„Nu văd România de astăzi ca pe o moștenire de la părinții noștri, ci ca pe o țară pe care am luat-o cu împrumut de la copiii noștri”
– Regele Mihai, 25 octombrie 2011, în fața Parlamentului României
- Nu ne purtăm prea bine cu cei de la care am împrumutat țara, cu fetele și cu băieții noștri.
- Profesoara de istorie Geanina Haită le face pe fete „pițipoance”, le sugerează că sunt prostituate sau le spune: „Ești grasă de nu încapi în oglindă”!
- 73% dintre copii afirmă că au fost martorii unei situații de bullying la școală, arată un studiu al asociației Salvați Copiii România.
- Aceeași sursă arată că 1 din 4 elevi a fost umilit în fața colegilor.
- Bullying-ul nu are loc doar între elevi, uneori chiar profesorii fiind cei care îi jignesc și umilesc pe cei mici.
- Este și cazul profesoarei de istorie Geanina Haită.
- Liceul Iulia Hasdeu a renunțat la ea, a recidivat la Liceul Emil Racoviță, dar conducerea spune că „s-a îndreptat”.
- Difuzăm azi înregistrările audio făcute de elevi, mărturiile elevilor și plângerile făcute de părinții acestora
de Florinela Iosip
„Tu ești grasă, ai buzele groase de parcă ai fi botoxată, ești prea machiată, ai unghiile lungi. Ești o pițipoancă. Drept urmare, cu siguranță ești incultă și proastă”.
Imaginați-vă cum este să auzi asta la 15-17 ani, când ești în plină dezvoltare fizică și emoțională. Vă propun acest exercițiu de empatie, înainte de a judeca tinerii de azi pentru că nu ar ști să facă nimic sau sunt prea fragili.
Dar cum ar fi să ți se spună toate astea nu de către vecinii din fața blocului sau de către colegii de clasă, ci de un profesor?
Ce se întâmplă când un om care ar trebui să te formeze și să-ți ghideze pașii în viață îți spune că tu nu vei intra în examenul de Bac la istorie, chiar dacă tu ai fost olimpică la această materie?
Undeva se produce o ruptură. Persoanele din clasă nu mai sunt o comunitate, ci devin cei mulți din bănci contra autorității de la catedră.
Autoritatea de la catedră e în acest caz profesoara de istorie Geanina Haită.
„Îți era teamă să o privești în ochi”
Suntem în fața Colegiului Național Iulia Hasdeu, unul dintre cele mai bune din Capitală. Aici, Geanina Haită a predat din 2016 până în 2018. Opresc două fete. Le spun că sunt jurnalistă și vreau să aflu mai multe detalii despre un dascăl care a lucrat aici. Nu apuc să-i spun numele.
„Despre doamnă Haită!”, răspund amândouă în sincron, foarte sigure pe ele.
„Îți era uneori teamă să o privești în ochi. Parcă voia să-i știi de frică. Țipa la fiecare oră, mai ales la fete, de la cele mai mici gesturi. Când se enerva ne spunea că nu știm nimic, că suntem inculți”, îmi povestește una din cele două eleve în clasa a XI-a.
„Nu am nevoie de stres din partea voastră”
„Ne făcea țațe și pițipoance. Orice vorbă o interpreta ca fiind o bârfă despre ea. Unor fete le-a sugerat că ar fi curve pentru că erau machiate și aveau unghii cu gel. «Aveți treabă la Marriott?». Așa le întreba. E adevărat că și fetele respective erau mai gălăgioase, dar totuși nu mi se pare potrivit pentru un profesor să spună așa ceva unor eleve de clasa a X-a”, povestește și cealaltă elevă.
„Ne spunea la aproape fiecare oră că are multe probleme pe cap și că nu are nevoie de stres și din partea noastră. Vorbea cu noi mai mereu pe un ton ironic. Ne numea «altețe regale» și adăuga apoi că nu avem habar de istorie”, mai spune aceeași elevă.
„Toată lumea fugea de ora ei”
Ambele îmi spun că nu știu exact de ce doamna Haită nu mai predă. Au auzit doar că au fost mai multe reclamații la adresa acesteia.
Îmi apare o altă tânără în cale pe care o întreb dacă o cunoaște pe doamna profesoară. Este în clasa a XII-a. „Eu nu am făcut ore cu dumneaei. Știu doar că toată lumea fugea de ora ei. O clasă care avea ore cu ea era vizavi de clasa mea”.
Profesoara Geanina Haită predă acum istorie liceenilor din Colegiul Național Emil Racoviță din sectorul 2.
Și aici, o instituție unde s-au format mari sportivi precum Nadia Comăneci sau Marian Drăgulescu, dascălul exersează pe elevi aceeași retorică umilitoare.
„Mi-a spus că nu încap în oglindă”
„Ultima dată știu că eram în clasă și s-a luat de mine pentru că îmi ridicam pantalonii. Mi-a spus că este o lipsă de respect față de ea, deși eram în pauză. Mereu găsește cel mai mic motiv să se ia de mine. Eu sunt principala țintă de când a început să predea la noi în clasă. Mi-a spus «pițipoancă botoxată» pentru că am buzele mai groase față de celelalte fete. Odată, m-a chemat în fața clasei și a țipat la mine până m-a făcut să plâng”, povestește cu privirea în pământ o elevă din clasa a XII-a.
