Fiecare părinte visează să își modeleze copilul după chipul și asemănarea sa. Chiar dacă psihologii spun că e bine să fie luate în considerare mai mult abilitățile native ale copilului și mai puțin intențiile de transformare venite din partea părinților, unele atitudini au natură obiectivă, iar copii trebuie cumva modelați pentru a le respecta. Este vorba despre un comportament respectuos la adresa altor copii, atenția în traversarea străzii, interacțiunea cu adulții străini pe stradă, rezolvarea temelor pentru acasă sau obținerea de calificative bune la școală. Pentru a ghida copilul la aceste capitole, atât părinții, cât și învățătoarea au la dispoziție sistemul recompenselor și pedepselor.
Când folosim recompensele și/sau pedepsele
Cei mai mulți teoreticieni care nu au avut ocazia să interacționeze direct cu copiii tind să excludă folosirea pedepsei în educația unui copil. Acest lucru are însă urmări grave mai târziu în conștienizarea limitelor. Un copil care nu a fost pedepsit niciodată va deveni un adult care nu are limite de comportament sau de bun simț. Nu mă refer aici la pedepse fizice, care ies din discuție, ci la pedepse prin privare temporară de beneficii. De aceea, la americani sunt foarte des întâlnite pedepsele prin privare de televizor sau de consola de jocuri video pentru o anumită perioadă de timp. Mai pot exista pedepse concretizate în a executa anumite sarcini casnice.
Se recomandă ca motivul pentru care copilul e pedepsit să fie exprimată foarte clar, astfel încât el să conștientizeze greșeala făcută. Mai este recomandat ca pedepsele ce prevăd privarea de beneficii să fie aplicate preponderent de părinți și mai puțin de personalul didactic.
Recompensele sunt cea mai buna cale de motivare. Principiul este: “Dacă realizezi acest lucru, vei primi această recompensă”. Fie că e vorba de calificative mai bune, de un comportament axat pe respectul la adresa celorlalți sau de alte obiective, oferirea de mici recompense este benefică. Această tehnică este folosită și de dresorii de animale, iar comparația nu este deloc deplasată, nu trebuie să vă deranjeze, pentru că atât copiii, cât și animalele reacționează emoțional și nu rațional la lumea din jurul lor.
Dacă încurajezi un anume tip de comportament prin oferirea de recompense, șansele ca acel copil să își modifice comportamentul în direcția dorită de tine, ca părinte, sunt mult mai mari decât dacă nu îi dai nimic. Îi poți oferi de la mâncăruri favorite la jucării, timp de jocă sau de timp în plus în fața televizorului, excursii – lucruri pe care oricum i le-ai fi oferit, dar dacă specifici exact și punctual motivul pentru care le primește, îi încurajezi un anume tip de atitudine și comportament.
Citeşte şi:
- Începe școala. Psihologul te învață cum să-ți ajuți copilul să comunice mai bine și să își facă prieteni
- Copilul tău începe clasa întâi? Psihologul te învață cum să-l ajuți să se integreze în noua comunitate
Să îi cumpăr smartphone din clasa întâi sau nu?
Cea mai mare dilemă a părinților din România, odată cu începerea școlii, este dacă să îi ofere copilului acces la smartphone sau tabletă la școală. Este știut faptul că unii copii se ierarhizează între ei în funcție de cât de scump este telefonul. Nu există răspunsuri standard cu privire la cum e mai bine. Cele mai multe învățătoare fac o regulă strictă din a interzice total orice fel de telefon al copiilor în clasă. Alți dascăli, în special pe la școlile private, permit gadgeturile, la cererea părinților. În general însă, personalul didactic este de acord că, în clasă, este benefic pentru toți dacă nu există telefoane de nici un fel. Astfel, atenția copiilor nu e distrasă și este îndreptată exclusiv asupra lecției predate.
Acasă însă, situatia este alta. Un copil vede la părinți gageturi și invariabil le vrea pe ale lui. În societatea aceasta modernă și informațională, orice informație în plus pe care o capătă copilul tău e binevenită. De aceea, ideea unor gageturi care să-i aparțină nu este de natură să dăuneze, chiar din clasa întâi. Este însă important să cunoască limitele despre care vorbeam la început.
“Trebuie avut mare grijă ca micuțul să nu-și limiteze activitatea de joc la gadgeturi. Un copil sănătos se joacă atât în aer liber, cât și la computer, telefon sau tabletă. E un mare plus ca un copil care aparține vremurilor acestea să aibă acces la ambele modalități de joc, pentru că viitorul va presupune mult online, iar sănătatea fizică și mentală presupune contact cu natura”, atrage atenție psihologul Cezar Laurențiu Cioc.
Situația Liceului romano-catolic din Târgu Mureș produce noi tensiuni între Ungaria și România