Consiliul susține că introducerea acestei măsuri ar afecta dreptul de a alege al elevilor.
”Deși șansele ca un elev care nu a promovat Evaluarea Națională să aibă parte de o reușită la examenul de Bacalaureat sunt reduse, considerăm că îngrădirea oportunității acestora de a alege ce își doresc pe viitor din punct de vedere al studiilor nu este o soluție viabilă. Prin adoptarea acestei măsuri, unii elevii ar fi constrânși să se orienteze spre o școală profesională, chiar dacă acestora le lipsesc competențele necesare activării în aria de specialitate atribuită. Este posibil ca înclinațiile acestora să poată fi valorificate corespunzător prin înscrierea la licee ce prezintă în oferta școlară specializări care nu pot fi urmate în învățământul profesional”, se arată într-un comunicat al Consiliului Național al Elevilor.
Este invocat faptul că îngrădirea opțiunilor de orientare profesională va genera pe termen lung nemulțumire față de locul de muncă și o productivitate scăzută. De asemenea, ar fi afectate eforturile făcute în ultimii ani pentru creșterea nivelului școlilor profesionale.
”Se pornește de la falsa premisă conform căreia școlile profesionale sunt destinate elevilor considerați a fi slabi la învățătură, când, în realitate, acestea ar trebui să reprezinte medii de formare pentru cei cu adevărat interesați de practicarea unei meserii pe viitor. În fond, există elevi cu rezultate bune la Evaluarea Națională care s-au înscris la o astfel de formă de învățământ. Etichetarea elevilor care aleg să-și continue studiile într-o școală profesională drept incapabili să urmeze cursurile unui liceu este nocivă”, precizează sursa citată.
În eventualitatea în care Ministerul Educației va merge până la capăt cu acest proiect, CNE solicită o serie de măsuri compensatorii.
”Trebuie luat în calcul gradul scăzut de finanțare a instituțiilor integrate în sectorul învățământului profesional și tehnic, care nu prezintă echipamente, utilaje și alte dotări moderne, care să faciliteze punerea în practică a informațiilor livrate la clasă. O altă problemă cu care ne confruntăm este numărul redus de consilieri școlari care să ofere sprijin elevilor în procesul de orientare în carieră, mai exact unul raportat la 800 de elevi prin lege. Acest fapt împiedică accesul la consiliere de specialitate, vitală în parcursul de dezvoltare a elevilor. O măsură compensatorie absolut indispensabilă este pregătirea precoce a elevilor pentru identificarea aptitudinilor proprii”, se arată în comunicat.
Un proiect de ordin al ministrului Educației Naționale prevede că elevii clasei a VIII-a care vor susţine în 2020 Evaluarea Naţională şi nu obţin media 5 ar putea fi obligaţi să urmeze cursurile învăţământului profesional, transmite Mediafax. Proiectul a fost discutat cu partenerii sociali ai Ministerului Educației, iar aceștia și-au dat acordul.
Vezi rezultatele alegerilor prezidențiale – turul 1 și află când este turul al doilea al votului pentru președinție!
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro