Samsung construiește, la nivel global, zgârie-nori: turnul Burj Khalifa din Dubai și turnurile-gemene Petronas din Malaysia sunt realizate de Samsung C&T.
Samsung Everland operează cel mai mare parc de distracții din Coreea de Sud, vizitat anual de 7 milioane de oameni.
Samsung a mai realizat anterior și tancuri, și armament, prin subsidiara Samsung Tecwhin. Aceasta a fost vândută, în anul 2014, către Hanwha Group.
De asemenea, Samsung a produs și automobile. Divizia de mașini a fost vândută în anul 2000 către Renault, dar Samsung încă are 20% din acțiunile acesteia.
În acest moment, grupul Samsung este cel mai mare conglomerat din Coreea de Sud.
Hyundai produce mașini, nave, oțel, televizoare
Și grupul Hyundai are activități extrem de diverse. Acesta produce mașini sub mărcile Hyundai și Kia, în vreme ce Hyundai Heavy Industries este cel mai mare producător de nave oceanice din lume.
În 2019, Bloomberg scria despre orașul coreean Ulsan, supranumit “Orașul-Hyundai”, unde se găsesc cea mai mare fabrică auto din lume, a treia rafinărie de pe planetă după capacitate (proprietatea SK Energy – n.r.) și cel mai mare șantier naval de pe planetă.
Grupul Hyundai mai controlează și unul dintre cele mai mari lanțuri de magazine de haine din Coreea de Sud, mai produce și lifturi și este implicat și în turism, deținând o stațiune.
LG produce bateriile de pe mai multe mașini electrice
Și vecinii de la LG sunt implicați în activități diverse. LG este al doilea producător de televizoare din lume și realizează și display-uri folosite de Apple în Mac-urile sale. De asemenea, produce telefoane mobile, electrocasnice și este și operator de telefonie în Coreea de Sud.
De asemenea, LG Chem este una dintre cele mai mari companii chimice din lume. Aceasta produce de la baterii pentru smartphone-uri, până la baterii auto. LG furnizează bateriile de pe o serie de modele electrice al BMW și de pe Chevrolet Bolt.
Din grupul LG s-a desprins, în anul 2004, GS Group – care deține magazine de haine, rafinării și benzinării, afaceri cu metale, nanotehnologii, echipe de fotbal și construcții.
Tata, conglomeratul care ține în spate o țară
În Asia, afacerile sunt de obicei guvernate de familii, iar tentaculele acestora se văd aproape oriunde.
Tata Group se confundă aproape cu India. Aceasta produce mașini, fiind și proprietarul mărcilor Jaguar și Land Rover din Marea Britanie. Dar pe lângă aceasta mai produce băuturi răcoritoare, energie electrică, oțel și deține cea mai mare companie de servicii IT a Indiei.
Același lucru se întâmplă cu grupul Reliance, controlat de familia Ambani – care are activități în telecomunicații sau petrol, ori concernul Mahindra – care deține marca auto sud-coreeană SsangYong și produce chiar și avioane.
Sony face senzorii foto de pe iPhone
Sony, cel mai mare exportator de electronice al Japoniei, este cunoscut pentru televizoarele, consolele sale de jocuri, camerele foto, sistemele audio sau telefoanele sale.
Dar Sony mai face și altceva: este cel mai mare producător de senzori foto din lume, aceștia găsindu-se atât pe iPhone, cât și pe majoritatea smartphone-urilor din lume.
Panasonic produce bateriile de pe mașinile Tesla
Un alt gigant al electronicelor, Panasonic are activități surprinzătoare. Pe lângă televizoare, echipamente audio, camere foto și video ori electrocasnice, Panasonic mai produce și baterii pentru mașinile electrice TeMașinisla.
Toshiba și Hitachi fac centrale electrice
Celebre printre consumatori pentru electronicele lor, Toshiba și Hitachi sunt adevărate conglomerate cu producție extrem de variată.
Toshiba este și unul dintre cei mai mari producători mondiali de memorii, iar o fostă subsidiară a sa a produs și reactoare nucleare. Este vorba de Westinghouse, o companie americană pe care Toshiba a cumpărat-o în 2006, dar pe care a vândut-o după ce a intrat în insolvență în anul 2017, ca urmare a unor scandaluri de miliarde de dolari.
De partea cealaltă, Hitachi produce de la televizoare la echipamente automatizate, camere de supraveghere dotate cu inteligență artificială și până la celebrele trenuri magnetice din Japonia. De asemenea, o divizie a concernului, ținută în comun cu General Electric, realizează reactoare nucleare.
Televizoarele Hitachi și Toshiba sunt realizate de alte companii, în baza unor licențe.
Mitsubishi face rachete spațiale
Concernul Mitshubishi a fost, alături de Mitsui, unul dintre pilonii Japoniei în al Doilea Război Mondial.