„Era deranjată de faptul că i-am adus niște argumente cu privire la diferențele pe care le face între fete și băieți, în sensul că ei sunt tratați mai frumos. Mi-a spus că nu am dreptul să o critic și că mai întâi să mă uit la mine pentru că nu încap în oglindă. Mi-a zis asta de față cu toată clasa”.
A început să strige în clasă despre programarea la ginecolog a unei eleve!
O altă elevă, tot din ultimul an de liceu, a transmis o înregistrare audio în care profesoara se enervează pentru că aceasta a folosit telefonul ca să confirme programarea la un medic.
Profesoara Haită Geanina: Nu știu ce zici, că vorbești tetete, nu înțeleg. Pentru mine nu o să treci nici clasa. Stai liniștită. Care e problema? Faci mișto de mine, fac mișto de tine, dar discret, mno. Ce să spun!? Îi fac observație să nu stea pe telefon, că m-am uitat și eu la un mesaj. Așa și?
Elevă: Ok, și programarea la doctor?
Profesoara Haită Geanina: Nu te pune cu… că are mintea odihnită. Ai programare la doctor? La care doctor? Ginecolog?
Fata în cauză mărturisește că s-a simțit stânjenită. O chestiune intimă și personală pentru ea a fost vociferată, fără nici o reținere, de profesoară.
Ce i-a spus unei eleve olimpică la istorie: „Nu o să intri în Bac la istorie!”
„Nu există oră în care să nu țipe la noi. Îți adresează niște cuvinte prin care te face să te simți prost. Ne spune că nu suntem în stare de nimic. Ne spune «altețe regale imperiale», dar în sens ironic. Ca și cum ne-ar lua la mișto. Se comportă cu noi de parcă am fi ultimii proști și nici nu știm cum să mergem”, îmi spune o altă elevă.
„Mie mi-a spus că nu o să intru în Bac-ul de la istorie, deși sunt olimpică la această materie”, relatează una dintre aceleași tinere.
De fapt, doamna profesoară susține că numai 30% din elevii clasei cu pricina vor intra în examenul de bacalaureat, deși este dreptul lor legal să susțină acest examen (cu excepția situației în care elevul rămâne corigent sau repetent).
„Predă o materie la care dăm Bac-ul, ceea ce este cu atât mai stresant pentru noi. Mulți dintre noi s-au apucat de meditații din cauza acestei profesoare, pentru că în 80% din timpul orei nu face decât să țipe la noi și să ne ironizeze”, concluzionează un alt elev.
Cum au reacționat autoritățile
Părinții au depus mai multe sesizări la directorul Colegiului Național Emil Racoviță, iar acesta ar fi transmis care sunt nemulțumirile acestora mai departe către Inspectoratul Școlar, potrivit unui membru din Consiliul de Administrație.
Consiliului Național al Elevilor (CNE) și Consiliul Municipal al Elevilor din București au reacționat și ele.
Toate demersurile au fost însă fără nici un rezultat.
Mai exact, inspectoratul ar fi răspuns, prin intermediul directorului, că nu poate să facă nimic pentru a rezolva problema. Motivul: nu au un înlocuitor pentru profesoară.
Contactată de Libertatea, Ștefania Manea, purtătoarea de cuvânt a Inspectoratului Școlar, a explicat: „Doamna profesoară a fost reclamată, anul trecut, de un părinte la director pentru limbaj și comportament inadecvat la adresa elevilor, în special a fetelor. Drept urmare, directorul instituției a decis să nu-i mai asigure continuitate pe postul ocupat. Anul următor, cadrul didactic a susținut concurs pentru ocuparea unui alt post, de data aceasta la Colegiul Emil Racoviță”.
Reprezentantul inspectoratului a mai punctat că au existat reclamații la ambele instituții de învățământ, dar nici una nu a ajuns la inspectorat.
„Hasdeu” a renunțat la ea, „Racoviță” susține că „s-a îndreptat”
„Unui profesor poate să nu i se mai acorde continuitate pe postul de suplinitor doar printr-o decizie a unei comisii de cercetare disciplinară care se constituie la nivelul școlii. Acesta este primul pas. Doar în urma unui raport al comisiei, inspectoratul poate interveni să facă propria anchetă”, a completat Ștefania Manea.
Întrebat de ce a decis privitor la profesoară, Robertino Penciu, directorul Colegiului Emil Racoviță a afirmat că dascălul și-a îndreptat atitudinea.
„Au fost trimise mai multe reclamații de către părinți în noiembrie anul trecut. În acea perioadă, am avut două discuții formale, în prezența doamnei director adjunct și încheiate prin procese-verbale, cu doamna profesoară. I-am pus în vedere că are un limbaj nepotrivit, iar dacă lucrurile nu se vor îndrepta o vom aduce în fața unei comisii de cercetare disciplinară. De la acel avertisment, din punctul meu de vedere, lucrurile au evoluat pozitiv”.
De asemenea, directorul Penciu a ținut să precizeze că, în ciuda comportamentului său, Geanina Haită este totuși o profesoară bună pentru că a luat note mari la concursurile pentru dascăli. „A obținut nota 8,25 la titularizare în 2018: 7 la proba scrisă și 9,50 la proba practică, iar gradul II l-a obținut cu media 9”.
Libertatea a încercat să o contacteze pe doamna profesoară Geanina Haită prin intermediul reprezentanților Colegiului Emil Racoviță, însă dascălul a transmis că nu dorește să comenteze nici una dintre acuze.
* Materialul a fost realizat cu sprijinul Consiliului Național al Elevilor și Consiliul Municipal al Elevilor din București.
Citește și: