Rețeaua a ajuns la această performanță nu prin alegerile făcute de utilizatorii Facebook, ci prin exploatarea algoritmilor, proiectați să crească interacțiunile sociale.
Raportul a fost scris în octombrie 2019 și obținut de MIT Technology Review de la un fost angajat al Facebook.
Documentul arată că, după alegerile din 2016, marcate de știri false și propagandă rusă, Facebook a eșuat să facă schimbări fundamentale în privința modului în care promovează și distribuie informația.
Compania a preferat o strategie prin care să elimine punctual actorii care acționau greșit.
Dar această atitudine nu a rezolvat problema de bază, scrie raportul. Fermele de troli au reușit să adune audiențe masive prin realizarea de rețele de pagini de Facebook.
Acestea au ajuns la 140 de milioane de americani lunar, dintre care 75% nu urmăreau niciuna dintre acele pagini.
Utilizatorii vedeau însă postările datorită sistemului de recomandări al Facebook, care promova conținutul în newsfeed-urile lor.
Raportul a fost realizat de către Jeff Allen, un cercetător senior al Facebook, specializat pe date.
Joe Osborne, un purtător de cuvânt al Facebook, a spus că societatea a investigat deja aceste probleme ridicate de raport.
MIT Technology Review a descoperit însă că cinci dintre paginile de Facebook menționate încă există.
Aceeași rețetă a fost folosită în 2016
Raportul menționează că rețeaua de pagini false țintea aceleași grupuri demografice ca și Internet Research Agency (IRA), compania rusă despre care presa internațională a scris că este „fabrica de troli” a Kremlinului. Este vorba mai ales de creștini, afro-americani și nativi.
Acest lucru nu este normal. Nu este sănătos.
Jeff Allen, cercetător FacebooK:
Acesta a mai spus că Facebook a dat putere unor „actori neautentici” să acumuleze mase mari de urmăritori pentru scopuri necunoscute.
Avertismente cu privire la alegerile din 2020
Mai mult, acesta atrăgea atenția că o serie de actori cu posibile conexiuni cu IRA ar putea avea acces la același segment demografic țintit în 2016 de IRA, ceea ce „pune un risc imens asupra alegerilor din SUA din 2020”, conform raportului.
Alegerile americane din 2020 au fost caracterizate de acuzații false ale fostului președinte Donald Trump, care a acuzat constant fraudarea alegerilor, dar a pierdut toate procesele deschise pe această temă.
Frustrat de lipsa de reacție, autorul raportului a plecat de la Facebook
Raportul arată o stare alarmantă la Facebook, pe care compania a preferat să o ignore timp de ani de zile, în ciuda promisiunilor continue că va rezolva problema interferențelor străine în alegeri.
Allen însuși a părăsit Facebook tot în octombrie 2019, frustrat că liderii companiei „practic i-au ignorat raportul”.
15.000 de pagini false, conduse din Kosovo și Macedonia
Ce mai arată cercetarea:
- În octombrie 2019, circa 15.000 de pagini de Facebook având o audiență majoritar americană erau conduse din Kosovo și Macedonia.
- Colectiv, postările lor ajungeau la 140 de milioane de americani și 360 de milioane de utilizatori globali ai Facebook în fiecare săptămână. Spre comparație, pagina retailerului Walmart a avut a doua audiență, cu 100 de milioane de americani.
Rețeaua administra:
- Cea mai mare pagină de creștini din SUA, cu o audiență de 75 de milioane de utilizatori americani pe lună, de 20 de ori mai mult decât următoarea. 95% din audiență nu urmărea pagina.
- Cea mai mare pagină de conținut privind afro-americanii, postările ajungând la 30 de milioane de utilizatori din SUA, de trei ori mai mult decât următoarea ca mărime. 85% din audiență nu urmărea pagina.
- A doua cea mai populară pagină de amerindieni de pe Facebook. Postările sale ajungeau la 400.000 de utilizatori lunar, dintre care 90% nu urmăreau aceste pagini.
- A cincea cea mai mare pagină de femei de pe tot Facebook-ul, cu 60 de milioane de utilizatori americani lunar. 90% din audiență nu urmărea pagina.
- În octombrie 2019, primele 15 pagini de creștini, 10 din top 15 pagini centrate pe afro-americani și 4 din top 12 pagini care ținteau nativii americani erau conduse de rețele de troli.
Rețelele de troli au țintit în special alegerile din SUA, dar și pe cele din Marea Britanie, Australia, India și o serie de țări din America Centrală și America de Sud.
Algoritmul pune în prim-plan interacțiunile
Facebook a realizat o serie de studii care arată că acel conținut care are cele mai multe interacțiuni, precum aprecieri, comentarii și partajări, este mult mai probabil să fie rău. Cu toate acestea, compania încă pune pe prim-plan conținutul care are mai multe interacțiuni.
Facebook interzice postarea de conținut copy-paste din alte părți ale platformei, dar nu o pune în practică. Acest lucru face posibil ca fermele de troli, care sunt de altă limbă, să poată copia conținut și să atingă audiențe mari. La un moment dat, 40% din vizionările de pagini din SUA erau formate din conținut care nu era original.
Anterior, rețelele de pagini false și-au făcut apariția în Instant Articles și Ad Breaks, unelte destinate presei, menite să o ajute la monetizarea știrilor și clipurilor video. La un moment dat, din lipsa verificărilor, 60% din vizualizările făcute pe Instant Articles mergeau către conținut plagiat.
În raport, Allen spune că paginile cu pricina ajung la audiențe mari din cauză că Facebook nu le penalizează pentru că nu postează conținut original. Acest lucru înseamnă că dacă ceva a fost viral anterior, va deveni iarăși viral.
Samantha Bradshaw, cercetător postdoctoral la Universitatea Stanford, care studiază intersecția dintre dezinformare, social media și democrație, spune că dacă problemele sistemice privind algoritmii nu sunt rezolvate, atunci actorii rău-intenționați vor continua să creeze distorsiuni.