A fost desființat după acesta de forțele aliate, dar mai multe bucăți s-au reunit ulterior.
Mitsubishi Motors este acum sub controlul producătorului Nissan, iar Mitsubishi Electric produce echipamente electrice și este unul dintre cei mai mari producători de panouri solare din lume.
Concomitent, Mitsubishi Heravy Industries realizează de la aparate de aer condiționat până la nave oceanice, echipamente energetice, rachete, avioane și participă la programul spațial al Japoniei.
Kawasaki face trenuri, Yamaha produce instrumente muzicale
Alte două conglomerate japoneze, Kawasaki și Yamaha, sunt unite de un domeniu: motocicletele de viteză. Dar acestea produc mult mai multe. Kawasaki are în portofoliu echipamente energetice, roboți industriali, boilere, avioane, elicoptere, armament, vapoare și trenuri de mare viteză, precum celebrele Shinkasen.
Yamaha este celebră atât pentru motocicletele sale, cât și pentru instrumentele muzicale pe care le realizează. În fapt, este cel mai mare producător de piane din lume. O subsidiară din SUA furnizează instrumente muzicale unor muzicieni celebri, precum Paul McCartney, Elton John, Alicia Keys, Justin Timberlake sau Chick Core.
Compania mai produce boxe și sisteme audio, iar de-a lungul timpului a fabricat și arcuri. Șase sportivi au câștigat medalii olimpice de aur folosind produse Yamaha la proba de tir cu arcul.
Suzuki vinde scaune cu rotile
Pe lângă motocicletele de mare viteză și mașinile de oraș, Suzuki – un alt grup din Țara Soarelui Răsare – produce și scaune cu rotile pentru oamenii cu nevoi speciale. Acestea sunt electrice. Suzuki este chiar unul dintre cei mai mari producători de scaune cu rotile din Japonia.
Compania mai produce și motoare pentru ambarcațiuni mici, dar și ATV-uri.
Nokia a produs galoși și cauciucuri auto
Nokia este unul dintre marile nume mari care de-a lungul timpului și-au schimbat domeniul de activitate.
Fondată în anul 1865, Nokia a produs inițial galoși din cauciuc.
Ulterior, a realizat anvelope auto. În anii 60, Nokia produce chiar și hârtie igienică, iar în anii 70 producea televizoare.
În anii 1990, Nokia a devenit cel mai mare producător de telefoane mobile din lume, însă a rămas în urmă odată cu apariția smartphone-urilor și a vândut divizia de telefoane către Microsoft.
În acest moment, Nokia produce echipamente de telecomunicații. Telefoanele Nokia de pe piață sunt produse sub licență de altă companie, numită HMD Global.
Philips produce echipamente medicale
Philips este un alt nume celebru printre consumatori, însă activitatea sa de bază nu mai are legătură cu electronicele.
Televizoarele Philips sunt produse sub licență de grupul chinez TP Vision, iar smartphone-urile Philips sunt realizate de Sang Fei Consumer Communications, tot din China.
Și divizia de becuri a fost vândută în anul 2017. În acest moment, Philips mai produce direct echipamente medicale și electrocasnice.
De-a lungul timpului, Philips a inventat caseta audio și a prezentat tehnologiile CD și Blu-Ray alături de Sony.
Rolls-Royce produce turbine de avioane
Și grupul britanic Rolls-Royce a trecut, de-a lungul timpului, de la un domeniu la altul.
Faimos pentru limuzinele sale, acesta mai produce acum doar echipamente industriale, precum turbine energetice sau motoare de avioane, fiind al doilea producător din lume, după General Electric.
Divizia auto a Rolls-Royce este deținută de BMW din anul 2003.
O altă parte a diviziei auto, Bentley, este deținută de grupul Volkswagen din 1998.
Apple a scos o consolă de jocuri
Surprizele se țin lanț și la Apple. Gigantul american a produs, de-a lungul timpului, un PDA numit Newton, lansat în anul 1993 și produs până în 1998. Acesta a fost “strămoșul” spiritual al primului iPhone, lansat în anul 2007.
Concomitent, Apple a mai realizat o revoluție ascunsă. În 1990, Apple punea bazele unei firme numite Advanced RISC Machines, alături de compania britanică Acorn Computers și a VLSI Technology (SUA). Scopul lor era să producă cipuri pentru Newton.
Chiar dacă dispozitivul Apple a eșuat, compania-mixtă a tot crescut. Acum se numește ARM Holdings și aproape toate smartphone-urile și tabletele vândute în lume au procesoare realizate în baza tehnologiilor sale.
Apple a produs și o consolă de jocuri video! Numită Apple Bandai Pippin, aceasta a fost lansată în anul 1996, însă producția s-a încheiat în 1997. Aceasta avea un CD-ROM, procesor PowerPC, manetă și modem. Nu a avut succes din lipsă de jocuri, doar 23 de jocuri fiind vândute fanilor.