Deputații și senatorii PSD au depus, miercuri, un proiect care modifică legea privind finanțarea partidelor și campaniilor electorale. Inițiativa nu aparține în mod real social-democraților, ci preia, în proporție de 99%, proiectul Autorității Electorale Permanente (AEP), lansat în dezbatere publică în octombrie 2022. 

AEP a susținut că adoptarea inițiativei va duce la creșterea gradului de transparență în cheltuirea banului public. 

De la începutul lunii decembrie, proiectul a fost trimis la Guvern pentru aprobare. Biroul de presă al Executivului a răspuns de mai multe ori, la solicitarea Libertatea, că proiectul se află pe circuitul de avizare. Nu a precizat dacă vreun minister a avut obiecții.

Guvernul nu și l-a asumat niciodată. Din 9 decembrie 2022 și până pe 12 aprilie 2023 nu a fost avizat de ministere.

În aceste condiții, PSD i-a informat pe colegii de Coaliție că și-l vor asuma în Parlament. Liberalii au refuzat să fie cosemnatari, iar inițiativa are doar semnăturile deputaților și senatorilor social-democrați.

Liderul grupului PNL invocă faptul că banii privați se reîntorc în campaniile electorale, dacă legea va fi modificată. Sumele din campanie s-ar putea dubla, potrivit liderului grupului PNL din Cameră.

„Sunt prevederi care abdică de la principiul pe care îl stabilisem. Dacă finanțarea campaniilor electorale se realizează din bugetul de stat, apare un nou mecanism de finanțare cu care nu suntem de acord: partidele politice în campania electorală vor putea aloca de la nivel central alte sume care nu provin din subvențiile primite de partide, ci vor proveni din surse private”, a declarat Gabriel Andronache pentru Libertatea.

Deputatul a nu a putut preciza de ce Guvernul nu și-a asumat proiectul sau nu l-a modificat pentru a-l trimite în Parlament în intervalul decembrie – aprilie.

În schimb, PNL ar dori ca proiectul PSD să fie dezbătut în Parlament simultan cu pachetul de legi privind comasarea alegerilor.

Modificarea legislativă propusă de PSD și contestată de PNL

Articolul 30 se modifică și va avea următorul cuprins:

  • „Art. 30. – (1) Suplimentar față de contribuțiile electorale depuse de candidații propuși la alegeri, partidul politic, alianța politică sau organizația cetățenilor aparținând minorităților naționale poate contribui cu sume de bani la campania electorală proprie, în limite egale cu cele prevăzute

PSD insistă că vrea transparență, dar de doi ani blochează orice informație despre banii dați presei

Liderul grupului PSD din Camera Deputaților, Alfred Simonis, recunoaște că proiectul depus este cel promovat de Autoritatea Electorală Permanentă, instituția care supraveghează corectitudinea alegerilor și modul în care partidele folosesc banii publici.

„Vrem să ne asigurăm că legea va fi adoptată înainte de 2024, când se va aplica. Mi-aș dori să fie votată până la finalul lunii iunie”, a subliniat Simonis pentru Libertatea.

Deputatul spune că „este complicat să spună de ce PNL nu a semnat proiectul”.

„Nu vreau, în acest moment, să intru într-o polemică cu cei de la PNL. Proiectul asumat de noi și elaborat de AEP a fost în consultare publică o perioadă îndelungată, s-a aflat la guvern o perioadă îndelungată. Propuneri de modificare ar fi putut exista din partea oricui. Nu sunt de acord că vom avea o finanțare masivă privată. Important e să ne asigurăm că sumele de la buget sau privați sunt transparent acordate și transparent cheltuite”, a fost poziția lui Alfred Simonis.

Schimbări majore dacă proiectul ar fi adoptat:

  • plafon de 30% din subvenție pentru presă și propagandă
  • publicarea contractelor cu furnizorii, inclusiv presa, pe site-ul AEP
  • marcarea articolelor parte a unui contract cu un partid cu un semn distinct, de genul P (publicitate)
  • majorarea sumelor utilizate în campaniile electorale

Alfred Simonis spune că obiectivul proiectului este transparentizarea cheltuielilor făcute de partide prin prezentarea lunară a furnizorilor plătiți din bani publici de partide. 

