„Ca reacție rapidă la acuzațiile aduse în spațiul public la adresa unui cadru didactic al Facultății de Jurnalism și Științele Comunicării din Universitatea din București, în legătură cu un limbaj și o atitudine care nu pot fi considerate potrivite pentru spațiul academic, la curs și la seminar,
Noi, membri ai Consiliului Departamentului de Jurnalism, cu un vot în unanimitate, solicităm cadrelor didactice și membrilor managementului academic din Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării (FJSC) și din Universitatea din București (UB) următoarele:
- Declanșarea unei investigații, în contextul reglementărilor din Legea învățământului, din Carta Universității din București și din Codului de etică şi deontologie universitară al UB, care urmăresc crearea și asigurarea unui spațiu academic civilizat, în care toți participanții la procesele didactice, de cercetare și administrative să se simtă în siguranță și să se considere valorizați,
- Autosuspendarea cadrului didactic, cel puțin până la finalizarea investigației, din toate forumurile universitare cu atribuții în discutarea posibilelor abateri academice și în implementarea reglementărilor în vigoare (mai precis, Consiliul de Departament, Senatul Universității din București, Comisia de etică a Universității din București) sau, la nevoie, suspendarea sa de către conducerea FJSC și conducerea UB din aceste structuri academice. Această suspendare este necesară pentru a rezolva un conflict de interese potențial care, după declanșarea unei investigații, va deveni un conflict de interese real.
- Crearea și utilizarea unor instrumente academice, de sprijin colegial, din partea departamentului din care cadrul didactic face parte, prin care atât studenții, cât și cadrul didactic să poată desfășura în continuare activitățile de curs și de seminar, pe parcursul acestui semestru, până la finalizarea investigației”, a anunțat directoarea Departamentului de Jurnalism, Raluca Radu, pe pagina sa de Facebook.
„Suntem alături de studenții noștri în apelul lor, pentru respectarea și consolidarea unei culturi universitare fundamentate pe etică și integritate academică. Nici o circumstanță nu poate justifica un limbaj sau o atitudine care nu se bazează pe empatie, pe respect reciproc, indiferent de relația de putere, în sensul protejării demnității umane și al evitării discriminărilor de orice fel.”
Raluca Radu, directoarea Departamentului de Jurnalism:
Și Asociația studenților la Comunicare ai universității a publicat un punct de vedere.
„Respingem o astfel de atitudine și solicităm urgentarea soluționării acestui caz, întrucât din mediul online reiese faptul că nu este prima abatere. Studenții Facultății de Jurnalism și Științele Comunicării au ales oferta educațională a acestei facultăți pentru a-și dezvolta abilitățile de comunicare de la profesioniștii din domeniu, nu pentru a fi jigniți sau batjocoriți în cadrul mediului universitar”, a transmis asociația.
„Solicităm sancţionarea disciplinară a cadrului didactic precum şi revocarea acestuia din funcția de membru al comisiei de etică a Universității din București, considerând că un astfel de cadru didactic nu trebuie să reprezinte un ultim bastion al corectitudinii etice”, au adăugat studenții.
Decanul FJSC: „De când sunt eu în funcție, nu am primit alte sesizări”
Contactat de Libertatea, decanul Facultății de Jurnalism și Științele Comunicării, Antonio Momoc, a precizat că, din 2020, de când ocupă funcția de decan, „nu am primit sesizări în legătură cu dl prof. Marian Petcu”.
„Eu voi convoca acum un Consiliu extraordinar pentru luni, 20 martie, la care împreună cu colegii din CF vom analiza sesizarea. Am cerut un punct de vedere și din partea domnului profesor de Istoria Presei. Au sosit și alte sesizări în legătură și cu alți profesori.”
Antonio Momoc, decanul FJSC:
Profesorul Marian Petcu se apără: „Sunt multe minciuni acolo. Ce înseamnă prost în context? Ignorant, asta înseamnă”, răspunde profesorul.
Prof. univ. dr. Marian Petcu a explicat pentru Libertatea că n-a intenționat să jignească studenții, că toate apelativele au fost spuse în glumă, pe un ton părintesc.
„A fost o glumă când le-am zis: Există riscul ca la sfârșitul studiilor, să fiți mai proști decât la începutul studiilor. Ce înseamnă prost în context? Ignorant, asta înseamnă. Dar sunt multe minciuni și mistificări și scoase din context acolo (n.r. în scrisoarea deschisă adresată de elevi). Eu n-am făcut niciun student personal prost, să zic tu ești sau tu ești. Au fost spuse în glumă, în diverse contexte mai colocviale. Sunt destul de dezamăgit de cum înțeleg ei relația cu școala, cu facultatea…”, au fost explicațiile acestuia.