Instituția are un rol consultativ și este condusă de către Ionuț Dumitru, economist-șef al Raiffeisen Bank, însă opiniile sale sunt independente de proiecțiile Guvernului.
Mai mult, Consiliul Fiscal spune că adoptarea de noi taxe la finalul lui 2018 este de natură să aducă alte probleme.
„În plus, adoptarea intempestivă a unor măsuri fiscale (prin OUG nr. 114/2018), cu impact negativ asupra economiei (precum introducerea taxei pe activele bancare și taxarea suplimentară din sectoarele energetic și comunicații), este de natură să amplifice riscurile externe mai sus menționate.
În acest context, menținerea ipotezei de accelerare a creșterii economice reale la 5,5% în 2019 (comparativ cu un nivel situat probabil între 4 și 4,5% în 2018) în varianta de proiecție a cadrului macroeconomic elaborată ulterior adoptării OUG nr.114/2018 apare drept surprinzătoare și, în opinia Consiliului fiscal, nejustificată„, arată instituția.
Salariile cresc prea mult
Aceasta avertizează și că previziunile Guvernului în privința creșterii salariilor în mediul privat nu prea se potrivesc. Mai exact, Guvernul estimează că numărul de salariați va crește cu 3,7%, iar leafa în mediul privat va urca cu 13,8%.
„Datele lunare publicate de INS relevă un trend de încetinire vizibilă a ritmului de creștere a numărului de salariați din sectorul privat, de la 4% în 2016, la 3,2% în 2017 și 1,7% în perioada ianuarienoiembrie 2018, în acest context o accelerare la un ritm de creștere de 3,7% a numărului de salariați în sectorul concurențial aparând drept neverosimilă”, consideră Consiliul Fiscal.
Venituri prea optimiste
Concomitent, instituția consideră că veniturile estimate de către Guvern sunt prea optimiste.
Mai exact, Consiliul Fiscal spune că estimările privind TVA sunt supradimensionate cu 5,2 miliarde de lei, iar cele din contribuții sociale și impozit pe venit cu 3,5 miliarde.
„Consiliul fiscal are rezerve în special cu privire la evoluția proiectată a veniturilor din TVA din proiectul de buget, fiind aparentă o supraevaluare semnificativă a acestora chiar în contextul utilizării scenariului macroeconomic oficial. Astfel, veniturile din TVA sunt proiectate să crească (ulterior ajustării cu impactul temporar estimat al schemelor de compensare în lanț de tip swap a obligațiilor bugetare restante a cifrelor corespunzătoare din 2018 și 2019) cu 17% (cu 10,1 mld. lei ori 0,54% din PIB) comparativ cu nivelul din execuția aferentă anului 2018.
Dinamica avansată pentru încasările din TVA o depășește substanțial pe cea a consumului privat nominal net de autoconsum prognozată de CNSP (circa 8%). De altfel, din cele 7,5 mld. lei pe care textul raportului la buget le indică la pagina 9 drept venituri suplimentare din măsuri de îmbunătățire a colectării ce urmează a fi luate de ANAF, 6 mld. Lei ar reveni veniturilor suplimentare din TVA. Consiliul fiscal este sceptic cu privire la validitatea unei asemenea evaluări (…)”, potrivit opiniei.
Cheltuieli tăiate din pix
Pe partea de cheltuieli, Consiliul Fiscal identifică drept potențiale surse de riscuri cheltuielile cu bunurile și serviciile și cele cu dobânzile.
Acesta susține că bugetul pe 2019 include o creștere a sumelor cheltuite cu bunurile și serviciile cu 1,95 miliarde de lei, deși anul trecut creșterea față de 2017 a fost de 4,75 miliarde de lei.
În privința dobânzilor, Guvernul crede că va cheltui cu 0,6 miliarde de lei mai mult față de 2018, deși anul trecut a dat în plus cu 2,8 miliarde de lei.
Fonduri europene „fără număr”
Guvernul estimează creșterea investițiilor de la 34,2 miliarde de lei în 2018 la 47,1 miliarde, însă diferența ar urma să vină din fonduri europene.
„În fine, proiectul de buget vizează o expansiune de proporții a cheltuielilor cu investițiile (de la 34,2 mld. lei în 2018 la 47,1 mld. lei în 2019), pe seama cvasi-triplării intrărilor anticipate din fonduri structurale și de coeziune (FSC) de la UE al căror beneficiar final este sectorul public (de la 5,2 mld. lei în 2018, la 15,1 mld. lei în 2019)”, se arată în document.
Instituția mai spune că Guvernul nu a calculat bine impactul majorărilor bugetare și al creșterii numărului de salariați la stat, astfel că ar fi nevoie de încă 6 miliarde de lei.
Probleme cu primarii și cu UDMR
Bugetul pe 2019 a fost recent prezentat public, dar primarii din marile orașe sunt nemulțumiți de acesta. De asemenea, nici UDMR nu este de acord cu forma actuală.
Opinie CF Buget 2019 by on Scribd