Chiar dacă proiectul prevede marcarea cu un semn distinct a articolelor plătite de partide pe diferite site-uri, liderul grupului din Cameră are încă unele dubii asupra acestei idei.

„E o dezbatere dacă ar trebui marcate cu P, nu vom propune noi eliminarea prevederii din proiect. Singura mea reținere este dată de identificarea ușoară a strategiei fiecărui partid în momentul când se vede ce articol a fost promovat. AEP a introdus semnul distinctiv în proiectul lor. Semnul distinctiv nu va putea elimina cu totul o promovare mascată”, a declarat Simonis pentru Libertatea.

În privința impunerii unui plafon de 30% pentru presă și propagandă din sumele utilizate de partide, social-democratul a precizat că analiza aparține AEP, dar va fi susținută în Parlament de PSD.

Ce sume au folosit partidele pentru presă în 2022

  • PSD – 54.8 milioane de lei (11 milioane de euro) / 58.54% din subvenția cheltuită.
  • PNL – 39.3 milioane de lei (8 milioane de euro) /70.72% din subvenția încasată
  • USR – 5.2 milioane de lei (peste un milion de euro) / 18.6% din subvenția încasată
  • AUR – 0 lei / 0%

„Legea va limita sumele. Nu depuneam inițiativa dacă nu consideram că sumele pentru promovare nu ar trebui diminuate. Asta facem prin această lege, vrem să îndreptăm lucrurile”, a susținut Simonis.

PSD și PNL au dat pentru presă și propagandă peste 94 milioane de lei (19 milioane de euro), dar au refuzat să ofere orice informație privind beneficiarii sumelor.

Contractele PSD și PNL cu presa au rămas secrete, deși legea privind accesul la informațiile de interes public obligă cele două partide să precizeze cum au cheltuit banii publici. Libertatea a solicitat celor două partide informații despre contractele cu site-urile, dar ambele au refuzat să ofere sumele concrete oferite fiecărui site.

Septimius Pârvu (Expert Forum): Ne punem întrebarea de a ce ajuns PSD să preia proiectul AEP. Marcarea publicității politice e dureroasă pentru partide

Analistul electoral afirmă că se aștepta ca proiectul Autorității Electorale Permanente să fie asumat de Guvern sau de Coaliție, nu doar de PSD.

„Ne punem întrebarea de ce a ajuns PSD să preia proiectul AEP. În urma comparației, 99% e același proiect. E clar că a existat un blocaj la nivel politic și a ajuns PSD să și-l asume”, a afirmat Septimius Pârvu (Expert Forum).

El atrage atenția că fiecare candidat putea veni în campanie cu propria contribuție, dar crește și suma totală care poate fi adusă în campaniile electorale.

„Dublarea sumelor ridică semne de întrebare și ne întrebăm pe ce pot fi cheltuite sumele de bani. Pare o tentativă să permită să dea mai mulți bani din subvenții în campanie decât să aducă bani privați”, remarcă Septimius Pârvu.

Analistul atrage atenția că partidele nu au cheltuit banii din subvenție și au sume importante în conturi.

O analiză din datele AEP arată că principalele două partide nu au cheltuit din subvenție, în 2022, peste 33 de milioane de lei, iar în 2021 peste 78 de milioane de lei. În total, PSD și PNL au primit mai mulți bani de la buget decât au putut cheltui și au pus deoparte peste 110 milioane de lei (22 milioane de euro) pentru anul electoral 2024.

Economia făcută de PNL este de 70 de milioane de lei, iar a PSD de 40 de milioane de lei. Social-democrații și-au cumpărat anul trecut sediul din Băneasa pentru care au plătit peste 17 milioane de lei.

„Proiectul aduce și o componentă bună, pozitivă, legată de marcarea publicității politice și definirea publicității politice. E și o cerință în Strategia Națională Anticorupție. Tema marcării publicității politice este foarte dureroasă pentru partidele politice, PSD și PNL refuză să publice datele. Nu știm ce face un site pentru banii primiți. Pozitivă e și prezentarea listei de furnizori, inclusiv pentru servicii de propagandă și presă”, a comentat Septimius Pârvu proiectul depus în Parlament de PSD.

Prima Cameră sesizată pentru proiectul depus de PSD este Senatul.

foto: Hepta

Urmărește-ne pe Google News