- Descrisă de muncitori ca una dintre cele mai moderne gări, acum 40 de ani, Argeșel e în prezent fără un strop de apă potabilă și cu WC-uri care sunt adevărate pericole pentru sănătatea angajaților;
- Reclamații către superiori privind condițiile s-au tot depus, dar situația a rămas aceeași.
- La 8 zile de la solicitarea de informații trimisă de ziar către CFR Infrastructură, s-au pus becuri pe stâlpii de iluminat din gară.
Libertatea a vorbit cu un angajat care lucrează la CFR de peste 30 de ani. El este cel care a decis că lumea trebuie să știe condițiile periculoase de muncă raportate în repetate rânduri, dar ignorate de ani de zile de superiori. Îi vom spune Andrei, ca să-i protejăm identitatea.
Ceferistul ne spune că a lucrat până acum în mai multe gări din țară, dar Argeșel are cele mai proaste condiții de lucru pe care le-a văzut vreodată.
Cea mai mare criză, consideră Andrei susținut de colegii săi, este lipsa apei potabile. Cu 10 ani în urmă, ceferiștii au pus bani împreună și au cumpărat un dozator de apă și câteva bidoane de plastic.
- Conform legii 319 din 2006 privind securitatea si sanatatea in munca „Angajatorul are obligatia de a asigura securitatea si sanatatea lucratorilor in toate aspectele legate de muncă”, art. 6, al. 1. din legea 319/2006.
La începutul fiecărei ture angajații vin cu bidoanele umplute de la un izvor. Sunt conștienți că nu pot fi siguri dacă apa pe care o beau nu e contaminată, dar nu au de ales.
Apa pe care și-o aduc la începutul turei trebuie să îi țină toată tura de lucru de 12 ore.
WC-ul, o gaură în pământ cu 4 pereți și acoperiș
Apa adusă e pentru băut, pentru spălat vase și spălat pe mâini. Andrei*, de când a început să lucreze în Gara Argeșel nu a văzut apă curentă la toaleta din curte. Și acum, nu există nici lumină.
Atât lucrează angajații într-o lună și parcurg până la 60 de km pe jos pe tură
În prezent, în gară lucrează 2 persoane pe tură, număr reclamat de muncitori,și confirmat de CFR Infrastructură.
„15 oameni ar trebui ca gara să lucreze la program normal. Adică să ai și libere, să nu lucrezi non-stop”.
Andrei:
Așa s-a ajuns și la 240 de ore de muncă pe lună, în medie 10 pe zi!
În medie, pe zi intră și ies 14 trenuri de marfă. Sunt și zile cu 20 de trenuri.
Revizorul de ace, adică omul responsabil cu primirea trenului în gară, construirea trenului cu vagoanele cu ciment care pleacă de la combinat și cel care trebuie să escorteze trenul afară din gară, poate ajunge să facă și 60 de km pe tură.
Asta pentru că multe dintre operațiuni necesită deplasarea de la un capăt al altului a trenului lung de un kilometru.
Căi ferate denivelate, macazuri neiluminate și becuri sparte
Condițiile de lucru pun în pericol atât viața oamenilor care lucrează pe linia ferată dar și a mecanicilor de locomotivă. Semnalele luminoase de la macazuri, care ar trebui să indice direcția de mers, nu mai merg de mult.
„Aici un mecanic nici nu știe cum intră în gară (…) Lipsă iluminat semnale de intrare și ieșire. Totul se intră…. Ca la CAP”
Andrei:
Aceeași situație și pentru stâlpii de iluminat zonele de lucru de pe liniile ferate. Doar doi stâlpi mai au becuri funcționale. Angajații se deplasează noaptea cu lanternele propii.
La 8 zile de la solicitarea de informații trimisă de Libertatea către CFR Infrastructură s-au pus becuri pe stâlpii de iluminat din gară. Restul condițiilor au rămas neschimbate.
Din totalul de 9 linii, doar 4 au mai rămas funcționale. Acestea pun în pericol viața angajaților, spun ei. Calea ferată e denivelată iar traversele sunt putrezite.
Am luat legătură cu Revizorul Regional pentru Siguranța Circulației, Ion Ghiold.
Întrebat dacă în timpul inspecțiilor sale periodice a raportat vreodată condițiile de lucru superiorilor săi, acesta a declarat că „toate controalele se finalizează printr-o notă de constatare”. Și că aceste note „sunt înainte acolo unde trebuie”.
„Halta de mișcare Argeșel nu dispune de o rețea proprie de alimentare cu apă potabilă, din cauza distanței mari până la cea mai apropiată rețea de apă și canalizare”
Răspunsul CFR Infrastructură în legătură cu lipsa apei potabile din gară
Din răspunsul CFR mai aflăm că „s-a actualizat necesarul de materiale pentru a putea asigura în condiții optime iluminatul în incinta haltei de mișcare Argeșel”, Respectiva lucrare s-a făcut pe 7 noiembrie, după ce plângerea angajaților a ajuns la Libertatea și ziarul a început să pună întrebări.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro