Aceasta confirmă practic investigațiile Libertatea, care au arătat că România a ajuns să importe motorină din state ca Turcia și India, care rafinează petrol rusesc, la care se adaugă importuri din țări ca Grecia, Egipt și Israel, care nu au producție proprie de țiței.
Cuprins:
Export către Ucraina
Mai departe, motorina ajunsă la Constanța este exportată în Ucraina.
Conform S&P Global, Constanța a importat 4,4 milioane de tone de motorină și motorină în 2024, iar portul este o sursă cheie de combustibil pentru Ucraina de la invazia Rusiei.
Libertatea a arătat anul trecut care sunt companiile care beneficiază de pe urma exporturilor din Ucraina.
Concomitent, și cererea internă a României este, de asemenea, robustă și este probabil să crească în continuare.
România și Polonia au luat locul Rusiei
Înainte de februarie 2022, Ucraina obținea cea mai mare parte a motorinei sale din Rusia. De la începutul războiului și impunerea de sancțiuni Rusiei, Ucraina a trebuit să găsească noi surse de aprovizionare.
Polonia, pe piața din nord-vestul Europei, și România, în regiunea Mării Negre/Mării Mediterane, au devenit aceste noi surse.
Conform datelor S&P Global Commodities din 25 martie, importurile de motorină și motorină ale Constanței în 2024 au totalizat 4,4 milioane de tone, în creștere față de 1,6 milioane de tone în 2021, pentru un total de 12,2 milioane de tone în perioada 2021-2024.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_88542a61bcb9643505447e2bbf5a6743.jpg)
Portul francez Fos sur Mer (Lavera) a importat 3,9 milioane milioane de de motorină în 2024, urmat de Koper, din Slovenia, cu 3,4 milioane milioane tone și Veneția cu 3,1 milioane, mai arată datele S&P Global.
Asemănări
Pe lângă faptul că sunt furnizori importanți pentru piața ucraineană, Polonia și România împărtășesc o serie de alte asemănări esențiale.
Porturile Gdansk și Gdynia de pe coasta Mării Baltice sunt principalele porți de intrare în Polonia.
Constanța, de asemenea în afara Mediteranei, „este aprovizionată predominant cu barili de origine mediteraneeană, provenind din rafinării grecești, turcești și uneori egiptene sau italiene”, arată S&P.
Prin strâmtori
În plus, pe drumul către ambele locații, navele trebuie să treacă prin strâmtori înguste pentru a ajunge la destinația lor. Strâmtoarea Oresund, între Danemarca și Suedia, leagă Marea Nordului de Marea Baltică și de porturile poloneze.
De asemenea, strâmtorile turcești, care includ Bosforul și Dardanelele, leagă Marea Mediterană de Marea Neagră și de portul său românesc.
Gdansk și Gdynia au înregistrat, de asemenea, o creștere substanțială a importurilor de motorină începând din 2021, urmând o traiectorie oarecum similară importurilor în Constanța.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_f55018bf2ba65d3f40e2a733f96781f3.jpg)
Creșteri mari
În 2021, importurile anuale combinate de motorină și motorină din Gdansk și Gdynia se situau la 2,6 milioane de tone, înainte de a crește la 3,9 milioane de tone în 2024.
„Deși creșterea a fost semnificativă, nu este nici pe departe la fel de abruptă sau pronunțată ca cea a Constanza, care a înregistrat o creștere de aproape 3 milioane de tone a importurilor în ultimii patru ani”, arată publicația specializată în știri privind mărfurile.
Importanță strategică
Constanța „este o locație de import destul de importantă acum din cauza deficitului ucrainean”, arată un comerciant european de motorină, citat de S&P Global.
„Așadar, ar fi logic, desigur, să nu ignorați locația atunci când aveți 300.000 de tone pe lună care merg acolo, deoarece în timpul iernii aveți mai puține LR2 care fac această muncă”, spune traderul.
LR2 sunt petroliere mari, cu capacități între 80.000 și 160.000 de tone. Constanța poate găzdui cu ușurință nave mari, ca acestea, menționează S&P Global.
Cu toate acestea, vremea nefavorabilă din timpul iernii complică adesea trecerea acestor nave prin strâmtorile înguste ale Turciei, ceea ce înseamnă că cea mai mare parte a livrărilor de motorină către Constanța în timpul iernii se face cu tancuri petroliere mai mici, direct din rafinăriile mediteraneene.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_25ba3c05de501c10c8e45b88bc99a975.jpg)
Creștere internă și în România
S&P Global menționează că, privind în perspectivă, nimic nu sugerează că cererea de motorină în Constanța nu va continua să crească în anii următori.
Tendința observată între 2021 și 2025 prezintă o imagine de creștere accentuată, în timp ce fundamentele actuale ale pieței sugerează un consum local robust.
Publicația menționează că volumul construcțiilor din România a crescut cu 30,8%. O activitate mai mare în construcții duce la un consum mai mare de motorină, necesară pentru utilaje și echipamente.
Cerere din Ucraina
Pe lângă cererea locală, importurile de motorină din Constanța destinate pieței ucrainene vor rămâne probabil puternice. Chiar și în cazul în care SUA ridică sancțiunile asupra produselor petroliere rusești, este puțin probabil ca Europa, și mai ales Ucraina, să urmeze exemplul.
„Personal, cred că ei (Ucraina – n.r.) nu vor cumpăra niciun produs pentru o perioadă lungă de timp și, înainte de asta, chiar și Europa ar putea să nu cumpere pentru o perioadă lungă de timp”, a mai declarat un alt comerciant de motorină.
Hub pentru Moldova, Serbia, Bulgaria
În plus, o mulțime de barili de import din România „sunt digerați și pentru export” către alte țări din apropiere, precum Moldova, Bulgaria și Serbia, pe lângă Ucraina, mai punctează sursa citată.

Ttyy • 30.03.2025, 10:40
Motorina de import are acelasi pret in euro ca acum 4-5 ani, dar in Romania, pretul a crescut de la 4 lei la 7. Super business, nu?
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/281_93a7cffcafcdc28ee6c7200ac6e3a63f.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/153_7e716afda8cdcdcbe6dc3ae2a04dd9e4.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/197_d315932ed88f8d9aee299ffcae7f2fcd.jpg)
:quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/276_c806a77e45a7a059ea3d5fd8b180b60c.png)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/43_a904810d31d71875a32b43c9e90a5c77.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/15_9262cb220da9665332a12b7a96868828.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/253_8cf9824965e52d797499f88bb981ef23.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/190_71af896c633109419ca0b69ea460740a.jpg)