“Ce mi-a atras atenția a fost că tot articolul se baza pe o postare în grupul taximetriștilor și atunci m-am întrebat cum de a putut cineva să își formeze un articol și să declare că taximetriștii sunt pe cale să ne atace, să ne ia trotinetele și să le arunce în Dâmbovița. Noi, ca oameni, observăm și reținem mai ales informațiile care ne confirmă prejudecățile pe care le avem despre alții sau despre situații, observăm mai mult informațiile mai mult negative, decât pe cele pozitive”, a spus Dițoiu.
Legat de articolul din Adevărul despre taximetriști, care s-a rostogolit în presă, inclusiv în Libertatea, Cristian Dițoiu spune că, pe baza unei informații foarte sumare și ”plantate”, au fost puși toți taximetriștii într-o categorie.
Riscul ca informația care se propagă foarte repede și este luată de cititori ” pe nemestecate” este, spune Dițoiu, ”să ne învrăjbească și să ne radicalizeze din ce în ce mai mult”.
Întrebat dacă acum, când informația a fost dată corect, cei care au distribuit știrea falsă o vor schimba cu informația corectă, consultantul spune că nu crede că se va întâmpla asta, pentru că cei care au văzut prima postare, au acceptat-o și pentru că aceasta le-a reconfirmat părerea proastă despre o meserie.
“Publicul care a văzut prima postare și a dat Like, Share, a acceptat și și-a reconfirmat o părere proastă despre taximetriști. Pentru a recepta din nou informația corectă trebuie să accepte că s-au înșelat. Așa că s-ar putea ca articolul din Libertatea, cu versiunea corectă, care prezintă faptele așa cum s-au întâmplat, să nu fie observat de cei care au privit cu bună-voință articolul din Adevărul”, a conchis Dițoiu.
Un fals taximetrist se revoltă, pe Facebook, pe ”bulangii” cu trotinete electrice și amenință că le aruncă în Dâmbovița! În ziarul Adevărul apare un articol publicitar care preia postarea ”taximetristului” și sunt elogiate, ca variantă civilizată, aplicațiile Uber, Bolt sau Clever. Mai multe site-uri, printre care și Libertatea, preiau informația, fără să vadă că e publicitară.
Cristian Dițoiu, unul dintre antreprenorii români din digital, a descoperit cum s-a propagat știrea falsă prin intermediul banilor și al erorilor succesive și a contactat Libertatea, care a scris cum a devenit o informație falsă articol plătit și, mai apoi, știre în Adevărul.
Când face verificările, Libertatea descoperă că autorul campaniei plătite este chiar Clever Taxi, o aplicație de ridesharing deținută de mytaxi, o companie a concernului Daimler Benz, producător Mercedes! Clever Taxi a folosit în articolul publicitar mesaje precum „bulangii”, portretizându-i pe taximetriști ca homofobi violenți și lipsiți de inteligență.
Contributor AdPlayers și consultant în servicii de marketing și comunicare,
Cristian Dițoiu este unul dintre cei mai vechi antreprenori din online-ul românesc, fondator de site-uri precum Sfatulmedicului.ro, Referate.ro, 220.ro, Transfer.ro. Cofondator al unei agenții de comunicare și relații publice. În prezent este trainer în domeniul marketingului online și consultant în servicii de marketing și comunicare.
Citește și:
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro