UPDATE ora 7.50 Premierul Mihai Tudose a declarat, duminică seară, la Antena 3, că Tarom-ul este o companie naţională care trebuie să intre pe profit, astfel că nu va fi nici închisă, nici vândută.
„Ea (compania TAROM – n.r.), acum mi se pare că merge mai rău ca anul trecut, date fiind cifrele. Au reuşit să aibă o pierdere istorică acum. Va trebui făcut ceva, fiindcă este o companie naţională, este un simbol naţional şi nu va fi nici închisă, nici vândută, prăduită (…) ea va trebui să intre pe profit, să se dezvolte”, a spus Tudose.
Întrebat dacă la nivelul Guvernului s-a făcut o analiză serioasă asupra a ceea ce s-a întâmplat în ultimii ani la TAROM, premierul a spus că, în urma analizei, Corpul de control va avea treabă.
„Dacă erau 1000 de piloţi era în regulă, dar sunt mai mulţi la departamentele astea suport, gen marketing.(…) Şi ştiţi, piloţii produc banii, personalul navigant, cei care zboară produc banii şi pentru cei de la sol”, a precizat Tudose, precizând că această companie are peste 2.000 de angajați.
UPDATE – 21 august, ora 07.35: ”Nu am cunoștință de un reproș oficial. Vreau să vă spun că în urmă cu o lună s-a încheiat controlul Curții de Conturi pentru perioada 2012 — 2016. Cred că, în dispozitivul acelui document, Corpul de control al primului ministru va găsi lucruri interesante despre ce s-a întâmplat în perioada trecută. Cele 104 milioane lei diferența între venituri și cheltuieli, deci pierdere din punct de vedere financiar, înseamnă 28 milioane lei în ianuarie când eu nu eram director general al acestei companii, încă 26 milioane lei în februarie, când venisem și nu aveam posibilitatea și instrumentele ca să pot să modific ceva în cursul companiei, în martie au mai fost încă 25 milioane lei. În luna mai avem 1,8 milioane lei profit, iar în iulie, după ce au intrat cele două avioane în funcțiune, avem 9 milioane lei profit operațional”, a declarat director general al Tarom, Eugen Davidoiu, într-o intervenție telefonică la Digi 24 , în urma informațiilor potrivit cărora Corpul de control al premierului face verificări la compania națională.
El a precizat că este deschis oricărui control, iar dacă ar pleca nu știe câți vor fi capabili să se ”zbată cu grupurile de interese”.
”Din punct de vedere al managementului, am făcut tot posibilul ca această pierdere să fie diminuată, ba chiar să crească profitul operațional pe lună. Sunt deschis oricărui control pentru că sunt acolo 6 luni și muncesc 15 ore pe zi, fără să creez probleme nimănui, decât celor care au interese contrare acestei companii. Dacă voi pleca din companie, nu știu câți vor mai fi capabili să se zbată cu toate grupurile de interese pe care le-am găsit acolo. Sunt un singur om împotriva atâtor interese interne și externe. De 10 ani compania este pe pierdere, s-au pierdut sute milioane de euro. Sunt servicii de informații care ar trebui să știe ce companii externe doresc ca Tarom să dispară, să ne uităm cine sunt cei din spatele companiilor private care operează în România, de ce activele companiei sunt tentante…”, a mai spus directorul companiei.
De asemenea, a precizat că Tarom nu are nici măcar juriști pentru că fosta conducere a tăiat din organigramă.
”Avem contracte pe care le-am găsit, niște case de avocatură, eu nu am Corp de control, nu am posibilitatea să fac niciun control. Am un audit, iar auditul acesta a dat în judecată pentru că trebuie să îi dau nu știu ce sporuri din urmă. Chiar nu am cum să le dau aceste sporuri. Vă dați seama cum lucrez cu acei oameni acolo? Auditul ne dă în judecată și nu spune nimic, ce înseamnă asta? Juriști nu avem, suntem lăsați pe un câmp de bătălie, fără arme, și cu soarele în ochi”, a explicat, duminică, Davidoiu.
Tot duminică, premierul s-a aflat la Palatul Victoria pentru discuții privind demararea celor două controale, potrivit acelorași surse.
În ședința de Guvern de joi, 17 august, premierul Mihai Tudose i-a reproșat ministrului Transporturilor, Răzvan Cuc, situația actuală de la Tarom.
”Domnule ministru Cuc, acum trei săptămâni v-am întrebat de ce i-aţi prelungit cu patru luni mandatul celui de la TAROM şi mi-aţi spus că vă asumaţi şi că aveţi încredere în el. Înţeleg că aveţi încredere în el (directorul TAROM, Eugen Davidoiu, numit în funcție în februarie 2017 – n.r.) şi vă asumaţi ce e acolo? 104 milioane pierdere pe 6 luni?”, l-a întrebat premierul Mihai Tudose pe Răzvan Cuc.
”La TAROM sunt pierderile pe care le-aţi amintit, dar la TAROM au operat cu două aeronave în minus şi în urma unei decizii comerciale anumite rute comerciale au fost anulate şi acum se reiau. Au avut şi probleme tehnice şi au redus numărul de aeronave, s-a lansat procedura de achiziţie pentru trei aeronave de lung curier pentru a preîntâmpina pierderile. Vor urma şi evaluări ale personalului şi disponibilizările care se impun”, s-a apărat ministrul Cuc.
“Nu mai am pic de încredere. După ce avem pierdere, după ce luăm avioane, ultimul punct este să facem analiza? Păi era primul punct. Vom avea o discuţie şi personală. Că el (același director al TAROM, Eugen Davidoiu – n.r.) şi-a luat leafa în fiecare lună şi noi toţi plătim 104 milioane piederea de la TAROM”, a fost replica premierului Tudose.
CNI se află în subordinea Ministerul Dezvoltării Regionale, Administrației Publice și Fondurilor Europene (MDRAP), condus de vicepremierul Sevil Shhaideh.
CITEȘTE ȘI… EXCLUSIV | Coșmarul ISIS, dezvăluit din interior. „Statul”- miniserialul care arată teroarea din teritoriul teroriștilor