Regizorul freelancer Botond Nagy a anunțat pe Facebook că renunță la spectacolul pe care trebuia să îl pună în scenă în luna noiembrie la teatrul „Al. Davila” din Pitești. Asta chiar dacă urmează o perioadă extrem de incertă pentru artiști.
„NU VOI ACCEPTA acest proiect sub directoratul acestui „manager” și condamn atât din punct de vedere profesional, dar mai ales omenesc ORICE FEL DE ABUZ, deci prin asta NU AM CUM SĂ FIU DE ACORD cu comportamentul acestui director, deci nu doresc să fac parte din programul „artistic” al acestui teatru!”, a scris tânărul regizor într-o postare.
Contactat telefonic, Botond Nagy a precizat că gestul lui de a nu mai lucra într-o instituție condusă de un om care nu e integru e unul firesc, și că nu i se pare că a făcut nimic excepțional. Asta deși banii pe acel spectacol i-ar fi asigurat existența timp de aproximativ patru luni. „Într-o lume normală asta ar trebui să fie reacția”, continuă regizorul.
Lumea informației care potențează curajul
El spune că în urma postării sale, Nicolae Poghirc i-a trimis un mesaj prin care i-a zis că a luat o decizie pripită.
„Cred că la unii directori a rămas umbra unei atitudini din comunism și ei nu înțeleg că acum mușamalizarea este dezvelită foarte repede și că informația circulă foarte repede, ei încă cred că se poate”, e de părere tânărul regizor. „Eu cred că Poghirc nu s-ar fi gândit în vecii vecilor că acest lucru capătă o asemenea amploare”.
Nagy fusese invitat de Poghirc în luna ianuarie să monteze la teatrul „Al Davila” din Pitești un spectacol la alegere. După ce regizorul și dramaturgul cu care lucrează au văzut trupa de actori, au ales să pună în scenă „O mie și una de nopți”.
Poghirc, ca un sultan care trebuie să dea socoteală, spune și Kali Ágnes, dramaturgă
„Ideea să punem O mie și una de nopți mi-a venit intuitiv. Șeherezada îi spune în fiecare seară povești sultanului ca să rămână în viață, iar domnitorul la sfârșit o grațiază și o lasă liberă”, ne-a spus artista Kali Ágnes, cea care urma să facă dramaturgia spectacolului pe care regizorul a anunțat că nu-l mai vrea în condițiile unui director abuziv.
Însă ea își dorea să se abată de la finalul original al poveștii, în care Șeherezada doar supraviețuiește, și să construiască unul în care aceasta îl pedepsește pe sultan.
“Ca artiști tineri nu putem fi partenerii unor astfel de conducători de instituții”
„Mi s-a părut de actualitate ca sultanii ăștia „milostivi” să fie nevoiți să dea socoteală. Despre cazul respectiv n-aveam atunci de unde să știu, am stat doar două zile la Pitești, dar parcă plutea în aer. Mi s-a părut că parcă timpul stătea pe loc, sunt aceleași metode, norme și relații ca acum 30 de ani, numai că astăzi deja este inacceptabil. Ca artiști tineri nu putem fi partenerii unor astfel de conducători de instituții”, motivează, la rându-i, Kali Ágnes alegerea sa și a colegului ei de a nu mai monta la teatrul condus de Poghirc.
Un alt actor îl compară cu un Ayatollah
„Pot și eu să confirm că avea acest comportament de Ayatollah, de sultan. Eu vorbesc tocmai pentru ca acest comportament să nu se mai repete”, ne-a spus și actorul Emanuel Bighe care a lucrat în 2016 la teatrul „Ariel” din Rm. Vâlcea, unde Poghirc era director.
Actorul spune că nu își primea niciodată salariu pe data de 10 a lunii, așa cum stabilise la începutul colaborării. „Într-o lună, pe 25, m-a sunat proprietarul să îi plătesc chiria și eu nu aveam nicio dată la care urma să primesc banii de la teatru. L-am sunat pe Poghirc să îl întreb și a început să țipe necontrolat, apoi mi-a închis telefonul.”
În acel moment, actorul a decis să plece, să lase spectacolul în care juca și tot în urmă. Poghirc l-a sunat să-l amenințe, își amintește Emanuel: „Du-te, dar la un moment dat o să plătești și tu și neamul tău!”
În cele din urmă, actorul s-a întors din colegialitate față de restul colegilor din spectacol.
A concediat-o abuziv de două ori – “Legea în teatru e alta, e legea lui”
În iulie 2018, Poghirc a concediat-o de la Teatrul din Pitești pe balerina Andreea Dragnea, fără ca măcar să o informeze. A făcut o postare cu toate datele ei personale pe Facebook, povestește ea.
“M-a concediat pentru că am avut tupeul și insolența să mă plâng la Consiliul Județean. Tot ce depuneam eu acolo, a doua zi era pe biroul lui.”, spune Andreea Dragnea
Și ea l-a dat apoi în judecată pe Poghirc, pentru concediere abuzivă, și a câștigat procesul, după un an de judecată, în 2019.
Instanța a hotărât ca ea să se întoarcă la lucru, dar trei luni mai târziu, Poghirc a concediat-o din nou, pe motiv că e nedisciplinată. “Mi-a spus că dacă mă potolesc cu șicanele o să se potolească și el”, spune ea.
“Legea în teatru e alta, e legea lui”, își amintește Andreea că i-a spus Poghirc când a concediat-o a doua oară.
Acuzații de fals în acte
Virgil Ionescu, recuziter la Teatrul „Ariel” din Rm.Vâlcea în perioada 2004-2016, îl acuză pe Poghirc de fals în acte. „Eu am mers și la primărie să-l reclam că spunea că fabrică decorurile printr-o firmă, când de fapt erau făcute de noi, tehnicul, în ateliere și ridicate ca preț de achiziție pe acte, dar nimeni nu a făcut nimic”.
„Eu am avut discuții cu el referitor la funcția de recuziter pe care a modificat-o printr-o hotărâre internă, afectând programul de muncă. Eram chemat la repetiții și dimineața și după-amiaza, lăsându-mă cu un salariu minim”, povestește bărbatul care ulterior și-a dat demisa.
Actorul Sorin Dobrin îți amintește că anul trecut urma să joace în spectacolul “Romeo și Julieta” la teatrul „Al. Davila” din Pitești și cu câteva zile înainte de reprezentație l-a sunat pe Poghirc să vorbească despre banii pe care-i va primi și despre cazare. „A țipat la mine, mi-a zis că e ultimul lucru la care se gândește el – unde stau eu și ce contract îmi dă el mie, că el are premieră diseară cu (n.r. regizorul László) Bocsárdi”.
Dobrin spune că Poghirc s-a enervat că își cere drepturile și povestește că directorul se purta cu actorii „ca un patron de firmă, nu ca manager de instituție de cultură.”
La scurt timp de la discuția cu Poghirc, actorul a primit un telefon de la regizorul tehnic care i-a spus că spectacolul s-a anulat. „Eu cred că a fost o răzbunare”.
Sute și sute de artiști, de la pictori la actori și de la scenariști la muzicieni, se găsesc în această perioadă într-o situație economică de mare incertitudine. Mulți nu au contracte de muncă. Cu atât mai mult, abuzurile și discriminările îi deposedează acum de cele mai elementare drepturi profesionale.
Dacă ai fost victima unui abuz în teatru sau la facultățile de profil și vrei să ne împărtășești experiența ta sau dacă știi pe cineva care a trecut prin asta, dă-ne un mail pe: delia@scena9.ro sau andrada.lautaru@ringier.ro.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro