Asocierea Spedition UMB, Tehnostrade, Electromontaj solicită Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) încetarea de comun acord a contractului de proiectare și execuție pentru secțiunile Nădășelu – Mihăiești (17 kilometri) și Mihăiești – Zimbor (13 kilometri).
Motivul: costurile cu materialele au crescut foarte mult, iar formula de corectare adoptată de Guvern în luna mai pentru lucrările de infrastructură nu acoperă diferența.
Contractul pentru cele două secțiuni a fost semnat în septembrie 2020 la un preț de 1,39 miliarde de lei, fără TVA, conform Hotnews.
Acesta prevedea 12 luni pentru proiectare și 24 de luni execuție.
Diferență imensă
Potrivit consorțiului, restul rămas de executat din contract era de 973,7 milioane de lei, fără TVA.
Formula de calcul din ordonanța adoptată de Guvern arată o ajustare de 386,6 milioane de lei fără TVA, însă constructorii susțin că valoarea ar trebui să fie de 698,4 milioane de lei.
Cele trei firme spun că aplicarea formulei de calcul nu acoperă astfel costurile reale, „iar executarea contractului a devenit prea oneroasă”, chiar și în condițiile ordonanței cu pricina.
Creșteri de prețuri
Firmele oferă într-o anexă și scumpirile cu care se confruntă:
- energie (145%)
- gaze (387%)
- ciment (între 64 și 80%)
- agregate de balastieră (între 29 și 60%)
- agregate de carieră și mixturi (43% pentru material și 29% pentru transport)
- bitum (113%)
- motorină (108%)
- armături (între 100% și 102%)
- fier (93%)
- parapeți (între 11% și 68%)
Ordonanța 64/2022 a fost adoptată de către Guvern cu scopul de a compensa creșterile de prețuri la materialele de construcție, astfel încât să fie deblocate lucrările de infrastructură și contractele de construcții ale statului.
Spedition, Tehnostrade și Electromontaj spun că CNAIR a demarat procedura de atribuire la data de 21 martie 2019, iar problemele identificate de Guvern prin OUG 64 au apărut mult după finalizarea procedurii de atribuire.
Astfel, CNAIR trebuie să analizeze acum dacă s-a îndeplinit clauza de imprevizibilitate.
CNAIR nu a răspuns până acum solicitării Libertatea de comentare a situației.