Școala 9: Ce înseamnă Bacalaureat unitar? Elevii vor primi același tip de subiecte la examinare?
Ligia Deca: Ceea ce noi spunem în document este că Bacalaureatul trebuie să fie unitar și să testeze acele competențe pe care noi ni le propunem prin profilul absolventului. Asta nu înseamnă că dacă avem o competență de un anumit nivel pe care ne-o propunem la o limbă străină, o să dea toată lumea Bac-ul la limba engleză. Nu. O să testăm competența de limbă străină în funcție de ce a studiat elevul în liceu.
Putem să ne gândim că subiectele pot arăta altfel în funcție de profil, dar ele trebuie să certifice competențele pe care societatea le așteaptă de la un absolvent de liceu. Există un document care enunță profilul absolventului pentru fiecare etapă, adoptat recent prin ordin de ministru.
Cred că toți elevii ar trebui să poată înțelege un text sau să facă operații matematice de bază cum ar fi să calculeze TVA la un produs sau să-și dea seama ce împrumut imobiliar i se potrivește.
Ligia Deca, consilier prezidențial pe educație:
Nu ne propunem ca toți elevii să dea același tip de Bacalaureat. Noi vrem o testare unitară, standardizată, bazată pe competențe, care se practică și în alte țări. Putem să ne uităm la examenele utilizate de sistemul anglo-saxon de admitere la universități, de la SAT sau GRE, până la modelul de testare pe competențe pe care și l-a asumat Estonia.
– Așadar, prin Bac se urmărește evaluarea unui set comun de competențe pentru toți absolvenții de liceu. Se va testa și același nivel de competențe? Un elev care termină specializarea Mate-Info va susține același examen la Matematică precum cel care termină Științe ale Naturii?
– Dacă examenul de Bacalaureat îți oferă aceleași drepturi de admitere la facultate, de angajare, prin asociere cu cadrul calificărilor, el ar trebui să fie unul unitar. Faptul că elevii în liceu urmează rute diferite, ceea ce înseamnă competențe de nivel diferit, pe anumite segmente, unde au ei potențial și talent, trebuie certificat. În plus, aș spune.
Pentru că în prezent avem certificări suplimentare, de exemplu, pentru anumite licee de filieră teoretică unde se face informatică sau limbi străine la nivelul intensiv, adică mai mult față de colegii de la alte specializări, consider că ar trebui să certificăm atât nivelul de bază de competență, cât și ce este în plus.
Este la alegerea Ministerului Educației cum vrea să evalueze acele competențe care sunt peste nivelul de bază: fie va face subiecte diferențiate în cadrul Bacalaureatului, fie va oferi certificări suplimentare pe lângă examenul care evaluează competențele standard.
Citește mai multe despre cum ar urma să arate educația din România, potrivit proiectului prezidențial, pe Școala 9.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro