Trebuie precizat, de la început, că este vorba de o măsură legală. Și anume, de aplicarea Ordinului Autorității Naționale de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE), nr 88/2015, pentru aprobarea contractelor cadru de furnizare a energiei electrice la clienţii casnici şi noncasnici.
Termen: 1 octombrie 2017
Procesul de recontractare a început la jumătatea anului 2015 și va dura, dat fiind numărul mare de clienți (7 milioane de persoane fizice și juridice), mai mult de doi ani, mai exact, până pe data de 1 octombrie 2017. Companiile furnizoare de curent electric (Enel, Cez,E.on etc) au creat pagini de web speciale informării clienților în legătură cu prevederile ordinului ANRE, cu etapele procesului de recontractare și cu toate detaliile privind procedura privind încheierea unui nou contract pentru energia electrică.
Obligație și pentru furnizor și pentru consumator
Actul normativ stabilește că reactualizarea contractelor de furnizare constituie obligație legală, atât din partea furnizorului, cât și a clientului. Ordinul conține inclusiv modelul Contractului -cadru, aprobat de ANRE, modelul facturii de energie electrică, precum și modelul convenției de consum, toate puse la dispoziție de furnizori. Dacă ai primit plicul, și în ce privește datele personale au apărut unele modificări față de cele trecute în vechiul contract (de ex. schimbarea numelui), trebuie să completezi toate informațiile corecte și datele de contact actualizate. În cazul schimbării titularului de contract, pe lângă formularul completat, trebuie trimise și : cerere de închiere a contractului între cele două părți; copia actului de spațiu; copia actului de identitate; cererea de reziliere a contractului din partea fostului titular; acceptul scris al deținătorului spațiului în cauză, în cazul în care noul titular are doar drept de folosință.
Nu rămîi fără curent, dacă nu ai apucat să semnezi noul contract pentru energia electrică
Chiar dacă nu ai primit noul contract sau l-ai primit, dar nu ai apucat să-l semnezi și să-l trimiți prin poștă, nu trebuie să-ți faci probleme, pentru că nu rămâi fără curent. Este adevărat că, potrivit ordinului, ai la dispoziție 30 de zile pentru semnarea și returnarea contractului către furnizor. Dar, chiar dacă nu îl trimiți, contractul va intra în vigoare, începând cu data de 1 a lunii următoare celor 30 de zile de la comunicare.
Ce se întâmplă dacă refuzi să semnezi contractul
Dar, cititorii ne întreabă ce se întâmplă în situația în care, în acest interval de timp, clientul îi cere furnizorului o modificare sau o completare a clauzelor contractuale (conform legii, acestea sunt negociabile) sau, dacă, pur și simplu, clientul refuză să semneze noul contract? Potrivit ordinului ANRE, în situația în care contractul primit prin poștă nu este semnat și returnat de client în cele 30 de zile prevăzute de ordinul ANRE, el este considerat în vigoare, după scurgerea acestui termen legal.
Prețul energiei electrice nu va crește
Potrivit ANRE, consumatorii nu trebuie să se teamă că, prin noul contract, va fi modificat cumva prețul energiei electrice. Dimpotrivă, semnarea noului contract ar putea fi o oportunitate pentru negocierea cu furnizorii a unor soluții tarifare personalizate, menite a-i ajuta să identifice cea mai buna formula de calcul al costului facturii, personalizat pe consumul lor.
Citește și: Titularul contractului de enerigie electrică poate fi schimbat?