Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a reziliat acest contract, după cele 16 zile de neînțelegeri cu constructorul spaniol Comsa.
Ministerul Transporturilor i-a acuzat pe aceștia de unele lucrări nefinalizate și cereau zece ani de garanție în loc de patru pentru a face recepția lucrărilor și a deschide autostrada.
În plus, ar fi existat și problema unui ecoduct în zona Brănișca pe care statul nu l-ar fi plătit.
Transporturile au refuzat, în urmă cu două săptămâni, să facă recepția lucrărilor și să deschidă traficul pe cei 21 de km de autostradă, invocând unele probleme de execuție și lucrări nefinalizate.
Ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, susținea că traficul pe autostradă s-ar fi putut deschide, iar problemele sesizate ar fi putut fi remediate ulterior.
CNAIR a dat un ultimatum pe 15 august constructorului ca în zece zile să remedieze problemele, altfel contractul va fi reziliat. Societatea civilă a cerut constant deschiderea traficului întrucât problemele semnalate nu țin de partea carosabilă și pot fi remediate în paralel.
Pe toată durata lucrărilor, constructorul este supervizat de un consultant sau inginer angajat de către CNAIR, care urmărește șantierul și face observații, apoi notifică beneficiarul în legătură cu orice problemă sau deficiență, scrie pentru HotNews.ro.
Astfel, orice problemă invocată de către autorități acum, pe final de contract, era cunoscută dinainte, concluzionează sursa citată.
Asociația Pro Infrastructură: „Inaugurarea celor 21 de km devine incertă”
Asociația Pro Infrastructură (API) cataloghează acum decizia de reziliere a contractului ca ceva „de neimaginat”.
API spune că rezilierea făcută acum la final e de „neimaginat” pentru profesioniștii din domaneiu și că „statul român va pierde definitiv garanția de patru ani” și că „vom avea mulți ani de procese ăn urma cărora riscăm să plătim tot noi, contribuabilii români, daune financiare de zeci de milioane constructorului”.
„La 16 zile de când tronsonul de 21 km aflat la un procent fizic de 99% putea fi dat în trafic, ministrul Cuc și executanții lui din CNAIR au persistat în șantajarea constructorului și obligarea acestuia de a accepta o extindere a garanției tuturor lucrărilor de la 4 la 10 ani, neluând în calcul în niciun moment deschiderea autostrăzii”
Asociația Pro Infrastructură (Organizație Non-Guvernamentală):
„Imaginați-vă rezilierea unui contract al unei case unde mai trebuie pus un bec. Pentru profesioniștii din domeniul infrastructurii de transport așa ceva este de neimaginat. Probabil vorbim de o premieră la nivel mondial”, mai scriu cei de la Asociația Pro Infrastructură.
API precizează că nodul Holdea (parte a altui contract cu același antreprenor) nu este reziliat, iar unul dintre cele două ecoducte construite nu a fost inclus și nici plătit în cel reziliat astăzi.
În concluzie, inaugurarea celor 21 de kilometri devine incertă. Singurul lucru sigur este că statul român va pierde definitiv garanția de 4 ani și că vor exista mulți ani de procese, în urma cărora contribuabilii români riscă să plătească daune financiare de zeci de milioane de euro constructorului.
Pe Lotul 4, circulația rutieră a fost deschisă pe 14 august pe cei 22 de kilometri, lot recepționat încă de pe 12 august, după ce Compania de Drumuri a ridicat parapetele de beton ce blocau accesul auto pe bretelele de ieșire de la nodul Ilia, nod rutier ce aparține tronsonului adiacent.
FOTO: Inquam Photos / Tudor Costache