Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei (CC), “a dezgropat”, recent, o anchetă legată de preţul carburanţilor, la care oamenii instituţiei conduse de el meşteresc de şase ani! Prima concluzie e halucinantă: “Hoţul neprins e negustor cinstit”, a afirmat şeful CC, referindu-se la companiile care comercializează carburanţi. “Investigaţia a început în 2005. (…) Va fi gata în primul trimestru (n.r. – al acestui an), dar, indiferent de rezultate, nu va influenţa preţul carburanţilor de acum”, a spus Chiriţoiu. Cu alte cuvinte, megaancheta desfăşurată de CC a fost scoasă acum “la înaintare” doar de ochii lumii.

“Eu nu am auzit de Consiliul Concurenţei. Nu s-a manifestat niciodată cu nimic. Ei pot da amenzi de miliarde de euro, dar nu o fac din considerente politice”, a explicat, pentru Libertatea, economistul Ilie Şerbănescu. În ultimele zile, preţul benzinei a depăşit pragul psihologic de 5 lei/litru, sortimentele de top bătând spre 6 lei/litru.

Emil Boc: Guvernul poate pune impozite mai mari pe profitul benzinarilor

Premierul Emil Boc (foto) a cerut Consiliului Concurenţei şi Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală să verifice companiile din domeniu.

“Guvernul nu are rolul de a stabili costul carburanţilor, nu poate să intervină, dar poate, pe căi indirecte, să-i tragă la răspundere pe cei care majorează preţurile nejustificat într-o economie de piaţă, fie că e vorba de monopol, fie de profit. Statul nu spune că nu e legal, dar poate să impună şi el anumite impozite”, a declarat Emil Boc. Premierul se gândeşte astfel la impozitarea suplimentară a profitului companiilor care comercializează carburanţi.

Ce spun specialiştii: «Nu trebuie transferate toate costurile suplimentare către client»

Libertatea a apelat la doi dintre cei mai cunoscuţi analişti economici pentru a comenta actualul preţ al combustibililor auto, foştii miniştri ai economiei Ionuţ Popescu şi Daniel Dăianu.

Ionuţ Popescu: “Preţul corect al unui produs, în acest caz benzina, este cel pe care îl poate plăti clientul. Adică cel acceptat de piaţă. Cu alte cuvinte, cât timp şoferii pot alimenta cu combustibil, deşi preţul a crescut, valoarea respectivă poate fi considerată cea reală. Costurile combustibilului sunt configurate aşa peste tot în lume. Eu ştiam că în Venezuela e mai ieftină benzina”.

Daniel Dăianu: “România avea nişte obligaţii faţă de Uniune privind nivelul anumitor accize. Şi deprecierea leului a contribuit la această creştere a preţurilor. Grupurile de pe piaţa carburanţilor nu au neapărat pierderi. Prin scumpire, ele vor să-şi menţină rata de profitabilitate. Însă, la această împărţire a poverii, nu ar trebui transferate chiar toate costurile suplimentare către client”.

Amendaţi pentru că au protestat

Mai multe persoane din Craiova, Dolj, care au participat, în urmă cu câteva zile, la protestele de la benzinării faţă de preţul carburanţilor, au primit acasă amenzi din partea jandarmilor. Şoferii au fost sancţionaţi cu câte 200 de lei, motivul invocat fiind acela că “au claxonat fără motiv”.

Protestatarii au menţionat că, în timpul manifestărilor, au fost legitimaţi de către un ofiţer îmbrăcat în civil. Chiar dacă au apărut primele repercusiuni ale boicotului benzinarilor, şoferii susţin că nu vor renunţa la protest. Azi, taximetriştii au anunţat că nu vor alimenta de la nici o staţie. De asemenea, tot mai mulţi români se declară solitari cu propunerea de boicotare a benzinăriilor pe 17, 18 şi 19 ianuarie.

Inflaţia a ajuns la 7,96%

Rata anuală a inflaţiei a crescut, în decembrie anul trecut, până la valoarea de 7,96%. Acest fenomen se datorează majorărilor succesive de preţuri. De exemplu, în decembrie 2010, faţă de luna precedentă, cea mai spectaculoasă majorare, de peste 6%, s-a înregistrat la alimente. Combustibilii s-au scumpit cu aproape 3 procente numai într-o singură lună, în timp ce la servicii “campioanele” scumpirilor sunt chiriile (cu 0,20%).

 
 

Urmărește-ne pe Google News